Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

Για τη Μαθηματική Λογική, υπάρχει Θεός.
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2, 3 ... 30, 31, 32  Επόμενο
 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
spyros
Πρύτανης


Εγγραφή: 21 Αύγ 2008
Δημοσιεύσεις: 3896
Τόπος: Μακεδονία

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Ιούλ 08, 2014 6:57 am    Θέμα δημοσίευσης: Για τη Μαθηματική Λογική, υπάρχει Θεός. Απάντηση με Συμπερίληψη

http://tinanantsou.blogspot.gr/2014/07/blog-post.html

Υπάρχει Θεός; Το ερώτημα αυτό απασχολεί τους φιλοσόφους και τους θεολόγους εδώ και δεκάδες αιώνες. Ξαφνικά πριν από λίγους μήνες εμφανίστηκε η είδηση ότι δύο Ευρωπαίοι μαθηματικοί, χρησιμοποιώντας έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή και τη σχετική θεωρία του αυστριακού μαθηματικού Κουρτ Γκέντελ, κατάφεραν να αποδείξουν μαθηματικά την ύπαρξη του Θεού! Το τι ακριβώς απέδειξαν και με ποιον τρόπο σχετίζεται άμεσα με την κατανόηση της Μαθηματικής Λογικής και των κανόνων που τη διέπουν.

Το θεώρημα του Θεού

Λίγο πριν από τον θάνατό του ο μεγάλος αυστριακός μαθηματικός Κουρτ Γκέντελ (Kurt Gödel) δημοσιοποίησε μια μαθηματική απόδειξη για την ύπαρξη του Θεού την οποία επεξεργαζόταν επί 30 χρόνια. Η απόδειξη αυτή βασίζεται στη σύγχρονη αξιωματική θεμελίωση των Μαθηματικών, η οποία με τη σειρά της αποτελεί συνέχεια της αρχαιοελληνικής μαθηματικής παράδοσης και της Γεωμετρίας του Ευκλείδη. Σε αυτόν τον τρόπο θεμελίωσης ξεκινάμε με τη διατύπωση αξιωμάτων, δηλαδή υποθέσεων που δεν αποδεικνύονται αλλά φαίνονται προφανείς. Στη συνέχεια, με τη βοήθεια των αξιωμάτων και της Μαθηματικής Λογικής, μπορούμε να αποδείξουμε θεωρήματα και να οικοδομήσουμε μια ολόκληρη θεωρία. Για παράδειγμα, ένα από τα πέντε αξιώματα της Ευκλείδειας Γεωμετρίας είναι το ότι όλες οι ορθές γωνίες είναι ίσες μεταξύ τους. Ο Γκέντελ προσπάθησε να «αποδείξει» την ύπαρξη του Θεού ως ένα θεώρημα ξεκινώντας από ένα σύνολο πέντε αξιωμάτων που φαίνονται «προφανή» στο πλαίσιο της Μαθηματικής Λογικής.
Η «απόδειξη» αυτή φάνηκε εξαρχής ότι είχε δύο αδύνατα σημεία. Πρώτον, είναι άραγε τα αξιώματα όντως προφανή και, δεύτερον, είναι άραγε συμβατά μεταξύ τους ώστε να μην έχουν κρυφές ασυνέπειες; Για το πρώτο δεν μπορούμε να κάνουμε και πολλά πράγματα, αφού τα αξιώματα στα Μαθηματικά μπορεί να φαίνονται «λογικά» αλλά κατά τα άλλα είναι αυθαίρετα, οπότε ο Θεός υπάρχει αν τα αξιώματα αυτά αληθεύουν. Το δεύτερο όμως αποτέλεσε αντικείμενο έρευνας για πάνω από 40 χρόνια επειδή έπρεπε να αποδειχθεί ότι τα πέντε αυτά αξιώματα δεν περιέχουν κρυφές αντιφάσεις και άρα είναι αυτοσυνεπή.
Το κατόρθωμα των δύο ευρωπαίων μαθηματικών, του Γερμανού Κρίστοφ Μπεντζμίλερ(Christoph Benzmüller) και του Αυστριακού Μπρούνο Βολτσενλόγκελ Παλέο (Bruno Woltzenlogel Paleo), ήταν ότι κατάφεραν να αναπαραστήσουν τα αξιώματα του Γκέντελ και τους συλλογισμούς του με μαθηματικά σύμβολα. Στη συνέχεια, με τη βοήθεια εξειδικευμένου λογισμικού που χειρίζεται έννοιες λογικής σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, μπόρεσαν αφενός μεν να διαπιστώσουν ότι τα αξιώματα δεν περιέχουν κρυφές αντιφάσεις και αφετέρου να επιβεβαιώσουν την απόδειξη του θεωρήματος.

Ιδέα με αρχαίες βάσεις

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, πέρα από το καθαρά μαθηματικό μέρος, η βάση της απόδειξης του Γκέντελ περί της υπάρξεως του Θεού δεν ήταν εντελώς καινούργια αφού έμοιαζε με το επιχείρημα του άγγλου θεολόγου και φιλοσόφου του 11ου αιώνα Ανσέλμου του Καντέρμπουρι, το οποίο, με τη σειρά του, βασίζεται στη μέθοδο της «εις άτοπον απαγωγής» των αρχαίων ελλήνων φιλοσόφων και μαθηματικών. Ο συλλογισμός του Ανσέλμου ήταν ο εξής:

1. Ο Θεός είναι η υπέρτατη ύπαρξη.

2. Η ιδέα του Θεού υπάρχει στη σκέψη μας.

3. Μια ύπαρξη που υπάρχει τόσο στη σκέψη όσο και στην πραγματικότητα είναι ανώτερη από μια ύπαρξη που υπάρχει μόνο στη σκέψη.

4. Αν ο Θεός υπήρχε μόνο στη σκέψη μας, τότε θα μπορούσαμε να συλλάβουμε την ιδέα μιας ανώτερης ύπαρξης η οποία υπάρχει και στην πραγματικότητα.

5. Αλλά δεν μπορούμε να φανταστούμε μια ύπαρξη ανώτερη από τον Θεό.

6. Αρα ο Θεός υπάρχει στην πραγματικότητα.

Η βασική συνεισφορά του Γκέντελ ήταν η μαθηματική περιγραφή του παραπάνω συλλογισμού και ειδικά των σημείων 3 και 4. Εκεί χρησιμοποίησε την έννοια της πιθανής αλήθειας μιας πρότασης, η οποία επεκτείνει την αριστοτελική λογική που δέχεται ότι μια πρόταση είναι είτε αληθής είτε ψευδής.

1+1 κάνουν 2;

Ο Γκέντελ έγινε διάσημος σε νεαρή ηλικία όταν διατύπωσε το περίφημο «θεώρημα της μη πληρότητας». Συνέπεια του θεωρήματος αυτού είναι ότι, στο πλαίσιο της «Απλής Αριθμητικής» των ακεραίων αριθμών, η οποία βασίζεται σε αξιώματα όπως το γνωστό «1+1=2», υπάρχουν προτάσεις που δεν είναι δυνατόν να διαπιστώσουμε αν αληθεύουν ή όχι βασιζόμενοι μόνο στα αξιώματα αυτά. Οι προτάσεις αυτές χαρακτηρίζονται από μια αυτοαναφορά και το πιο γνωστό ανάλογό τους στο πλαίσιο της απλής λογικής είναι το παράδοξο του αρχαίου έλληνα φιλοσόφου Ευβουλίδη, σύμφωνα με το οποίο «αν κάποιος παραδεχθεί ότι ψεύδεται, αυτό που λέει είναι αλήθεια ή ψέμα;». Η πρόταση αυτή οδηγεί σε φαύλο κύκλο, αφού αν η πρόταση είναι αληθής συμπεραίνουμε ότι ο συνομιλητής μας ψεύδεται ενώ αν η πρόταση είναι ψευδής συμπεραίνουμε ότι ο συνομιλητής μας λέει την αλήθεια. Το θεώρημα της μη πληρότητας του Γκέντελ είχε σοβαρότατες συνέπειες στη θεμελίωση των Μαθηματικών με βάση την αξιωματική μέθοδο, η οποία στη δεκαετία του 1920 φαινόταν ότι θα κατάφερνε να ενοποιήσει όλους τους κλάδους αυτής της επιστήμης σε ένα ενιαίο οικοδόμημα. Παράλληλα όμως υπήρξε ο λόγος που του προσφέρθηκε το 1940 μια θέση στο Ινστιτούτο Προχωρημένων Σπουδών του Πρίνστον, όπου και παρέμεινε ως καθηγητής ως τον θάνατό του το 1978. Η συνεισφορά του Γκέντελ στη θεμελίωση της Μαθηματικής Λογικής αναγνωρίστηκε επανειλημμένως, με σημαντικότερο κατά τη γνώμη μου το βραβείο Αϊνστάιν του Ινστιτούτου που του απονεμήθηκε το 1951 από τον ίδιο τον Αϊνστάιν, ο οποίος ήταν συνάδελφός του σε αυτό το ίδρυμα και στενός φίλος του.
Οι συνθήκες θανάτου του Γκέντελ ήταν πολύ ασυνήθιστες και αποτέλεσαν την έμπνευση για το θεατρικό έργο «Δέκατη έβδομη νύχτα» του Απόστολου Δοξιάδη. Ο Γκέντελ έπασχε από έλκος του δωδεκαδακτύλου και ακολουθούσε, με δική του πρωτοβουλία, μια πολύ αυστηρή δίαιτα. Σιγά-σιγά άρχισε να πιστεύει ότι τον δηλητηριάζουν και κατέληξε να αρνείται να φάει το φαγητό του. Το αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης, θα έλεγε κανείς, αποτέλεσε το κορυφαίο λογικό παράδοξο υλοποιημένο - και όχι διατυπωμένο - από τον θεμελιωτή της Μαθηματικής Λογικής. Αν δεν έτρωγε, ήταν σίγουρο ότι ο Γκέντελ θα πέθαινε από ασιτία. Αν έτρωγε ίσως να πέθαινε από δηλητηρίαση - αλλά και ίσως όχι. Ο Γκέντελ, πέρα από κάθε λογική, διάλεξε ενσυνείδητα την πρώτη επιλογή - και πέθανε από ασιτία.

Ο κ. Χάρης Βάρβογλης είναι καθηγητής του Τμήματος Φυσικής του ΑΠΘ.

_________________
Μανή, Θεκέλ, Φάρες.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Πρύτανης


Εγγραφή: 12 Μάρ 2004
Δημοσιεύσεις: 18523

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Ιούλ 08, 2014 8:36 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Είναι εμφανής η αντίφαση στις παραδοχές του Άνσελμου:


Από (1) και (2) η υπέρτατη ύπαρξη ορίζεται ως προϊόν της σκέψης.Στην (3) ορίζεται και μ' ένα επιπλέον χαρακτηριστικό:την πραγματικότητα.

Επομένως,η υπέρτατη ύπαρξη με τα δύο χαρακτηριστικά είναι ανώτερη (!!!) απ' την υπέρτατη ύπαρξη με το ένα.(αντίφαση)
_________________
Έτσι να στέκω, θάλασσα, παντοτεινέ έρωτά μου
με μάτια να σε χαίρομαι θολά
και να ναι τα μελλούμενα στην άπλα σου μπροστά μου,
πίσω κι' αλάργα βάσανα πολλά.
(Κώστας Βάρναλης)
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
gianiss
Πρύτανης


Εγγραφή: 18 Ιούλ 2011
Δημοσιεύσεις: 6073

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Ιούλ 08, 2014 10:13 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ρε σπύρο , αφού δεν νογάς αυτά που γράφεις , τι τα γράφεις?

Με βιντεάκια, όπως συχνά παραθέτεις , και “clopy paste” καταχωρίσεις , θεωρείς πως απέδειξες κάτι σημαντικό ?

.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
spyros
Πρύτανης


Εγγραφή: 21 Αύγ 2008
Δημοσιεύσεις: 3896
Τόπος: Μακεδονία

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Ιούλ 08, 2014 3:11 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Δεν με ενδιαφέρει να αποδείξω την ύπαρξη του Θεού, διότι ο Θεός σε μένα τουλάχιστον έχει φανερωθεί, οπότε δεν μπορώ να σφυρίζω αδιάφορα κάνοντας πως δεν υπάρχει. Είναι σαν να κοροϊδεύω τον εαυτό μου.
Όσο βέβαιος είμαι για την ύπαρξη της μητέρας μου, ακόμα πιο βέβαιος (αν μπορεί να ειπωθεί έτσι) είμαι για την ύπαρξη του Θεού.

Αυτό που με ενδιαφέρει να ανακαλύψω, είναι το τι μπορεί να σκαρφιστεί ο εγωισμός ενός ανθρώπου, για να αμφισβητήσει μια επιστημονική απόδειξη που δεν συμφωνεί με αυτό που πιστεύει και χρόνια τώρα έχει πάρει θέση και έχει εκτεθεί δημοσίως και δεν μπορεί, φοβάται πλέον, να παραδεχτεί ότι έκανε λάθος.
Διότι, όπως έχω ξαναγράψει, ο φόβος της ταπείνωσης είναι πολύ μεγαλύτερος από τον φόβο του θανάτου.
Αυτό για μένα είναι το πιο "διασκεδαστικό" και ταυτόχρονα το πιο ενδιαφέρον.

Διότι, η ύπαρξη του Θεού είναι λογικά (μαθηματικά) αδιαμφισβήτητη πλέον (όπως λένε και οι καθηγητές, έλληνες και γερμανοί) και δεν χρειάζεται πια να ασχολούμαστε με το θέμα, αλλά η άβυσσος του κακομοίρη εγωπαθητικού ανθρωπάκου, τι είναι;
_________________
Μανή, Θεκέλ, Φάρες.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Πρύτανης


Εγγραφή: 12 Μάρ 2004
Δημοσιεύσεις: 18523

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Ιούλ 08, 2014 3:21 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Αν θέλεις,Σπύρο,και θεού θέλοντος φανερωμένου προς εσέ,υπάρχει αντίλογος σοβαρός στις αντιφάσεις του Άνσελμου ή ούτε ο θεός δε μπορεί να σε βοηθήσει στο θέμα αυτό;
_________________
Έτσι να στέκω, θάλασσα, παντοτεινέ έρωτά μου
με μάτια να σε χαίρομαι θολά
και να ναι τα μελλούμενα στην άπλα σου μπροστά μου,
πίσω κι' αλάργα βάσανα πολλά.
(Κώστας Βάρναλης)
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
spyros
Πρύτανης


Εγγραφή: 21 Αύγ 2008
Δημοσιεύσεις: 3896
Τόπος: Μακεδονία

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Ιούλ 08, 2014 3:47 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Φυσικά, πάντα η επιστήμη πρέπει να συζητά την ερευνά της.

Εδώ είναι η η διεύθυνση και το τηλ του γερμανού καθηγητή: http://page.mi.fu-berlin.de/cbenzmueller/

και εδώ του αυστριακού: http://www.logic.at/staff/bruno/

εδώ είναι και του κ. Βάρβογλη: http://www.physics.auth.gr/sections/1/people/14

Στείλτε τις ενστάσεις σας και αν έχουν λογική βάση, είναι δεδομένο ότι στις επόμενες δημοσιεύσεις τους θα διορθώσουν τα λάθη τους.
_________________
Μανή, Θεκέλ, Φάρες.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Πρύτανης


Εγγραφή: 12 Μάρ 2004
Δημοσιεύσεις: 18523

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Ιούλ 08, 2014 5:27 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Εγώ εμπιστεύομαι εσένα και τη δική σου λογική κι εσύ εμπιστεύεσαι το θεό που σου την έδωσε.Έχεις ,λοιπόν,να πεις κάτι σχετικά με την αντίφαση του Άνσελμου,που έδειξα παραπάνω, ή ο θεός σε εγκατέλειψε;
_________________
Έτσι να στέκω, θάλασσα, παντοτεινέ έρωτά μου
με μάτια να σε χαίρομαι θολά
και να ναι τα μελλούμενα στην άπλα σου μπροστά μου,
πίσω κι' αλάργα βάσανα πολλά.
(Κώστας Βάρναλης)
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
gianiss
Πρύτανης


Εγγραφή: 18 Ιούλ 2011
Δημοσιεύσεις: 6073

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Ιούλ 08, 2014 5:27 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

spyros έγραψε:
Φυσικά, πάντα η επιστήμη πρέπει να συζητά την ερευνά της.

Εδώ είναι η η διεύθυνση και το τηλ του γερμανού καθηγητή: http://page.mi.fu-berlin.de/cbenzmueller/

και εδώ του αυστριακού: http://www.logic.at/staff/bruno/

εδώ είναι και του κ. Βάρβογλη: http://www.physics.auth.gr/sections/1/people/14

Στείλτε τις ενστάσεις σας και αν έχουν λογική βάση, είναι δεδομένο ότι στις επόμενες δημοσιεύσεις τους θα διορθώσουν τα λάθη τους.


Άρα σωστά επεσήμανα εξ αρχής , πως εσύ ο ίδιος δεν είχες την δυνατότητα να κρίνεις τον συλλογισμό του “επιστήμονα θεολόγου” που παρέθεσες και ως εκ τούτου αδυνατείς να τον στηρίξεις με δικά σου επιχειρήματα

Έλεος βρε σπύρο!!

Με σένα κουβεντιάζουμε εδώ ?

Υ.Γ

Βεβαίως θα μπορούσες να πεις εξ αρχής πως εσύ είσαι βέβαιος για την ύπαρξη θεού ,και δεν χρειάζεσαι την “μαθηματική απόδειξη” που παρέθεσες.

Ο καθένας δικαιούται να δέχεται ότι του αρέσει και ότι “αισθάνεται” ως αληθές , χωρίς να είναι υποχρεωμένος να το αποδείξει με “λογικά” επιχειρήματα.


.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
spyros
Πρύτανης


Εγγραφή: 21 Αύγ 2008
Δημοσιεύσεις: 3896
Τόπος: Μακεδονία

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούλ 09, 2014 12:30 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ έγραψε:
Εγώ εμπιστεύομαι εσένα και τη δική σου λογική κι εσύ εμπιστεύεσαι το θεό που σου την έδωσε.Έχεις ,λοιπόν,να πεις κάτι σχετικά με την αντίφαση του Άνσελμου,που έδειξα παραπάνω, ή ο θεός σε εγκατέλειψε;


Αυτή η αντίφαση που νομίζεις ότι βρήκες, απλά δεν υπάρχει.

Και τώρα η σειρά μου.

Δεν σε προβληματίζει το πόσο εύκολα "βρίσκεις αντιφάσεις" σε ακαδημαϊκούς ερευνητές, που δημοσιεύουν αποδείξεις προτάσεων οι οποίες καταρρίπτουν τις πεποιθήσεις σου; Αντιφάσεις, τις οποίες ως δια μαγείας οι καθηγητές είναι ανίκανοι να δουν παρά την χρονοβόρα και επίπονη ενασχόλησή τους με το ζήτημα, ενώ- ως δια μαγείας πάλι, εσύ ακαριαία τις εντοπίζεις!

Επίσης, δεν σε προβληματίζει το πόσο εύκολα και συχνά ο γιανηςς ο οποίος δεν είναι επιστήμονας, βάζει σε απαξιωτικά "εισαγωγικά" επώνυμους επιστήμονες, οι οποίοι διαφωνούν κάθετα με τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις και μάλιστα αποδεικνύουν ξεκάθαρα τα λάθη του;


Είμαι περίεργος να σε δω να αναπτύσσεις τη θέση σου στα δύο παραπάνω παραδείγματα που έφερα. Διότι, αυτό μπορεί πράγματι να εξελιχθεί σε φιλοσοφική συζήτηση. Η μαθηματική απόδειξη όμως της ύπαρξης του Θεού, είναι πλέον εδώ και είναι δεδομένη. (Πόσο φιλοσοφικό προβληματισμό μπορεί να κάνει κανείς πια, για το Πυθαγόρειο θεώρημα.. ; )
_________________
Μανή, Θεκέλ, Φάρες.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
troian
Πρύτανης


Εγγραφή: 05 Ιαν 2011
Δημοσιεύσεις: 2267
Τόπος: ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούλ 09, 2014 2:05 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Παράθεση:
Οντολογικό επιχείρημα

Το οντολογικό επιχείρημα είναι λογικός συλλογισμός που ανήκει στα a priori επιχειρήματα υπέρ της ύπαρξης του Θεού. Βασίζεται στη μέθοδο της απαγωγής σε άτοπο. Το επιχείρημα συνοψίζεται στο ότι εάν μπορούμε να συλλάβουμε με το μυαλό μας τη μεγαλύτερη δυνατή ύπαρξη, τότε αυτή η ύπαρξη (στην προκειμένη περίπτωση ο θεός) θα πρέπει να υπάρχει. [1] Εκδοχές του ιδίου επιχειρήματος αναπτύχθηκαν αργότερα και από άλλους φιλοσόφους, όπως ο Ρενέ Ντεκάρτ, Γκότφριντ Βίλχελμ Λάιμπνιτς και Μπαρούχ Σπινόζα.

Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει ένα μοναδικό οντολογικό επιχείρημα αλλά μια ομάδα επιχειρημάτων που έχουν χρησιμοποιηθεί από διαφορετικούς φιλοσόφους. Συχνά προτιμάται ωστόσο να αναφερόμαστε σε ένα επιχείρημα που εμφανίζεται όμως με διαφορετικές εκδοχές. Οι ρίζες τους βρίσκονται στο έργο του χριστιανού θεολόγου Ανσέλμου του Καντέρμπερι που πρώτος διατύπωσε το οντολογικό επιχείρημα στο Προσλόγιο (11ος αι.)[2][3]. Στην κλασική διατύπωσή του έχει ως εξής[4]: ο Θεός είναι εξ ορισμού το τελειότερο ον που μπορεί να συλλάβει ο νους. Αν υποθέσουμε πως δεν υπάρχει, τότε εφόσον η ύπαρξη είναι ανώτερη της ανυπαρξίας, μπορούμε να φανταστούμε ένα ον ανώτερο του Θεού. Συνεπώς η αρχική υπόθεση πως ο Θεός δεν υπάρχει πρέπει να είναι ψευδής. Μια αναδιατύπωση του οντολογικού επιχειρήματος επιχείρησε ο Καρτέσιος το 17ο αιώνα στο έργο του Στοχασμοί περί της Πρώτης Φιλοσοφίας (1641). Ο Καρτέσιος πιθανότατα δεν είχε διαβάσει το Προσλόγιο, θα πρέπει ωστόσο να γνώριζε την κριτική του Θωμά Ακινάτη πάνω στο οντολογικό επιχείρημα του Ανσέλμου[5].

Πρώτος άσκησε κριτική ο βενεδικτίνος μοναχός Γκαουνίλο, σύγχρονος του Ανσέλμου, ο οποίος ισχυρίστηκε πως το επιχείρημα αποτυγχάνει καθώς ο ίδιος λογικός συλλογισμός θα ήταν υπέρ της ύπαρξης πραγμάτων που προφανώς δεν υπάρχουν, χρησιμοποιώντας ειδικότερα το παράδειγμα ενός «εξαφανισμένου νησιού»[6]. Κατά τον Καντ, η απόρριψη του επιχειρήματος βασίζεται στη θέση πως η ύπαρξη δεν είναι αληθινή ιδιότητα που μπορεί να αποδοθεί, αλλά προϋπόθεση για την απόδοση ιδιοτήτων[4][7]. Ο Σοπενάουερ εξέλαβε το οντολογικό επιχείρημα ως ένα «γοητευτικό αστείο»[4]. Το οντολογικό επιχείρημα έτυχε σθεναρής κριτικής τόσο από υπέρμαχους της θρησκείας όπως ο Θωμάς Ακινάτης, όσο και από άθεους όπως ο Μπέρτραντ Ράσελ και ο Ρίτσαρντ Ντόκινς. [8] Αν και απορρίπτεται από την πλειονότητα των σύγχρονων φιλοσόφων, υποστηρίχτηκε από ορισμένους, μεταξύ των οποίων ο Άλβιν Πλάντινγκα, ο Τσαρλς Χάρτσορν και ο Νόρμαν Μάλκολμ, στα πλαίσια της τροπικής (modal) λογικής[4][9].


βικι


Τα ίδια και τα ίδια
_________________
μακεδονίτικα πουλιὰ λαλοῦν μακεδονίτικα
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Πρύτανης


Εγγραφή: 12 Μάρ 2004
Δημοσιεύσεις: 18523

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούλ 09, 2014 6:21 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

spyros έγραψε:


Αυτή η αντίφαση που νομίζεις ότι βρήκες, απλά δεν υπάρχει.


Χρησιμοποιεί τον ίδιο όρο με 2 διαφορετικές έννοιες,άρα είναι κραυγαλέα αντίφαση.Πώς δεν υπάρχει,λοιπόν;


spyros έγραψε:

Και τώρα η σειρά μου.

Δεν σε προβληματίζει το πόσο εύκολα "βρίσκεις αντιφάσεις" σε ακαδημαϊκούς ερευνητές, που δημοσιεύουν αποδείξεις προτάσεων οι οποίες καταρρίπτουν τις πεποιθήσεις σου; Αντιφάσεις, τις οποίες ως δια μαγείας οι καθηγητές είναι ανίκανοι να δουν παρά την χρονοβόρα και επίπονη ενασχόλησή τους με το ζήτημα, ενώ- ως δια μαγείας πάλι, εσύ ακαριαία τις εντοπίζεις!


Μα οι μαθηματικοί που ανέφερες δεν μπορεί να ασχολήθηκαν με τις αντιφάσεις του Άνσελμου,που είναι κραυγαλέες αλλά με κάτι άλλο.Αν κάνω λάθος,δείξε μου γιατί δεν υπάρχει αντίφαση.

Να ρωτήσω κι εγώ κάτι:γιατί όταν δεν απαντάς με επιχειρήματα βρίσκεις τη μέθοδο της ψυχανάλυσης του άλλου πιο αποτελεσματική;Ούτε σεβασμός στο συνομιλητή σου είναι ούτε στον εαυτό σου.

spyros έγραψε:

Επίσης, δεν σε προβληματίζει το πόσο εύκολα και συχνά ο γιανηςς ο οποίος δεν είναι επιστήμονας, βάζει σε απαξιωτικά "εισαγωγικά" επώνυμους επιστήμονες, οι οποίοι διαφωνούν κάθετα με τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις και μάλιστα αποδεικνύουν ξεκάθαρα τα λάθη του;


Ποτέ δεν το έκανα αυτό,εκτός κι αν πρόκειται για τομείς που δε χρειάζεσαι πτυχίο για να κρίνεις αν κάποιος είπε κοτσάνες,όπως ο Άνσελμος.Επομένως,το άρθρο έχει κενά...εκτός κι αν μας αποδείξουν χωρίς υπολογιστή ότι ο Άνσελμος έχει δίκιο.

Αλίμονο αν οι υπολογιστές αντικαταστήσουν τη λογική μας κρίση.Άλλωστε το άρθρο δε γράφτηκε από υπολογιστή.
_________________
Έτσι να στέκω, θάλασσα, παντοτεινέ έρωτά μου
με μάτια να σε χαίρομαι θολά
και να ναι τα μελλούμενα στην άπλα σου μπροστά μου,
πίσω κι' αλάργα βάσανα πολλά.
(Κώστας Βάρναλης)
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
spyros
Πρύτανης


Εγγραφή: 21 Αύγ 2008
Δημοσιεύσεις: 3896
Τόπος: Μακεδονία

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούλ 09, 2014 8:30 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ιωάννης έγραψε:
Μα οι μαθηματικοί που ανέφερες δεν μπορεί να ασχολήθηκαν με τις αντιφάσεις του Άνσελμου,που είναι κραυγαλέες αλλά με κάτι άλλο.Αν κάνω λάθος,δείξε μου γιατί δεν υπάρχει αντίφαση.


Θα έχεις ακούσει φαντάζομαι ότι η φανατική πίστη τυφλώνει κυριολεκτικά.
Δεν καταλαβαίνουμε, ούτε τι λέμε και γράφουμε, ούτε τι διαβάζουμε..
Παράθεση:
Η «απόδειξη» αυτή φάνηκε εξαρχής ότι είχε δύο αδύνατα σημεία. Πρώτον, είναι άραγε τα αξιώματα όντως προφανή και, δεύτερον, είναι άραγε συμβατά μεταξύ τους ώστε να μην έχουν κρυφές ασυνέπειες;

Για το πρώτο δεν μπορούμε να κάνουμε και πολλά πράγματα, αφού τα αξιώματα στα Μαθηματικά μπορεί να φαίνονται «λογικά» αλλά κατά τα άλλα είναι αυθαίρετα, οπότε ο Θεός υπάρχει αν τα αξιώματα αυτά αληθεύουν.

Το δεύτερο όμως αποτέλεσε αντικείμενο έρευνας για πάνω από 40 χρόνια επειδή έπρεπε να αποδειχθεί ότι τα πέντε αυτά αξιώματα δεν περιέχουν κρυφές αντιφάσεις και άρα είναι αυτοσυνεπή.

Το κατόρθωμα των δύο ευρωπαίων μαθηματικών, του Γερμανού Κρίστοφ Μπεντζμίλερ(Christoph Benzmüller) και του Αυστριακού Μπρούνο Βολτσενλόγκελ Παλέο (Bruno Woltzenlogel Paleo), ήταν ότι κατάφεραν να αναπαραστήσουν τα αξιώματα του Γκέντελ και τους συλλογισμούς του με μαθηματικά σύμβολα. Στη συνέχεια, με τη βοήθεια εξειδικευμένου λογισμικού που χειρίζεται έννοιες λογικής σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, μπόρεσαν αφενός μεν να διαπιστώσουν ότι τα αξιώματα δεν περιέχουν κρυφές αντιφάσεις και αφετέρου να επιβεβαιώσουν την απόδειξη του θεωρήματος.


Κατάφεραν μετά από έρευνα 40 ετών να αποδείξουν ότι δεν κρύβουν τα αξιώματα κρυφές αντιφάσεις.

Ακόμα μια για εμπέδωση:

Κατάφεραν μετά από έρευνα 40 ετών να αποδείξουν ότι δεν κρύβουν τα αξιώματα κρυφές αντιφάσεις.

Και μια ακόμα διότι άλλο το κοιτώ και άλλο το βλέπω..

Κατάφεραν μετά από έρευνα 40 ετών να αποδείξουν ότι δεν κρύβουν τα αξιώματα κρυφές αντιφάσεις.

Βέβαια, εσύ (και ο γιανηςς) αμέσως μόλις το διάβασες τους έβγαλες λάθος, (άσε που δεν κατάλαβες ότι ακριβώς με τις ενδεχόμενες αντιφάσεις ασχολήθηκαν..τι να λέμε τώρα..) και αυτό ακριβώς κατά τη γνώμη μου, είναι ένας ενδιαφέρον φιλοσοφικός προβληματισμός με επίκεντρο την ψυχολογία του εγώ.

Ξεκινώ:

Τι είναι αυτό που αποκαλούμε "εγώ";
Οι ιδέες μας και ο τρόπος που αρχικά τοποθετούμαστε απέναντι στα πράγματα. "Εγώ", είναι το νοητικό πλαίσιο που υπάρχει στον καθένα μας και αποτελεί την αφετηρία των σκέψεων, προαιρέσεων και πράξεων.

Υπάρχει καμία ένσταση μέχρις εδώ;
_________________
Μανή, Θεκέλ, Φάρες.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
skapaneas
Πρύτανης


Εγγραφή: 13 Μάϊ 2007
Δημοσιεύσεις: 12421
Τόπος: Εδώ ........ Χρόνος: Τώρα ....... Τρόπος: Απλά + Λαϊκά

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούλ 09, 2014 9:48 am    Θέμα δημοσίευσης: Re: Για τη Μαθηματική Λογική, υπάρχει Θεός. Απάντηση με Συμπερίληψη

Idea

spyros έγραψε:

Ο συλλογισμός του Ανσέλμου ήταν ο εξής:



1. Ο Θεός είναι η υπέρτατη ύπαρξη.


- αναφερεται στην πραγματικοτητα




2. Η ιδέα του Θεού υπάρχει στη σκέψη μας.


- αναφερεται στον ανθρωπο και στα διανοηματα του




3. Μια ύπαρξη που υπάρχει τόσο στη σκέψη όσο και στην πραγματικότητα είναι ανώτερη από μια ύπαρξη που υπάρχει μόνο στη σκέψη.


- ταυτιζει το δυναμει υπαρκτο ( ιδεα του θεου ) με το ( θεωρουμενο ) οντως υπαρκτο ( ΩΝ θεος )

- δηλαδη ταυτιζει το περιεχομενο της σκεψης του ανθρωπου με την αντικειμενικη ( λεγομενη ) πραγματικοτητα
( οσον αφορα την ιδεα περι του θεου και το ον θεος )
- και αυτο σημαινει οτι αναγαγει τον ανθρωπο σε υπερπραγματικο
- ωστε το περιεχομενο της σκεψης του ( του ανθρωπου ) να ταυτιζεται με τον αντικειμενικα παρατηρουμενο κοσμο
- εξ αυτου συναγεται οτι ο θεος ειτε θεωρηθει οτι υπαρχει ως ιδεα στη σκεψη μας ειτε αντικειμενικα στην πραγματικοτητα ειναι το ιδιο





4. Αν ο Θεός υπήρχε μόνο στη σκέψη μας, τότε θα μπορούσαμε να συλλάβουμε την ιδέα μιας ανώτερης ύπαρξης η οποία υπάρχει και στην πραγματικότητα.

5. Αλλά δεν μπορούμε να φανταστούμε μια ύπαρξη ανώτερη από τον Θεό.

6. Αρα ο Θεός υπάρχει στην πραγματικότητα.


- απο τις παραπανω επισημανσεις μου προκυπτει οτι "υπαρχει" στην πραγματικοτητα αυτη η ανωτερη του θεου υπαρξη
( και δεν χρειαζεται καν να τη φανταστουμε )
- και αυτη ειναι ο ανθρωπος
- του οποιου η σκεψη "ειναι" η ιδια η πραγματικοτητα ( επισημανση 3 )
- και αρα ο θεος "ειναι" πραγματικοτητα επειδη αποτελει προϊον της σκεψης του υπερπραγματικου ανθρωπου



Ο Ανσελμος αποδεικνυει λογικα αυτο που θελει θεωρωντας τον ανθρωπο υπερανθρωπο
Δηλαδη "κατασκευαζει" μια αποδειξη της υπαρξης του θεου αξιωνοντας σιωπηρα τον ανθρωπο ανωτερο του θεου
Αρα ως θεολογος, ο οποιος πιστευει οτι ο θεος ειναι ανωτερος απο τον ανθρωπο, αντιφασκει ( σιωπηρα ) με τον εαυτο του


Idea Λογος Θεωρια Πραξη Λειτουργια Κατασταση Αλληλεπιδραση Παραγωγη και Ο Ανθρωπος που τετραγωνιζει τον κυκλ
ο Idea η γη ειναι το σταυροδρομι του συμπαντος και η ελλαδα το φαναρι που φωτιζει το διαβα των ανθρωπων
στην ελλαδα ο ανθρωπος διδασκεται την επιστημη του λογου γιατι ο λογος του θεου δεν προσεγγιζεται διαφορετικα

_________________
Ο ανθρωπος ειναι ο λογος του συμπαντος
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
troian
Πρύτανης


Εγγραφή: 05 Ιαν 2011
Δημοσιεύσεις: 2267
Τόπος: ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούλ 09, 2014 12:32 pm    Θέμα δημοσίευσης: Re: Για τη Μαθηματική Λογική, υπάρχει Θεός. Απάντηση με Συμπερίληψη

skapaneas έγραψε:
Idea


Αρα ως θεολογος, ο οποιος πιστευει οτι ο θεος ειναι ανωτερος απο τον ανθρωπο, αντιφασκει ( σιωπηρα ) με τον εαυτο του


δεκτόν αλλά δεν εξετάζουμε την πίστη του
_________________
μακεδονίτικα πουλιὰ λαλοῦν μακεδονίτικα
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
skapaneas
Πρύτανης


Εγγραφή: 13 Μάϊ 2007
Δημοσιεύσεις: 12421
Τόπος: Εδώ ........ Χρόνος: Τώρα ....... Τρόπος: Απλά + Λαϊκά

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούλ 09, 2014 1:43 pm    Θέμα δημοσίευσης: Re: Για τη Μαθηματική Λογική, υπάρχει Θεός. Απάντηση με Συμπερίληψη

Idea

troian έγραψε:
skapaneas έγραψε:
Idea


Αρα ως θεολογος, ο οποιος πιστευει οτι ο θεος ειναι ανωτερος απο τον ανθρωπο, αντιφασκει ( σιωπηρα ) με τον εαυτο του


δεκτόν αλλά δεν εξετάζουμε την πίστη του


Σωστο αυτο που λες και δευτερευον ( η πιστη του )

Εξεταζοντας την αποδειξη του ομως βρισκουμε οτι εχει εισαγαγει ενα αξιωμα που τον βοηθαει να φτασει στην αληθεια που θελει
Κι αυτο ειναι οτι, θεωρει ( σιωπηρα και εν "αγνοια" του ;; ) απολυτως ισοδυναμο ενα αντικειμενο της αισθητηριακα αντιληπτης πραγματικοτητας με την ιδεα του αντικειμενου στη διανοια μας

Η αληθεια που καταληγει δεν μας απασχολει
Ο τροπος ομως που την συναγει εχει ενδιαφερον

Οπως και το θεωρημα της μη πληροτητας του Γκεντελ

Τι λες για το θεωρημα αυτο ;
Ειναι σωστο ή λαθος ;

Οπως το εχω καταλαβει εχει ως εξης :
Αν μια θεωρια ειναι συνεπης τοτε δεν ειναι πληρης και αν ειναι πληρης τοτε δεν ειναι συνεπης


Idea Λογος Θεωρια Πραξη Λειτουργια Κατασταση Αλληλεπιδραση Παραγωγη και Ο Ανθρωπος που τετραγωνιζει τον κυκλ
ο Idea η γη ειναι το σταυροδρομι του συμπαντος και η ελλαδα το φαναρι που φωτιζει το διαβα των ανθρωπων
στην ελλαδα ο ανθρωπος διδασκεται την επιστημη του λογου γιατι ο λογος του θεου δεν προσεγγιζεται διαφορετικα

_________________
Ο ανθρωπος ειναι ο λογος του συμπαντος
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2, 3 ... 30, 31, 32  Επόμενο
Σελίδα 1 από 32

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center