Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

Ευθύγραμμη ή Κυκλική Ιστορία;
Μετάβαση στη σελίδα Προηγούμενο  1, 2, 3, ... 26, 27, 28  Επόμενο
 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  

Ποια η πορεία της Ιστορίας;
1. Ευθύγραμμη προς ένα Τέλος
7%
 7%  [ 1 ]
2. Κυκλική υποταγμένη στους αντικειμενικούς νόμους της Φύσης
0%
 0%  [ 0 ]
3. Και τα δύο παραπάνω μαζί;
30%
 30%  [ 4 ]
4. Άλλο και θα εξηγήσω
30%
 30%  [ 4 ]
5. Ακόμα το σκέφτομαι
30%
 30%  [ 4 ]
Σύνολο Ψήφων : 13

Συγγραφέας Μήνυμα
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Ιούλ 06, 2013 12:02 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

@gianiss,

Αυτό που γράφεις μου φαίνεται πολύ καλό. Το κρατάμε για το επεξεργαστούμε.
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Ιούλ 06, 2013 12:10 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

@kaneis,

Όπως σε καταλαβαίνω ένα Τέλος το βλέπεις, απλώς υπάρχουν εμπόδια στην ευόδωσή του.

Αυτό το Τέλος όμως δε βλέπω πώς μπορεί να σταθεί ως κάτι παραπάνω από μία υπόθεση του νου.

Και ο Hegel ανέπτυξε κάτι παρόμοιο. Με την "πανουργία του Λόγου" υποστηρίζει ότι ο Λόγος δρα έτσι κι αλλιώς πίσω από τα πάθη τα οποία ολοκληρώνουν το έργο του Λόγου που είναι η Θεία Πρόνοια.

Εγώ να σε ρωτήσω: Αν δεν υπάρχει τέλος δηλ. πλήρωση και επιστροφή στον εαυτό ως γνώθι σαυτόν, τότε πώς ξέρουμε ότι προχωράμε βήμα-βήμα έστω προς αυτό το τέλος;
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Ιούλ 06, 2013 12:32 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Κρατώντας του Gianiss " “ανθρώπινη φύση” αλλάζει συνεχώς, αδιάλειπτα και απροσδιόριστα - με το νόημα του μη προβλέψιμου - , ... (έχουμε) μια “ζωντανή” και απροσδιόριστα, μεταβαλλόμενη ιστορία.

Η ζώσα και απρόβλεπτα μεταβαλλόμενη ιστορία , δεν μπορεί να είναι κατευθυνόμενη (όντας απρόβλεπτη) και προγραμματισμένη, ώστε να οδηγεί σε κάποιο είδος ολοκλήρωσης / τελειότητας .
...

ΔΕΝ πατά στα ίδια αχνάρια της, στις ίδιες “πατημασιές” της , γιατί απλούστατα έχουν μεταβληθεί οι συνιστώσες της κάθε στιγμής . "

Μπορώ να το εμπλουτίσω με στοιχεία από την ιστορία.
Πχ οι πολιτισμοί φαίνεται τελικά ότι δεν υφίστανται κύκλους γέννησης-ακμής-παρακμής αλλά μπορεί με την αλλαγή ενός παράγοντα να καταρρεύσουν απρόβλεπτα.
Η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία όταν κατέρρευσε μέσα σε μια γενιά και δεν φαινόταν με τίποτα ότι θα κατέρρεε.
Η Μινγκ στην Κίνα κατέρρευσε απροσδόκητα στα μέσα του 17ου αιώνα μέσα σε μια δεκαετία περίπου χρειάστηκε η τάξη να μεταλλαχθεί σε αναρχία.
Η Ιαπωνία έφτασε στο Ζενίθ το 42 και το 45 δεν υπήρχε καν.
Η Οθωμανική Αυτοκρατορία με τους Νεότουρκους έδειχνε ότι θα μεταρρυθμιζόταν και θα συνέχιζε να ζει αλλά το 22 ήδη είχε χάσει το παιχνίδι.
Η Βρετανική Αυτοκρατορία μέσα σε 12 χρόνια χάθηκε.
Η πρώην ΕΣΣΔ χαρακτηριστικό παράδειγμα της ξαφνικής κατάρρευσης.

Άρα, ένα συμπέρασμα:

οι πολιτισμοί είναι τόσο πολύπλοκα συστήματα που δρουν απρόβλεπτα.
Δε διαγράφουν αργόσυρτους και ήρεμους κύκλους γένεσης-ακμής-παρακμής-θανάτου.

Η Πίστη και η Ελπίδα μπορεί να παίζουν το ρόλο τους αλλά είναι ένας παράγοντας μέσα στους πολλούς.

Δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα αν κάτι που γίνεται είναι καλό ή κακό γιατί δεν μπορούμε να υπολογίσουμε τις μελλοντικές συνέπειες. Δηλ. δε χωράνε ηθικές κρίσεις όταν κάνουμε ιστορία. Έτσι, όμως είμαστε έτοιμοι να δεχτούμε ότι δεν υπάρχει κάποιου είδους Θεία Πρόνοια στην ιστορική ανθρώπινη πορεία;

Δεν υπάρχει εξέλιξη προς ένα καλύτερο μέλλον. Ό,τι καλό βρούμε, μπορεί να ανατραπεί από ένα κακό που το συνοδεύει. Πχ η εξέλιξη της ιατρικής οφείλεται κυρίως στην πρόοδό της που συνέβη στην υπερεκμετάλλευση της Αφρικανικής Ηπείρου.

Δεν υπάρχει ένα μέλλον, με τη λογική του Gianiss, αλλά πολλά μέλλοντα και πιθανότητες. Έτσι, κάθε πρόβλεψη γίνεται αδύνατη. Η ιστορική μέθοδος εδώ θα μπορούσε να είναι ότι από τη μελέτη του παρελθόντος μπορούσε να βλέπουμε πιθανές τάσεις και τίποτα άλλο. Πχ σε ένα ολιγαρχικό καθεστώς είναι πιο πιθανές οι αναταραχές. Αλλά μόνο αυτό.
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
ΧΑΚΟΥΝΑ-ΜΑΤΑΤΑ
Αντιπρύτανης


Εγγραφή: 16 Ιαν 2013
Δημοσιεύσεις: 102

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Ιούλ 06, 2013 1:15 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠ'ΤΗ ΦΥΣΗ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΤΟ ΚΑΘΕ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΟΡΑ!
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
gianiss
Πρύτανης


Εγγραφή: 18 Ιούλ 2011
Δημοσιεύσεις: 6073

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Ιούλ 06, 2013 1:33 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

rakis έγραψε:
Κρατώντας του Gianiss " “ανθρώπινη φύση” αλλάζει συνεχώς, αδιάλειπτα και απροσδιόριστα - με το νόημα του μη προβλέψιμου - , ... (έχουμε) μια “ζωντανή” και απροσδιόριστα, μεταβαλλόμενη ιστορία.

Η ζώσα και απρόβλεπτα μεταβαλλόμενη ιστορία , δεν μπορεί να είναι κατευθυνόμενη (όντας απρόβλεπτη) και προγραμματισμένη, ώστε να οδηγεί σε κάποιο είδος ολοκλήρωσης / τελειότητας .
...

ΔΕΝ πατά στα ίδια αχνάρια της, στις ίδιες “πατημασιές” της , γιατί απλούστατα έχουν μεταβληθεί οι συνιστώσες της κάθε στιγμής . "

Μπορώ να το εμπλουτίσω με στοιχεία από την ιστορία.
Πχ οι πολιτισμοί φαίνεται τελικά ότι δεν υφίστανται κύκλους γέννησης-ακμής-παρακμής αλλά μπορεί με την αλλαγή ενός παράγοντα να καταρρεύσουν απρόβλεπτα.
Η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία όταν κατέρρευσε μέσα σε μια γενιά και δεν φαινόταν με τίποτα ότι θα κατέρρεε.
Η Μινγκ στην Κίνα κατέρρευσε απροσδόκητα στα μέσα του 17ου αιώνα μέσα σε μια δεκαετία περίπου χρειάστηκε η τάξη να μεταλλαχθεί σε αναρχία.
Η Ιαπωνία έφτασε στο Ζενίθ το 42 και το 45 δεν υπήρχε καν.
Η Οθωμανική Αυτοκρατορία με τους Νεότουρκους έδειχνε ότι θα μεταρρυθμιζόταν και θα συνέχιζε να ζει αλλά το 22 ήδη είχε χάσει το παιχνίδι.
Η Βρετανική Αυτοκρατορία μέσα σε 12 χρόνια χάθηκε.
Η πρώην ΕΣΣΔ χαρακτηριστικό παράδειγμα της ξαφνικής κατάρρευσης.

Άρα, ένα συμπέρασμα:

οι πολιτισμοί είναι τόσο πολύπλοκα συστήματα που δρουν απρόβλεπτα.
Δε διαγράφουν αργόσυρτους και ήρεμους κύκλους γένεσης-ακμής-παρακμής-θανάτου.

Η Πίστη και η Ελπίδα μπορεί να παίζουν το ρόλο τους αλλά είναι ένας παράγοντας μέσα στους πολλούς.

Δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα αν κάτι που γίνεται είναι καλό ή κακό γιατί δεν μπορούμε να υπολογίσουμε τις μελλοντικές συνέπειες. Δηλ. δε χωράνε ηθικές κρίσεις όταν κάνουμε ιστορία. Έτσι, όμως είμαστε έτοιμοι να δεχτούμε ότι δεν υπάρχει κάποιου είδους Θεία Πρόνοια στην ιστορική ανθρώπινη πορεία;

Δεν υπάρχει εξέλιξη προς ένα καλύτερο μέλλον. Ό,τι καλό βρούμε, μπορεί να ανατραπεί από ένα κακό που το συνοδεύει. Πχ η εξέλιξη της ιατρικής οφείλεται κυρίως στην πρόοδό της που συνέβη στην υπερεκμετάλλευση της Αφρικανικής Ηπείρου.

Δεν υπάρχει ένα μέλλον, με τη λογική του Gianiss, αλλά πολλά μέλλοντα και πιθανότητες. Έτσι, κάθε πρόβλεψη γίνεται αδύνατη. Η ιστορική μέθοδος εδώ θα μπορούσε να είναι ότι από τη μελέτη του παρελθόντος μπορούσε να βλέπουμε πιθανές τάσεις και τίποτα άλλο. Πχ σε ένα ολιγαρχικό καθεστώς είναι πιο πιθανές οι αναταραχές. Αλλά μόνο αυτό.



Αυτή ακριβώς είναι η δική μου άποψη και θα όφειλα να την εξηγήσω, σε όποιον πιθανόν δεν κατανόησε την “λογική” της.

Χαίρομαι,
και γιατί έγινα κατανοητός
και γιατί με απάλλαξε από τις πολλές εξηγήσεις , ειδικά αυτή την περίοδο που ο χρόνος μου είναι πολύ περιορισμένος

Καλό Σαββατοκύριακο


.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
spyros
Πρύτανης


Εγγραφή: 21 Αύγ 2008
Δημοσιεύσεις: 3896
Τόπος: Μακεδονία

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Ιούλ 06, 2013 3:30 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Η πρώτη μου διαπίστωση είναι ότι όλες οι απαντήσεις έχουν περισσότερες ομοιότητες παρά διαφορές.
Μπορεί οι όποιες διαφορές να βρίσκονται σε "εμμονική και κατά γράμμα προσπάθεια ερμηνείας", αλλά η ουσία των απαντήσεων είναι η ίδια, αφήνοντας ανοιχτό το παιχνίδι..

Η δεύτερη διαπίστωση είναι ότι μου κίνησε την περιέργεια η τοποθέτηση της ελεονόρας και περιμένω την ανάλυσή της.

rakis έγραψε:
Τα φράκταλς ομολογώ πως τα βρίσκω ενδιαφέροντα για παρομοίωση.

Κυρίως αν τα εννοούμε ως μη γραμμική αιτιότητα, ως ένα πολύπλοκο σύστημα που διαρκώς προσαρμόζεται και διαρκώς βρίσκεται σε μία κατάσταση οριακή ανάμεσα στην τάξη και το χάος.

Πώς βλέπεις τελεολογία μέσα στα φράκταλς;


Νομίζω ότι όλες οι τοποθετήσεις κινούνται γύρω από αυτήν την δημοσίευση.


Καταρχήν η ιστορία είναι καρπός της ανθρώπινης κοινωνίας.

Όμως η ανθρώπινη κοινωνία είναι ένα πολύπλοκο χαοτικό σύστημα.

Πόσο χαοτικό όμως;

Όχι χαοτικό με την έννοια της απόλυτης α-προβλεψιμότητας (χαοτικό χάος), αλλά χαοτικό με την έννοια της περιορισμένης α-προβλεψιμότητας (ντετερμινιστικό χάος).

Η διαφορά είναι τεράστια.

Στο χαοτικό χάος, είναι αδύνατον να υπάρξει τάξη.
Στο ντετερμινιστικό χάος πάντα δημιουργούνται νησίδες τάξεως οι οποίες μπορεί να χάνονται κάποια στιγμή στο χωροχρόνο αλλά ξαναεμφανίζονται όμως σε κάποια άλλη χωροχρονική θέση (χωροχρονικά φρακταλ γεγονότων).

Η ανάλυση που έκανε ο φίλος ρακις με τα παραδείγματα των αυτοκρατοριών είναι ακριβώς μια εικόνα φρακταλ γεγονότων ιστορίας, δηλαδή ντετερμινιστικού χαους.

Το ντετερμινιστικό χαος όμως έχει έναν ισχυρό τελεολογικό χαρακτήρα, επειδή υποδηλώνει μια "υπόγεια" υπακοή σε "κάποιες" λογικές και νομοτέλειες.
Το ντετερμινιστικό χαος είναι ένα λογικό χαος..

Περιμένω με ενδιαφέρον την τοποθέτηση της Ελεονόρας και ελπίζω σε μια επάνοδο του chaos..

Cool
_________________
Μανή, Θεκέλ, Φάρες.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Bugman
Πρύτανης


Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003
Δημοσιεύσεις: 13585
Τόπος: Καλλιθέα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Ιούλ 06, 2013 5:33 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Για την δική μου τοποθέτηση, και μετά την ανάλυση που έδωσε ο Rakis, να ξεκαθαρίσω πως οι πρωτοπόροι είναι οι κατά μέθοδο ενεργούντες και όχι οι αναγνωρισμένοι ή μη. Ομοίως οι ακόλουθοι είναι οι κατά μέθοδο ενεργούντες και εδώ όχι οι αναγνωρισμένοι ή μη.
Η μόδα για παράδειγμα δίνει κάθε σεζόν ένα τύπο συμπεριφοράς που περιλαμβάνει και το ντύσιμο. Ένας πρωτοπόρος οφείλει να αμφισβητήσει αυτή την συμπεριφορά, για να είναι πρωτοπόρος. Οι λέξεις πρωτοπόρος και ακόλουθος έχουν επιλεγεί με σκέψη. Ουσιαστικά καθένας μας χαράζει μια πορεία. Αν αυτή η πορεία είναι νέα, κάτι ξένο δηλαδή, τότε αυτός που την δημιουργεί λέγεται πρωτοπόρος. Σε αντίθεση με τον πρωτοπόρο, ο ακόλουθος μεθοδικά επιλέγει γνωστές πορείες. Μπορεί ο καθένας μας να συμπεριφέρεται πότε ως πρωτοπόρος και πότε ως ακόλουθος. Αυτή η τελευταία πρόταση είναι νέα σε σχέση με το σκεπτικό που ανέπτυξα στο προηγούμενο μήνυμα. Γιατί να δεχτούμε μια αυστηρή ή περιορισμένη από κανόνες δράση για καθένα μας;
Να ξεκαθαρίσω το θέμα της πίστης. Η πίστη σε οτιδήποτε, όχι ειδικά κάτι θεολογικό, είναι μια τάση του ανθρώπου να αποφασίζει χωρίς κάποια σκέψη. Όταν λέμε να βλέπουμε κάποιον καλοπροαίρετα στην ουσία λέμε "πίστεψε πως είναι καλό άτομο χωρίς άλλη σκέψη". Οι ακόλουθοι, ή όταν και εμείς μεθοδικά ακολουθούμε μια γνωστή πορεία, δίνουμε εμπιστοσύνη σε αυτήν, χωρίς άλλη σκέψη.
Σε κάθε περίπτωση τα γεγονότα είναι αυτά που θα μας κάνουν ή να χάσουμε την πίστη μας, ή να την βρούμε! Ακόμα και ο πρωτοπόρος, αυτός που αμφισβητεί τις υπάρχουσες πορείες, αυτός που ερευνά, που επιχειρεί, πιστεύει πως έχει την δυνατότητα να το κάνει. Έτσι πιστεύει, χωρίς άλλη σκέψη.
Στη χημεία η δράση δεν γἰνεται από στοιχεία σε ηρεμία, αλλά από ελεύθερες ρίζες, από στοιχεία ενεργοποιημένα. Ομοίως και στην ιστορία η δράση περιγράφεται με ενεργά άτομα. Χωρίς δηλαδή να εστιάζουμε στην περιγραφή και στο τι επιδιώκει αυτός που περιγράφει, κάθε περιγραφή περιλαμβάνει άτομα, ας τα λέμε για το κείμενο αυτό: δράστες.
Η ιστορία λοιπόν είναι το γέννημα των δραστών, και αυτή δεν έχει τέλος και δεν έχει επανάληψη, επειδή σε κάθε περίπτωση οι δράστες διαφέρουν ως προς τα πρόσωπα. Το τέλος της ιστορίας θα ήταν η έλλειψη ακόμα και ενός προσώπου. Τότε όμως δεν θα μας απασχολούσε!
_________________
Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!

Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί!
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
kaneis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιούλ 2004
Δημοσιεύσεις: 2376

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Ιούλ 06, 2013 9:18 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

rakis έγραψε:
@kaneis,

Όπως σε καταλαβαίνω ένα Τέλος το βλέπεις, απλώς υπάρχουν εμπόδια στην ευόδωσή του.

Αυτό το Τέλος όμως δε βλέπω πώς μπορεί να σταθεί ως κάτι παραπάνω από μία υπόθεση του νου.

Και ο Hegel ανέπτυξε κάτι παρόμοιο. Με την "πανουργία του Λόγου" υποστηρίζει ότι ο Λόγος δρα έτσι κι αλλιώς πίσω από τα πάθη τα οποία ολοκληρώνουν το έργο του Λόγου που είναι η Θεία Πρόνοια.

Εγώ να σε ρωτήσω: Αν δεν υπάρχει τέλος δηλ. πλήρωση και επιστροφή στον εαυτό ως γνώθι σαυτόν, τότε πώς ξέρουμε ότι προχωράμε βήμα-βήμα έστω προς αυτό το τέλος;



Μου άρεσε η έκφραση πανουργία του Λόγου, εννοεί κάτι σαν το ότι μέσα στο χρόνο ο Λόγος ψάχνει και βρίσκει τρόπο να νικάει την ανάγκη?

Θα σου πω πως το εννοώ. Καταρχήν συμφωνώ ότι η φύση μας αλλάζει και ότι η ιστορία είναι ζωντανή, μόνο που δεν θεωρώ ότι γίνεται καθόλου τυχαία και ούτε ως προς μια απλή υπόθεση του νου. Όλη η εξέλιξη των ειδών μοιάζει να δείχνει ότι σκοπός των πάντων είναι η νίκη επί του θανάτου, η επιβίωση. Το αιώνιο είναι το τέλος, το εν προτιμάω να το λέω. Σ αυτό στρεφόμαστε με ερωτική ματιά της ψυχής προς το βάθος. Το διαισθανόμαστε στο βάθος των πραγμάτων και προσπαθούμε να το φτάσουμε. Αυτή η προσπάθεια όμως μας κάνει να πλησιάζουμε χωρίς να το φτάνουμε, τείνουμε. Και όσο πλησιάζουμε τόσο αναγεννιέται ο εαυτός σε μια βαθύτερη σύνθεση, μια νοητή πολυπλοκότητα και μια ολοένα μεγαλύτερη κατανόηση των εσωτερικών σχέσεων των φαινομένων . Η γέννηση της πολυπλοκότητας, ή η όλο και ανώτερη σύνθεση είναι αυτό που ζωντανεύει την ιστορία, ο χρόνος δεν είναι απλά αλληλουχία γεγονότων αλλά δημιουργία ψυχικής σύνθεσης. Την αυξανόμενη σύνθεση μπορείς να την πεις και πνευματικότητα του κόσμου, νοητότητα της φύσης, υπέρβαση της ανάγκης και με άλλους τρόπους. Αυτή η πορεία προς το βάθος είναι που σε κάνει να ξέρεις που πας, διαισθητικά όμως. Κάααπως έτσι
_________________
ο ηλιος δεν σηκωνει τα πεπλα αλλα τα φανερωνει
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Ιούλ 06, 2013 10:08 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

@Spyros,

Σωστός. Νομίζω πως μία τέτοια μίνι τελεολογία την αντέχουμε ε;

@Bugman,

Ναι και οι πρωτοπόροι έχουν το ρόλο τους αλλά εκτιμώ πως είναι περιορισμένος. Πχ οι Ισπανοί νίκησαν τους νοτιοαμερικανούς λόγω και των ιών που έφεραν στην περιοχή. Επομένως, μιλούμε για μία ιστορία αποκεντρωμένη από το ανθρώπινο στοιχείο.

@kaneis,
Αυτό που λες πιστεύεις πως μπορεί με κάποιο τρόπο να το χρησιμοποιήσει o ιστορικός;
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/


Έχει επεξεργασθεί απο τον/την rakis στις Σαβ Ιούλ 06, 2013 10:27 pm, επεξεργάσθηκε 1 φορά συνολικά
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Ayrton Senna
Πρύτανης


Εγγραφή: 03 Μάϊ 2013
Δημοσιεύσεις: 2218

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Ιούλ 06, 2013 10:19 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Η Ιστορία της ζωής (δεν διευκρίνησες) ίσως είναι κυκλική αλλά του ανθρώπου είναι δυνητική.
Αυτό σημαίνει πως ως τώρα ο μόνος τρόπος να σπάσει το μοτίβο της κυκλικότητας της Ιστορίας της ζωής ενδέχεται να είναι ο άνθρωπος.
Η Αμερική είναι ο πρώτος "πολιτισμός" που μελετά αφειδώς την προοπτική της κατάρρευσής της και αντιστέκεται.
Αν ο rakis είναι δεινόσαυρος-Rex και συγκαλεί στον κολοφώνα των δεινοσαύρων συμβούλιο γερόντων βλέπει πως τίποτε δεν τους απειλεί αλλά μετά από λίγο μετεωρίτες ξεκινούν το τέλος τους.
Στα σχολεία οι μαθητές συνήθως σε εκθέσεις για την παιδική θνησιμότητα δηλώνουν την απέχθειά τους στις διεθνείς δαπάνες για διαστημικά ταξίδια, υπερτηλεσκόπια, εξοπλισμούς κλπ τα οποία όμως διαφαίνεται ως μόνα αποτρεπτικά ενός ξαφνικού θανάτου και άρα αποφυγή της κυκλικότητας της Ιστορίας
_________________
”Οι φασίστες του μέλλοντος θα είναι οι αντιφασίστες” . Τσώρτσιλ

http://dwpl.deviantart.com/art/LENIN2-172844451
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Ιούλ 06, 2013 11:54 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

@Ayrton,

η γενική αναφορά στον άνθρωπο και στην ανθρωπότητα είναι χριστιανικό επίτευγμα. Επομένως, σε αυτή την αναφορά σου το χριστιανικό στοιχείο είναι ήδη μέσα.

Από την άλλη, η αναφορά σου στον μετεωρίτη μοιάζει με το παράδειγμα των Ισπανών και τους ιούς που έφεραν στην Ν.Α. που συνέβαλαν στο να νικήσουν τους ιθαγενείς.

Δηλ. το στοιχείο αυτό θα το χαρακτήριζα αντι-ουμανιστικό.

Ο ιστορικός κρίνω πως οφείλει να γράφει ιστορία υπολογίζοντας και το μη-ανθρώπινο κοντά στο ανθρώπινο βέβαια.

Δύσκολα πάντως τώρα να απαλλαγούμε εύκολα από την έννοια της ανθρωπότητας.

Τώρα, η κατάρρευση ενός πολιτισμού που προσέχει να μην καταρρεύσει δε λέει και πολλά γιατί δεν εξαρτάται μόνο από τον ίδιο και τις συνειδητές του προθέσεις.
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Ayrton Senna
Πρύτανης


Εγγραφή: 03 Μάϊ 2013
Δημοσιεύσεις: 2218

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Ιούλ 07, 2013 12:32 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

rakis έγραψε:
@Ayrton,
η γενική αναφορά στον άνθρωπο και στην ανθρωπότητα είναι χριστιανικό επίτευγμα. Επομένως, σε αυτή την αναφορά σου το χριστιανικό στοιχείο είναι ήδη μέσα.


Αυτό αφορά το δικό σου μεταφραστικό εργαλείο γραφομηχανή αίνιγμα. Εγώ δεν είχα κατά νου τίποτε το χριστιανικό. Απορρίπτω πως ότι έχω στο νου μου είναι απόρροια χριστιανικών επιτευγμάτων.

rakis έγραψε:

Από την άλλη, η αναφορά σου στον μετεωρίτη μοιάζει με το παράδειγμα των Ισπανών και τους ιούς που έφεραν στην Ν.Α. που συνέβαλαν στο να νικήσουν τους ιθαγενείς.


Μοιάζει αλλά δεν είναι. Μπορεί να έχει ομοιότητα αλλά και η απόλυτη εξαφάνιση των ιθαγενών να συνέβαινε παρά ταύτα πολιτιστικά μόνον θα έγερνε το ισοζύγιο. Σε πλανητικό επίπεδο όμως η επιβίωση μόνον της κατσαρίδας δεν εγγυάται ξανά την επάνοδο στο μέλλον των ανθρώπων ίσως ούτε καν του ποντικού αυτή τη φορά.
Με άλλα λόγια δεν τοποθετήθηκα με την ίδια καθολικότητα.

rakis έγραψε:

Ο ιστορικός κρίνω πως οφείλει να γράφει ιστορία υπολογίζοντας και το μη-ανθρώπινο κοντά στο ανθρώπινο βέβαια.


Μα γι΄αυτό ξεκίνησα από το γεγονός ότι δεν διευκρίνησες αν ομιλείς για Ιστορία ζωής ή ανθρώπινη Ιστορία. Διότι είναι απολύτως αναμενόμενο να υπάρξει παρερμηνεία. Εγώ προφανώς τοποθετήθηκα στο ευρύτερο πλαίσιο εκτιμώντας ότι η κατσαρίδα παρότι θα επιζήσει στον πλανήτη αν εξαφανισθεί ο άνθρωπος εντούτοις μπορεί να εξαφανισθεί και αυτή παρακάτω. Αν ο άνθρωπος ακολουθήσει σπειροειδή ιστορική πορεία και βγει από τα σύνορα της φύσης του πριν προλάβει να καταστραφεί ή να αυτοκαταστραφεί τότε και η κατσαρίδα θα κερδίσει το δικαίωμα σε μία διαπλανητική ασφαλέστερη επιβίωση. Όμως δεν έγινα κατανοητός φαίνεται.
_________________
”Οι φασίστες του μέλλοντος θα είναι οι αντιφασίστες” . Τσώρτσιλ

http://dwpl.deviantart.com/art/LENIN2-172844451
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Ιούλ 07, 2013 7:40 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

@Ayrton,

Δε νομίζω με ένα εγώ απορρίπτω πως μπορούμε να απαρνηθούμε το γεγονός ότι η ανθρωπότητα οφείλει τη δημιουργία της στη χριστιανική σκέψη. Ο Χριστιανισμός εξίσωσε όλους τους ανθρώπους μπροστά στο χριστιανικό Θεό δίνοντάς του ένα σκοπό.

Και ακριβώς η φράση "βγαίνοντας από τα σύνορα της φύσης του" είναι αυτής της σκέψης, της χριστιανικής ευθύγραμμης πορείας όπου δηλ. ο άνθρωπος αφήνει τα εγκόσμια για κάτι άλλο πέραν των φυσικών του ορίων. Απλώς η αντίληψη αυτή είναι πιο προσγειωμένη στη φύση, στην κοινωνία.

Αλλά το σκεπτικό είναι το ίδιο.

Το ίδιο λέμε και γω και ο Gianiss. Ότι ο άνθρωπος αλλάζει. Αλλά σε αυτήν την ιδέα συνέβαλε ο Χριστιανισμός. Απλώς εμείς μετριάζουμε την τελεολογία του. Το βλέπουμε χωρίς να υπάρχει ένας προκαθορισμένος Σκοπός, μία Θεία Πρόνοια πίσω από την ιστορική συνέχεια.

Μία τελεολογία που εννοεί ότι υπάρχουν σχέσεις αιτιακές και αυτές ανοίγουν πιθανότητες για πιθανά μέλλοντα δεν είναι σκέψη χριστιανική της Θείας Πρόνοιας, δηλ. δε μένει προσκολλημένη σε μία ελπίδα εν δυστυχία, αλλά ούτε και αρχαιοελληνική γιατί το απροσδιόριστο του μέλλοντος απορρίπτει τη βασική θεωρητική συνιστώσα των αρχαίων, ότι η φύση του ανθρώπου δεν αλλάζει.
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Ayrton Senna
Πρύτανης


Εγγραφή: 03 Μάϊ 2013
Δημοσιεύσεις: 2218

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Ιούλ 07, 2013 9:50 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

rakis έγραψε:
@Ayrton,
Δε νομίζω με ένα εγώ απορρίπτω πως μπορούμε να απαρνηθούμε το γεγονός ότι η ανθρωπότητα οφείλει τη δημιουργία της στη χριστιανική σκέψη. Ο Χριστιανισμός εξίσωσε όλους τους ανθρώπους μπροστά στο χριστιανικό Θεό δίνοντάς του ένα σκοπό.


Το ένα δεν εναντιώνεται ολότελα στο άλλο. Ο Χριστιανισμός μπορεί να τους εξίσωσε όμως η πραγματικότητα βλέπει ανισότητες ακόμα και σε ένα απλό σπίτι με λίγα άτομα πόσο δε σε ευρύτερα σύνολα με σκοπούς πχ μνημονιακούς ή αντιμνημονιακούς (σε χτύπησε η ζέστη ή μύρισες λιβάνι στη γειτονιά σου ? ).

rakis έγραψε:

Και ακριβώς η φράση "βγαίνοντας από τα σύνορα της φύσης του" είναι αυτής της σκέψης, της χριστιανικής ευθύγραμμης πορείας όπου δηλ. ο άνθρωπος αφήνει τα εγκόσμια για κάτι άλλο πέραν των φυσικών του ορίων. Απλώς η αντίληψη αυτή είναι πιο προσγειωμένη στη φύση, στην κοινωνία.

Αλλά το σκεπτικό είναι το ίδιο.

Το ίδιο λέμε και γω και ο Gianiss. Ότι ο άνθρωπος αλλάζει. Αλλά σε αυτήν την ιδέα συνέβαλε ο Χριστιανισμός. Απλώς εμείς μετριάζουμε την τελεολογία του. Το βλέπουμε χωρίς να υπάρχει ένας προκαθορισμένος Σκοπός, μία Θεία Πρόνοια πίσω από την ιστορική συνέχεια.

Μία τελεολογία που εννοεί ότι υπάρχουν σχέσεις αιτιακές και αυτές ανοίγουν πιθανότητες για πιθανά μέλλοντα δεν είναι σκέψη χριστιανική της Θείας Πρόνοιας, δηλ. δε μένει προσκολλημένη σε μία ελπίδα εν δυστυχία, αλλά ούτε και αρχαιοελληνική γιατί το απροσδιόριστο του μέλλοντος απορρίπτει τη βασική θεωρητική συνιστώσα των αρχαίων, ότι η φύση του ανθρώπου δεν αλλάζει.


Ούτε κι εγώ βλέπω καμία Πρόνοια και Θεότητα.
Το ότι ορισμένα θαλάσσια κήτη επέστρεψαν στη θάλασσα ενώ οι πρόγονοί τους είχαν βγει στη στεριά (όλα αυτά πριν εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια) δεν το αποδίδω παρά στην "χτισμένη" ενδοτυχαιότητα του dna
_________________
”Οι φασίστες του μέλλοντος θα είναι οι αντιφασίστες” . Τσώρτσιλ

http://dwpl.deviantart.com/art/LENIN2-172844451
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Ayrton Senna
Πρύτανης


Εγγραφή: 03 Μάϊ 2013
Δημοσιεύσεις: 2218

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Ιούλ 07, 2013 10:00 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

επιπρόσθετα βλέπω κατατρύχεσαι από το σύνδρομο του κολλητού σου του opyrgos, bonnot Σιμόν σινιορέ ή όπως αλλιώς τον λένε.
Αν κάτι το είπε και η Χρυσή Αυγή τότε είμαι Χρυσαυγίτης, τα έχω ξαναγράψει, αν το είπε ένας βιαστής στην Σ.Αραβία πριν αποκεφαλιστεί τότε μπορεί να είμαι και βιαστής, αν το είπε ο Βούδας, είμαι Βουδιστής.
Δεν το βρίσκω πλέον εκνευριστικό όσο πτωχό.
_________________
”Οι φασίστες του μέλλοντος θα είναι οι αντιφασίστες” . Τσώρτσιλ

http://dwpl.deviantart.com/art/LENIN2-172844451
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Μετάβαση στη σελίδα Προηγούμενο  1, 2, 3, ... 26, 27, 28  Επόμενο
Σελίδα 2 από 28

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center