Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

ΛΟΓΙΚΟΣ ΚΑΡΤΕΣΙΟΣ (DESCARTES)
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2  Επόμενο
 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  

ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΑΡΑ ΥΠΑΡΧΩ
ΑΥΘΑΙΡΕΤΟ
60%
 60%  [ 3 ]
ΛΟΓΙΚΟ
20%
 20%  [ 1 ]
ΑΔΙΑΦΟΡΟ
20%
 20%  [ 1 ]
ΤΟ ΨΑΧΝΩ
0%
 0%  [ 0 ]
Σύνολο Ψήφων : 5

Συγγραφέας Μήνυμα
troian
Πρύτανης


Εγγραφή: 05 Ιαν 2011
Δημοσιεύσεις: 2267
Τόπος: ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Μάρ 16, 2012 4:59 pm    Θέμα δημοσίευσης: ΛΟΓΙΚΟΣ ΚΑΡΤΕΣΙΟΣ (DESCARTES) Απάντηση με Συμπερίληψη

Σκεφτομαι αρα υπαρχω μας λεει ο φιλος μας χρησιμοποιωντας το ως αξιωμα. Αξιωμα που αργοτερα θα κριθει σαν πορισμα που χρειζει αποδειξης. Το βημα για να μην χρειαστει να αποδειχτει ειναι το «το ειμαι παντα αληθευει». ΑυθΑΙρετο κι αυτο εχει κριθει απο φιλους του.

Σημειωση 1η: δεν φαινεται αν υπαρχω πριν την σκεψη ή αν ταυτιζεται η σκεψη με την υπαρξη.

Σημειωση 2η: ειναι αντιθετη η αποδειξη ενος αντικειμενου παρα μονο του υποκειμενου, του εγω δηλαδη.
Υποσημειωση: ο καρτεσιος αργοτερα εκανε την υπερβαση να αποδειξει ενα συγκεκριμενο αντικειμενο, μπορει βεβαια να ηταν λαθος ο αργοτερα συλογισμος του (ας μην στραφουμε στην εδω συζητηση σε αυτο το αντικειμενο).

Σημειωση 3η : δεν αποκλειεται αν η σκεψη ειναι 1 απο τα χαρακτηριστικα της υπαρξης.
Υποσημειωση: αν το σκεφτομαι ταυτιζεται με το υπαρχω τοτε το σκεφτομαι ειναι το 1 και μοναδικο χαρακτηριστικο της υπαρξης και αντιστοφα.
_________________
μακεδονίτικα πουλιὰ λαλοῦν μακεδονίτικα
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
skakos
Πρύτανης


Εγγραφή: 23 Σεπ 2009
Δημοσιεύσεις: 3594
Τόπος: Αθήνα, Ελλάδα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Μάρ 16, 2012 9:46 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ο Καρτέσιος το είπε αυτό όχι ως δόγμα ή αυθαίρετη άποψη. Αντίθετα: ψάχνοντας το είδε πως ΤΙΠΟΤΑ δεν μπορεί να αποδειχθεί πέραν πάσης αμφιβολίας! Το μόνο για το οποίο είμαστε βέβαιοι είναι ακριβώς το ότι... σκεπτόμαστε!
_________________
Φιλοσοφία Επιστήμης και Θρησκείας: http://harmonia-philosophica.blogspot.com/2010/08/blog-post.html
The Limits of Science: http://harmoniaphilosophica.wordpress.com/2011/04/18/the-limits-of-science-2jszrulazj6wq-5/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα MSN Messenger
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Πρύτανης


Εγγραφή: 12 Μάρ 2004
Δημοσιεύσεις: 18523

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Μάρ 16, 2012 11:02 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Λογικό άλμα του Καρτέσιου είναι η γενίκευση απ' το γεγονός της σκέψης στο υποκείμενο της σκέψης,πίσω απ' τη σκέψη.
_________________
Έτσι να στέκω, θάλασσα, παντοτεινέ έρωτά μου
με μάτια να σε χαίρομαι θολά
και να ναι τα μελλούμενα στην άπλα σου μπροστά μου,
πίσω κι' αλάργα βάσανα πολλά.
(Κώστας Βάρναλης)


Έχει επεξεργασθεί απο τον/την ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ στις Σαβ Μάρ 17, 2012 12:29 am, επεξεργάσθηκε 1 φορά συνολικά
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
troian
Πρύτανης


Εγγραφή: 05 Ιαν 2011
Δημοσιεύσεις: 2267
Τόπος: ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Μάρ 17, 2012 12:27 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

το ευλογο/ελλογο δεν σημαινει και λογικο, αναγκαια. η λογικη εχει κανονες.
+ 1 επισημανση:
ευλογα λοιπον μπορουμε να πουμε και "δρω αρα υπαρχω", "τρεχω αρα υπαρχω" κοκ. μπορουμε; υπαρχω αρα σκεφτομαι ισχυει;
_________________
μακεδονίτικα πουλιὰ λαλοῦν μακεδονίτικα
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Corto
Πρύτανης


Εγγραφή: 16 Σεπ 2009
Δημοσιεύσεις: 117

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Μάρ 17, 2012 4:38 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Υπάρχει κάποιος τρόπος να αποδείξουμε την ύπαρξη μας ;
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Πρύτανης


Εγγραφή: 12 Μάρ 2004
Δημοσιεύσεις: 18523

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Μάρ 18, 2012 3:41 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Οι άλλοι.
_________________
Έτσι να στέκω, θάλασσα, παντοτεινέ έρωτά μου
με μάτια να σε χαίρομαι θολά
και να ναι τα μελλούμενα στην άπλα σου μπροστά μου,
πίσω κι' αλάργα βάσανα πολλά.
(Κώστας Βάρναλης)
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
eleonora
Πρύτανης


Εγγραφή: 19 Οκτ 2009
Δημοσιεύσεις: 910
Τόπος: Των Ονείρων...

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Μάρ 18, 2012 3:53 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Razz

Είχα νια παρόμοια ιδιωτική συζήτση λίγη ώρα πριν, με κάποιον όνομα και μη χωριό...
Το πόρισμα;
Υπάρχω' και κάθε περί τούτου συζήτηση, περισσεύει !



Twisted Evil Embarassed Twisted Evil Embarassed Twisted Evil
_________________
Εδώ, στην αγκαλιά της δυνατής τούτης γης που οι θαλασσινοί άνεμοι σέρνονται πάνω της...
Rainer Maria Rilke
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
troian
Πρύτανης


Εγγραφή: 05 Ιαν 2011
Δημοσιεύσεις: 2267
Τόπος: ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούλ 16, 2014 1:50 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

eleonora έγραψε:
Razz

Είχα νια παρόμοια ιδιωτική συζήτση λίγη ώρα πριν, με κάποιον όνομα και μη χωριό...
Το πόρισμα;
Υπάρχω' και κάθε περί τούτου συζήτηση, περισσεύει !



Twisted Evil Embarassed Twisted Evil Embarassed Twisted Evil




για πες.
_________________
μακεδονίτικα πουλιὰ λαλοῦν μακεδονίτικα
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
iason
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Ιούν 2003
Δημοσιεύσεις: 4108
Τόπος: (Γ)Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούλ 16, 2014 9:44 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Εάν αυτός που είπε αυτό δεν υπήρχε, δεν θα το έλεγε.
Άρα, υπήρχε και πριν το πει.
Άρα, όταν το είπε, δεν σκεφτότανε!
Κι ένας Καρτέσιος δικαιούται να πει και μια μαλακία ρε παιδιά.
_________________
-Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Πρύτανης


Εγγραφή: 12 Μάρ 2004
Δημοσιεύσεις: 18523

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούλ 16, 2014 10:24 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Και πώς ξέρεις ότι είπε ο Ντεκάρτ τη μαλακία κι όχι ο Ντεκάρτ που ζει στο όνειρό σου;
_________________
Έτσι να στέκω, θάλασσα, παντοτεινέ έρωτά μου
με μάτια να σε χαίρομαι θολά
και να ναι τα μελλούμενα στην άπλα σου μπροστά μου,
πίσω κι' αλάργα βάσανα πολλά.
(Κώστας Βάρναλης)
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
iason
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Ιούν 2003
Δημοσιεύσεις: 4108
Τόπος: (Γ)Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούλ 16, 2014 7:37 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Με τιμά που ασχολήθηκες με τη μαλακία μου, αλλά δεν ήταν απαραίτητο.
Δεν είπα ότι ο Ντεκάρτ είπε μαλακία.
Δεν είπα ότι ο Ντεκάρτ ζει στο όνειρό μου.
(Φτάνουν αυτά προς το παρόν.)

Εάν ο Ντεκάρτ δικαιούται να λέει κάτι μη αυτονόητο (που απαιτεί εξήγηση), το ίδιο δικαιούται ο καθένας.
Το "άρα" δεν είναι άρα συμπερασματικό, αυτό προσπάθησα να πω (και τώρα εξηγώ), διότι έτσι υπάρχει θέμα της ύπαρξης ως προϋπόθεση της σκέψης, οπότε περιττεύει η διαπίστωση.
Εάν λοιπόν δεν είναι συμπερασματικό, τότε τι είναι;
Η σκέψη είναι ενέργεια ή παρενέργεια της ύπαρξης;
Πρέπει να σκεφτεί κανείς για να υπάρξει; Δεν μπορεί να υπάρχει κάτι χωρίς σκέψη;
Δεν μπορεί κανείς να σκέφτεται χωρίς να ξέρει;
Δεν μπορεί κανείς να ξέρει χωρίς να σκέφτεται;
_________________
-Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Πρύτανης


Εγγραφή: 12 Μάρ 2004
Δημοσιεύσεις: 18523

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούλ 16, 2014 7:46 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

iason έγραψε:

Το "άρα" δεν είναι άρα συμπερασματικό, αυτό προσπάθησα να πω (και τώρα εξηγώ), διότι έτσι υπάρχει θέμα της ύπαρξης ως προϋπόθεση της σκέψης, οπότε περιττεύει η διαπίστωση.
Εάν λοιπόν δεν είναι συμπερασματικό, τότε τι είναι;
Η σκέψη είναι ενέργεια ή παρενέργεια της ύπαρξης;
Πρέπει να σκεφτεί κανείς για να υπάρξει; Δεν μπορεί να υπάρχει κάτι χωρίς σκέψη;
Δεν μπορεί κανείς να σκέφτεται χωρίς να ξέρει;
Δεν μπορεί κανείς να ξέρει χωρίς να σκέφτεται;


Συμπερασματικό είναι αλλά όχι για την ύπαρξη γενικώς αλλά για την ύπαρξη του σκεπτόμενου υποκειμένου, το οποίο αιτείται μιας αντικειμενικής βάσης για να μη χαθεί στη συνεχή αμφιβολία.
Αυτό είναι το νόημα του καρτεσιανού cogito,αν και το να σκέφτεται κανείς ότι το μόνο αναμφισβήτητο είναι ότι αμφιβάλλει δεν οδηγεί αναγκαστικά στην ύπαρξη ενός υπαρξιακού φορέα (Εγώ) ,ως προϋπόθεση της σκέψης,παρά μόνο ότι υπάρχουν σκέψεις που δεν επιδέχονται αμφιβολία.
_________________
Έτσι να στέκω, θάλασσα, παντοτεινέ έρωτά μου
με μάτια να σε χαίρομαι θολά
και να ναι τα μελλούμενα στην άπλα σου μπροστά μου,
πίσω κι' αλάργα βάσανα πολλά.
(Κώστας Βάρναλης)
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
iason
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Ιούν 2003
Δημοσιεύσεις: 4108
Τόπος: (Γ)Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Ιούλ 17, 2014 10:50 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Εάν διαχωρίσεις το υπάρχειν από την ύπαρξη του σκεπτομένυ υποκειμένου, αυτομάτως εκτρέπεις εαυτόν από το δικαίωμα του σκέπτεσθαι αντικειμενικώς, και γίνεται πιο αστείο εάν αυτό το κάνεις επειδή σε ενοχλεί η αμφιβολία! Καλά κάνει και σε ενοχλεί: φιλοσοφία χωρίς αμφιβολία ίσον όλον χωρίς τίποτα.

Κρίμα να περιορίζεις τη βεβαιότητα στα δεσμά της αμφιβολίας, βρε μανία με την αβεβαιότητα, ας προσπαθήσει επιτέλους το υποκείμενο αυτό να σκεφτεί πιο πέρα, η προσπάθεια τουλάχιστον δεν βλάφτει. Επίσης η φυσική προϋπόθεση της ύπαρξης υποκειμένου για να υπάρξει σκέψη γιατί πρέπει να περιορίζει τη σκέψη; Το μπέρδεμα υπάρχει λόγω του "πρωθύστερου", πώς το εγώ σκέφτεται για το πως σκέπτεται. Αυτό νομίζω εννοεί, θέλει τελικά να πει ο ποιητής ότι ποτέ ο σκεπτόμενος άνθρωπος δεν θα μπορεί να είναι βέβαιος εάν είναι λογικός ή όχι.

Η Ηράκλειτος πιο τολμηρός: 'μη ειναι λογικον τον άνθρωπον'!
Σού το ρίχνει κατάμουτρα και συ τρέχα να καταλάβεις... Twisted Evil
_________________
-Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
gianiss
Πρύτανης


Εγγραφή: 18 Ιούλ 2011
Δημοσιεύσεις: 6073

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Ιούλ 17, 2014 10:59 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Παράθεση:
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Συμπερασματικό είναι αλλά όχι για την ύπαρξη γενικώς αλλά για την ύπαρξη του σκεπτόμενου υποκειμένου, το οποίο αιτείται μιας αντικειμενικής βάσης για να μη χαθεί στη συνεχή αμφιβολία. 


Ακριβώς έτσι
Ο νοήμων που θέτει το ερώτημα “υπάρχω” , συμπερασματικά επιβεβαιώνει απόλυτα , μόνο την δική του ύπαρξη .


.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Πρύτανης


Εγγραφή: 12 Μάρ 2004
Δημοσιεύσεις: 18523

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Ιούλ 17, 2014 1:32 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

iason έγραψε:
Εάν διαχωρίσεις το υπάρχειν από την ύπαρξη του σκεπτομένυ υποκειμένου, αυτομάτως εκτρέπεις εαυτόν από το δικαίωμα του σκέπτεσθαι αντικειμενικώς, και γίνεται πιο αστείο εάν αυτό το κάνεις επειδή σε ενοχλεί η αμφιβολία!Καλά κάνει και σε ενοχλεί: φιλοσοφία χωρίς αμφιβολία ίσον όλον χωρίς τίποτα.

Κρίμα να περιορίζεις τη βεβαιότητα στα δεσμά της αμφιβολίας, βρε μανία με την αβεβαιότητα, ας προσπαθήσει επιτέλους το υποκείμενο αυτό να σκεφτεί πιο πέρα, η προσπάθεια τουλάχιστον δεν βλάφτει.


Μα ακριβώς η αναζήτηση αντικειμενικότητας οδηγεί το υποκείμενο στην αναμφίβολη διαπίστωση ότι τουλάχιστον το ίδιο υπάρχει.Χωρίς τη βάση αυτή δεν μπορείς να αποδείξεις την αντικειμενικότητα του κόσμου.Από εκεί και πέρα όλα μπορούν ν' αμφισβητηθούν,επειδή όμως αποδείχτηκε η λογική ύπαρξη του υποκειμένου,η λογική θέτει τα όρια της αμφισβήτησης επί παντός επιστητού.

iason έγραψε:
Επίσης η φυσική προϋπόθεση της ύπαρξης υποκειμένου για να υπάρξει σκέψη γιατί πρέπει να περιορίζει τη σκέψη; Το μπέρδεμα υπάρχει λόγω του "πρωθύστερου", πώς το εγώ σκέφτεται για το πως σκέπτεται. Αυτό νομίζω εννοεί, θέλει τελικά να πει ο ποιητής ότι ποτέ ο σκεπτόμενος άνθρωπος δεν θα μπορεί να είναι βέβαιος εάν είναι λογικός ή όχι.

Η Ηράκλειτος πιο τολμηρός: 'μη ειναι λογικον τον άνθρωπον'!
Σού το ρίχνει κατάμουτρα και συ τρέχα να καταλάβεις... Twisted Evil


Είναι ανάγκη να υπάρχει Εγώ για να υπάρχουν σκέψεις;Αν αύριο πάθω αλτσχάιμερ,πού θα πάει το Εγώ μου; Ή όταν κοιμάμαι ,κοιμάται κι αυτό;Ο Χιουμ με τον Ηράκλειτο θα έκαναν καλή παρέα!
_________________
Έτσι να στέκω, θάλασσα, παντοτεινέ έρωτά μου
με μάτια να σε χαίρομαι θολά
και να ναι τα μελλούμενα στην άπλα σου μπροστά μου,
πίσω κι' αλάργα βάσανα πολλά.
(Κώστας Βάρναλης)
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2  Επόμενο
Σελίδα 1 από 2

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center