Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας |
Τι είναι η διαλεκτική; |
Η τέχνη της πειθούς |
|
100% |
[ 2 ] |
Η διαδικασία εξεύρεσης της αντικειμενικής αλήθειας |
|
0% |
[ 0 ] |
|
Σύνολο Ψήφων : 2 |
|
Συγγραφέας |
Μήνυμα |
Δάκης Μαυροφρείδης Πρύτανης

Εγγραφή: 22 Ιαν 2007 Δημοσιεύσεις: 2627 Τόπος: Αθήνα
|
Δημοσιεύθηκε: Σαβ Νοέ 05, 2011 11:59 pm Θέμα δημοσίευσης: Eristische Dialektik, oder Die Kunst, recht zu habe |
|
|
Ο συγγραφέας είναι ο γνωστός μας Arthur Schopenhauer και τα στοιχεία του βιβλίου για την ελληνική μετάφραση (μάλλον όχι η μόνη) είναι:
Άρθουρ Σοπενάουερ
Εριστική Διαλεκτική
(Ή η Τέχνη του να έχεις πάντα Δίκιο)
Σεπτέμβριος 2006, Τρίτη έκδοση
Εκδόσεις Printa
Μετάφραση: Θοδωρής Λουπασάκης
Ας αρχίσουμε με τον ορισμό.
Εριστική Διαλεκτική: Η τέχνη της αντιπαράθεσης κατά τη διάρκεια της οποίας αποσπούμε από τους άλλους την εντύπωση ότι έχουμε δίκιο ούτως ή άλλως (per fas et nefas, δλδ δια του οσίου και του ανοσίου).
μ αυτή την ξεκάθαρη πρόταση ξεκινά ο Σοπενάουερ το συμπυκνωμένο αυτό βιβλίο με τη γνώση της εν λόγω τέχνης.
Σύμφωνα με το φιλόσοφο του πεσιμισμού, το γεγονός ότι κάποιος προσπαθεί να αποδείξει στα μάτια του συνομιιλητή του ότι έχει δίκιο (και να το πετυχαίνει) ενώ στην πραγματικότητα έχει άδικο, οφείλεται στην κακή φύση του ανθρώπινου γένους.
αν ίσχυε το αντίστροφο τότε όλες οι συζητήσεις θα προσανατολίζονταν στην εύρεση της αλήθειας και μόνο και θα τελείωναν με την ανάδυσή της, ανεξάρτητα τού ποιος έχει δίκιο. Παρόλα αυτά, για το συγγραφέα, το ενδιαφέρον τέτοιων συζητήσεων που, πολλές φορές, θα τελείωναν σε κλάσματα του δευτερολέπτου θα ήταν ασήμαντο. αντίθετα, στην πραγματικότητα, οι συζητήσεις γενικά έχουν τεράστιο ενδιαφέρον αφού "η έμφυτη ματαιοδοξία μας που καθιστά τις δυνάμεις της διάνοιάς μας ευάλωτες δεν μας επιτρέπει να δεχτούμε ότι η αρχική μας θέση αποβαίνει εσφαλμένη ενώ του συνομιλητή μας αποδεικνύεται ορθή" .
Βέβαια, όπως διαβάζουμε, η διαλεκτική αυτή συμπεριφορά έχει ένα ελαφρυντικό που είναι το εξής: Όταν η συζήτηση αρχίζει είμαστε πεπεισμένοι ότι έχουμε δίκιο και, επομένως επιμένουμε (και καλά κάνουμε) στην αρχική μας θέση. Καθώς λοιπόν εξελίσσεται η συζήτηση με μας να χάνουμε έδαφος, ενώ βλέπουμε ότι μάλλον έχουμε άδικο, δεν δεχόμαστε αυτό το γεγονός εξαιτίας παρελθοντικών αναμνήσεων: πολλές φορές στο παρελθόν μάς έχει τύχει να αποδεχόμαστε το δίκιο του άλλου και μετά από λίγο καιρό να αποδεικνύεται ότι τελικά είχαμε δίκιο εμείς, με αποτέλεσμα να μετανιώνουμε τη στιγμή που αποδεχτήκαμε την "ήττα" μας μόνο και επειδή τα επιχειρήματα του συνομιλητή μας ήταν αληθοφανή.
Το βιβλίο καταγίνεται κυρίως με τη διαλεκτική εν γένει, αφού η τελευταία παρουσιάζεται ως η τέχνη της πειθούς και όχι η προσπάθεια εξεύρεσης της αλήθειας. Αναλύονται λοιπόν ο τρόποι που μπορείς να πείσεις τον άλλον για τη δική σου γνώμη. Στη συνέχεια παραθέτονται 38 συνολικά τεχνάσματα που μπορεί κανείς να μεταχειριστεί, προκειμένου ο συνομιλητής να ανασκευάσει τις θέσεις του. Για την ακρίβεια τα τεχνάσματα είναι 37 και ένα αποκαλούμενο "έσχατο" το οποίο είναι το εξής: αρχίζουμε τις προσωπικές επιθέσεις, τις ύβρεις και τις χυδαίες και βάρβαρες εκφράσεις, αφήνοντας σττην άκρη το θέμα προς συζήτηση, αφού στη διαλεκτική το έχουμε χάσει το παιχνίδι . Επειδή αυτό μπορεί να το κάνει ο καθένας είναι πολύ προσφιλές και όντως γίνεται συχνά.
Τι μπορεί όμως να αντιτάξει η άλλη πλευρά σε τέτοιου είδους επίθεση; Εδώ ο φιλόσοφος μάς συμβουλεύει να συνδιαλεγόμαστε με άτομα των οποίων το (επαρκές) διανοητικό επίπεδο μάς είναι γνωστό και να αποφεύγουμε συζητήσεις με ανθρώπους που δεν δέχονται πως δεν έχουν δίκιο. Πρέπει να συζητούμε με άτομα που μπορούν να αντιληφθούν την αξία μιας θεμελιωμένης πρότασης και της διαφοράς της από έναν αφορισμό του οποίου η αξία είναι μηδαμινή, έτσι ώστε να μη λέγονται πράγματα παράλογα τα οποία να θεωρούνται λογικά και ορθά.
Γενικά το βιβλίο αναφέρει και αναλύει πολλές ενδιαφέρουσες πτυχές που δυνητικά μπορεί να εμφανιστούν σε μια συζήτηση.
Είναι τέλος δύσκολο να μην εντοπίσει κανείς τη σατυρική διάθεση που αποπνέει το έργο. Σαν να γράφει ο ίδιος ο συγγραφέας μια σατυρική πραγματεία πάνω στη διαλεκτική, με κύριο συμπέρασμα πως ο διάλογος διεξάγεται ανάμεσα σε κοινούς ανθρώπους που πρέπει να σκεφτούν κάθε είδους τρόπο προκειμένου να ικανοποιήσουν τη ματαιοδοξία τους. _________________ Δεν υπάρχει τίποτα πιο θαυμαστό και αξιόλογο από την ανάδειξη του ωραίου. Αρκεί, ο σκοπός της ίδιας της πράξης να μην αναλώνεται μέσα σε μια ανερμάτιστη και φλύαρη ματαιοδοξία
Δ.Μ.
http://d-mavrofrides.simplesite.com |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
troian Πρύτανης

Εγγραφή: 05 Ιαν 2011 Δημοσιεύσεις: 2267 Τόπος: ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 1:12 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
μηπως κρινει την διαλεκτικη με διαλεκτικη; _________________ μακεδονίτικα πουλιὰ λαλοῦν μακεδονίτικα |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
Δάκης Μαυροφρείδης Πρύτανης

Εγγραφή: 22 Ιαν 2007 Δημοσιεύσεις: 2627 Τόπος: Αθήνα
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 2:34 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
troian έγραψε: | μηπως κρινει την διαλεκτικη με διαλεκτικη; |
Πώς αλλιώς; Το θέμα είναι: έχει δίκιο; _________________ Δεν υπάρχει τίποτα πιο θαυμαστό και αξιόλογο από την ανάδειξη του ωραίου. Αρκεί, ο σκοπός της ίδιας της πράξης να μην αναλώνεται μέσα σε μια ανερμάτιστη και φλύαρη ματαιοδοξία
Δ.Μ.
http://d-mavrofrides.simplesite.com |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
troian Πρύτανης

Εγγραφή: 05 Ιαν 2011 Δημοσιεύσεις: 2267 Τόπος: ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
|
Δημοσιεύθηκε: Δευ Νοέ 07, 2011 12:08 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
για αρχη θα πρεπει να ορισουμε αν η διαλεκτικη ειναι μορφη προπαγανδας απαραιτητα ή οχι. δηλαδη αν θελει οποσδηποτε να κανει το στραβο ισιο.
επειδη δεν εχω διαβασει το βιβλιο, δεν μπορω να κανω κριτικη παρα μονο σε αυτα που παραθετεις, θες να μεταφερουμε την κουβεντα σε αλλη ενοτητα; _________________ μακεδονίτικα πουλιὰ λαλοῦν μακεδονίτικα |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
Δάκης Μαυροφρείδης Πρύτανης

Εγγραφή: 22 Ιαν 2007 Δημοσιεύσεις: 2627 Τόπος: Αθήνα
|
Δημοσιεύθηκε: Δευ Νοέ 07, 2011 12:15 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Καλά δεν είμαστε κι εδώ; Αν το θεωρείς όμως απαραίτητο, άνοιξε το θέμα κι έρχομαι.  _________________ Δεν υπάρχει τίποτα πιο θαυμαστό και αξιόλογο από την ανάδειξη του ωραίου. Αρκεί, ο σκοπός της ίδιας της πράξης να μην αναλώνεται μέσα σε μια ανερμάτιστη και φλύαρη ματαιοδοξία
Δ.Μ.
http://d-mavrofrides.simplesite.com |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
Bugman Πρύτανης

Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003 Δημοσιεύσεις: 13585 Τόπος: Καλλιθέα
|
Δημοσιεύθηκε: Δευ Νοέ 07, 2011 12:22 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Μάλιστα...τώρα βρήκα γιατί αυτό το καθίκι ο Opyrgos έβριζε δίχως να επιχειρηματολογεί....
Τώρα όμως είναι αργά...γιατί δεν θα τον αφήσω να ξαναγράψει καμία μαλακία...αν δεν γράψει την πραγματική του γνώμη.....και όχι αναφορά σε άλλους...Βαρέθηκα να διαβάζω από μέλη ιδέες άλλων...Τόσο άδεια είναι τα μυαλά που δεν μπορούν να δουν και να σκεφθούν....πρέπει όλα να είναι μασημένη τροφή; _________________ Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!
Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί! |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
troian Πρύτανης

Εγγραφή: 05 Ιαν 2011 Δημοσιεύσεις: 2267 Τόπος: ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
|
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
opyrgos Αποκλεισμένο μέλος

Εγγραφή: 30 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 13248
|
Δημοσιεύθηκε: Δευ Νοέ 07, 2011 10:05 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Bugman έγραψε: | Μάλιστα...τώρα βρήκα γιατί αυτό το καθίκι ο Opyrgos έβριζε δίχως να επιχειρηματολογεί....
Τώρα όμως είναι αργά...γιατί δεν θα τον αφήσω να ξαναγράψει καμία μαλακία...αν δεν γράψει την πραγματική του γνώμη.....και όχι αναφορά σε άλλους...Βαρέθηκα να διαβάζω από μέλη ιδέες άλλων...Τόσο άδεια είναι τα μυαλά που δεν μπορούν να δουν και να σκεφθούν....πρέπει όλα να είναι μασημένη τροφή; |
Είδαμε και σένα που σκέφτεσαι τί διαμάντια κατεβάζει η κούτρα σου! |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
Bugman Πρύτανης

Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003 Δημοσιεύσεις: 13585 Τόπος: Καλλιθέα
|
Δημοσιεύθηκε: Δευ Νοέ 07, 2011 11:37 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
μόνο εσύ καταλαβαίνεις το βάθος της διανοίας σου! Συνέχισε έτσι...και θα σε γράψει η Ιστορία!  _________________ Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!
Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί! |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
ecofan Πρύτανης

Εγγραφή: 02 Δεκ 2010 Δημοσιεύσεις: 557
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Νοέ 08, 2011 12:33 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
ρε παιδιά ποσο μακριά θα πάει αυτή η βαλίτσα???τι θα γίνει πια??? |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
opyrgos Αποκλεισμένο μέλος

Εγγραφή: 30 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 13248
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Νοέ 08, 2011 9:39 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Bugman έγραψε: | μόνο εσύ καταλαβαίνεις το βάθος της διανοίας σου! Συνέχισε έτσι...και θα σε γράψει η Ιστορία!  | Εμένα τουλάχιστον θα με γράψει η Ιστορία. Εσένα που θα σε γράψει... στ' αρχίδια της; |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
Δάκης Μαυροφρείδης Πρύτανης

Εγγραφή: 22 Ιαν 2007 Δημοσιεύσεις: 2627 Τόπος: Αθήνα
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Νοέ 08, 2011 8:09 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Έχει δίκιο ο ecofan. Διώχνετε κόσμο έτσι. Bugman και opyrge σταματήστε τώρα. Απλά αγνοήστε ο ένας τον άλλον και θα πάνε όλα καλά. Αε μη χάσουμε άλλους συνομιλητές λόγω εγωιστικής βλακειας. _________________ Δεν υπάρχει τίποτα πιο θαυμαστό και αξιόλογο από την ανάδειξη του ωραίου. Αρκεί, ο σκοπός της ίδιας της πράξης να μην αναλώνεται μέσα σε μια ανερμάτιστη και φλύαρη ματαιοδοξία
Δ.Μ.
http://d-mavrofrides.simplesite.com |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
|