Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

A.BadiouΗ κρίση του καπιταλισμού και η ιδέα του κομμουνισμού
Μετάβαση στη σελίδα Προηγούμενο  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Επόμενο
 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  

Σας άγγιξε το κείμενο;
Ναι
50%
 50%  [ 5 ]
Όχι
50%
 50%  [ 5 ]
Σύνολο Ψήφων : 10

Συγγραφέας Μήνυμα
skapaneas
Πρύτανης


Εγγραφή: 13 Μάϊ 2007
Δημοσιεύσεις: 12421
Τόπος: Εδώ ........ Χρόνος: Τώρα ....... Τρόπος: Απλά + Λαϊκά

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 13, 2011 4:35 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Σε αυτα που λετε Bugman και rakis δεν λαβαινετε υποψη σας τις διαρκεις εισροες - επιδρασεις απο τον περιγυρο του κρατους.

Γεγονος που αλλαζει διαρκως τις ισορροπιες στο συστημα που θελετε να οργανωσετε...

Το δικτυο των πολλαπλοτητων ειναι σε διαρκη μεταλλαγη και οργανωνονται τοπικα μεταβαλλομενες κοινωνιες !

Αυτη ειναι η πραγματικοτητα !
_________________
Ο ανθρωπος ειναι ο λογος του συμπαντος
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 13, 2011 4:36 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Σίγουρα θα υπάρξουν συγκρούσεις. Απλώς δεν πρόλαβα να το πω. Άσε που μπορεί κανείς να πει ότι η ιδεολογία του περίγυρου του κράτους είναι ήδη μέσα μας!
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
skakos
Πρύτανης


Εγγραφή: 23 Σεπ 2009
Δημοσιεύσεις: 3594
Τόπος: Αθήνα, Ελλάδα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 13, 2011 5:34 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Νομίζω ότι το θέμα είναι από αυτά στα οποία "η πράξη έχει ξεπεράσει ήδη κατά δύο γύρους τη θεωρία"... Πολλοί το έχουν φιλοσοφήσει, πολλοί το έχουν αναλύσει, αλλά η πράξη πάντα δείχνει προς μία λύση: την αντιπροσωπευτική δημοκρατία. Με τα ελλαττώματα της σίγουρα, αλλά αυτή φαίνεται να είναι το "μη χείρον βέλτιστο" στην περίπτωση...
_________________
Φιλοσοφία Επιστήμης και Θρησκείας: http://harmonia-philosophica.blogspot.com/2010/08/blog-post.html
The Limits of Science: http://harmoniaphilosophica.wordpress.com/2011/04/18/the-limits-of-science-2jszrulazj6wq-5/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα MSN Messenger
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 13, 2011 5:45 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Τουλάχιστον δέχτηκες το ψευδεπίγραφο της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας.Τώρα δε δέχεσαι μία καλύτερη εναλλακτική.
Αν μη τι άλλο οι κοινωνίες αλλάζουν φίλε Σκάκος. Και δεν πρόκειται να ρωτήσει η ιστορία.
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Bugman
Πρύτανης


Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003
Δημοσιεύσεις: 13585
Τόπος: Καλλιθέα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 13, 2011 5:56 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Rakis,
δεν υπάρχει καλύτερο σύστημα θεωρητικά...Μπορεί δηλαδή κανείς να σκεφθεί ένα σύστημα...αλλά από τη σκέψη μέχρι την εφαρμογή υπάρχει μεγάλη απόσταση. Και κει πάνω στην εφαρμογή θα παίξουν δυνάμεις που δεν έχουμε λογαριάσει. Π.χ. τι θα σταματήσει κάποιον στο νέο σύστημα να δωροδοκηθεί για να υποστηρίξει μια άποψη για συμφέρον τρίτου;

Διάβασε λοιπόν το παρακάτω:
Κανένα πολιτικό σύστημα δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε σωστά όταν υπάρχουν εξωτερικοί σύμμαχοι που μπορούν να εγγυηθούν την ασφάλειά μας.

Τα μεγάλα κράτη πάντα βρίσκουν κράτη θύματα για να επιβεβαιώσουν στους πολίτες τους ότι οι ίδιοι έχουν την δυνατότητα να εγγυηθούν για την ασφάλειά τους. Με αυτό το τρόπο το πολιτικό σύστημα αποκτά ακεραιότητα.
_________________
Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!

Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί!
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 13, 2011 6:00 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

δεν κατάλαβα, για το πρώτο έχω ήδη μιλήσει, μιλώντας για διαρκή κίνηση, για το 2ο δε θα έλεγα ακεραιότητα αλλά ψευδαίσθηση ασφάλειας, όταν το κράτος ήδη σκίζει την πλειοψηφία του λαού του.
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Bugman
Πρύτανης


Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003
Δημοσιεύσεις: 13585
Τόπος: Καλλιθέα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 13, 2011 7:10 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Δηλαδή πως συσχετίζεις τη δωροδοκία με την διαρκή κίνηση;
Τι εννοείς ότι το κράτος σκίζει την πλειοψηφία του λαού; Σκίζει;
_________________
Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!

Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί!
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 13, 2011 8:34 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Τέτοια φαινόμενα δεν μπορούν να προβλεφτούν όλα. Κατά την κίνηση της αλλαγής θα παίρνονται και οι ανάλογες αποφάσεις.

Σκίζει δηλ. εκμεταλλεύεται τους πολίτες του.Την πλειοψηφία του.
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Bugman
Πρύτανης


Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003
Δημοσιεύσεις: 13585
Τόπος: Καλλιθέα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 13, 2011 8:45 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Δεν είναι άδικο όταν η δημοκρατία ως ιδέα είναι ότι καλύτερο έχει δείξει ο ανθρώπινος πολιτισμός να λέμε ότι είναι αυτή που δίνει το τρόπο για την εκμετάλλευση των πολιτών;
Προφανώς η Δημοκρατία δεν συστήνεται για την αυτοεκμετάλλευση, ότι και να σημαίνει αυτό. Απλά πιστεύω ότι η λέξη Δημοκρατία δεν χαρακτηρίζει ένα πολίτευμα, αλλά οι αξίες που δηλώνουν την Δημοκρατία. Έτσι ένα καθεστώς μη Δημοκρατικό, γιατί έχει με έναν τρόπο απορρίψει αυτές τις αξίες, μπορεί να διαφημίζεται ως Δημοκρατικό!
Το "Ελληνική Δημοκρατία" για παράδειγμα πρέπει να συμβαδίζει με τη διαφύλαξη των αξιών της Δημοκρατίας.
_________________
Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!

Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί!
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 13, 2011 8:57 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Η Δημοκρατία ως προς το περιεχόμενό της είναι δημοκρατία.
Οι σημερινές δημοκρατίες δε μου φαίνονται για δημοκρατίες αλλά για ολιγαρχίες με προσωπείο δημοκρατικό.
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
skapaneas
Πρύτανης


Εγγραφή: 13 Μάϊ 2007
Δημοσιεύσεις: 12421
Τόπος: Εδώ ........ Χρόνος: Τώρα ....... Τρόπος: Απλά + Λαϊκά

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 13, 2011 9:20 pm    Θέμα δημοσίευσης: Οι Ιδιοτητες των Κυβερνητων Απάντηση με Συμπερίληψη

rakis έγραψε:
Τέτοια φαινόμενα δεν μπορούν να προβλεφτούν όλα. Κατά την κίνηση της αλλαγής θα παίρνονται και οι ανάλογες αποφάσεις.

Σκίζει δηλ. εκμεταλλεύεται τους πολίτες του.Την πλειοψηφία του.

rakis

Ριξε μια ματια στην υπογραφη μου και δες ποσο ψηλα ειναι η αποφαση στην πολλαπλοτητα ανθρωπος...
Για να παρθει μια αποφαση σωστα πρεπει να εχουν προηγηθει ολα τα προηγουμενα σταδια...
Με πρωτο (σχεδον) τη βιωση...
Αν λοιπον οι αποφασεις παιρνονται απο ανθρωπους που δεν εχουν βγει ποτέ τους απο το γραφειο, τοτε ενος κακου μυρια επονται...
Δηλαδη δεν εχουν τη θεμελιωδη εμπειρια που χρειαζεται για να μπορουν να αποφασισουν σωστα...
Και επομενως ο,τι αποφαση και να παρουν, οσο σωστη και να τους φαινεται, θα ειναι λαθος διαδικαστικα...
Και η κοινωνια θα πηγαινει απο το κακο στο χειροτερο...
Ειναι σαν παιρνουμε προπονητη για την ομαδα μας καποιον ο οποιος δεν εχει παιξει ποτέ του ποδοσφαιρο...
Οι αποφασεις δεν μπορουν να παιρνονται απο ατομα που δεν εχουν την αναγκαια και ικανη τριβη με την πραγματικοτητα...
_________________
Ο ανθρωπος ειναι ο λογος του συμπαντος
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 13, 2011 9:39 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Αυτό είναι εξ αρχής ελιτισμός.
Κοίταξε, δε ζητάω πολλά.

Πίστη σε μια κοινή ιδέα, όπως είναι η πίστη στο θεό. Και θάρρος.

Μάλλον δε τα ζητάω εγώ. Η συγκυρία είναι που απαιτεί και από μένα. Τα έχουμε;
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 13, 2011 9:55 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Έχω την εντύπωση rakis ότι ούτε πίστη υπάρχει ούτε κοινή ιδέα.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 13, 2011 10:12 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Al. Badiou: «Να αντισταθούμε, με όποιο τρόπο μπορούμε»
Συνέντευξη στις Κατερίνα Κιτίδη και Τζένη Τσιροπούλου

Η οικονομική κρίση και τα εξιλαστήρια θύματά της

Ο σύγχρονος πολιτικός λόγος επικεντρώνεται στην οικονομική κρίση. Θεωρείτε ότι η κρίση συνιστά ρήξη ή αναμενόμενη εξέλιξη στο πλαίσιο του καπιταλισμού;

Για την ώρα, πιστεύω ότι η κρίση δεν συνιστά πραγματική ρήξη. Δεν λέω ότι δεν υπάρχουν σημάδια ή πιθανότητες ρήξης, αλλά προς το παρόν η κρίση μάλλον αποτελεί μια γενική δοκιμασία του καπιταλισμού, από τον ίδιο του τον εαυτό. Προτείνονται προσωρινές λύσεις, για να διατηρηθεί το υπάρχον σύστημα ως έχει. Το χρηματοπιστωτικό σύστημα παραμένει αμετάβλητο, το ίδιο και τα κέρδη από τις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές. Η κρίση ήταν ένας συναγερμός για τον καπιταλισμό αλλά δεν έχει ακόμα τη μορφή ρήξης.

Για την αντιμετώπιση της κρίσης λαμβάνονται σκληρά μέτρα, που καταστρατηγούν τις ατομικές ελευθερίες και κεκτημένα εργασιακά δικαιώματα. Μπορούν να ωφελήσουν σε κάτι;

Κρίση του καπιταλισμού σημαίνει καταστροφή των αξιών, την οποία κάποιοι πρέπει να πληρώσουν. Οι καπιταλιστές δεν σκοπεύουν να την πληρώσουν οι ίδιοι, δεν νομίζω να έχουν τέτοιες αλτρουιστικές διαθέσεις. Θεωρούν ότι πρέπει να γίνει συλλογική προσπάθεια, αλλά από το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο. Ξεφεύγουν από την κρίση συνήθως μέσω της επιβολής αντιλαϊκών μέτρων, που για να γίνουν αποδεκτά, χρησιμοποιείται βία. Το πρόβλημά τους είναι απλώς ποια δόση βίας να χρησιμοποιήσουν. Εφόσον η κρίση απέχει πολύ από το να παρέλθει, πολλές κινήσεις τους είναι προπαρασκευαστικές μιας ακόμα πιο δύσκολης κατάστασης –γι’ αυτό παίρνουν πολύ συχνά τη μορφή μέτρων αστυνόμευσης, νομικών κυρώσεων, καταστολής. Επίσης, λαμβάνονται μέτρα αποπροσανατολισμού των πολιτών, ως προς το ποιοι είναι οι πραγματικοί υπεύθυνοι για τη κατάστασή τους. Το είδαμε να συμβαίνει ξανά τη δεκαετία του ’30: Η κρίση συνέβαλε στην άνοδο της ξενοφοβίας και του αντισημιτισμού. Αυτό βολεύει τον καπιταλισμό, γιατί, αντί να στρεφόμαστε εναντίον του, στρεφόμαστε εναντίον ανθρώπων που είναι θύματά του. Μετατρέπουμε τα θύματα σε εκ νέου θύματα, και αυτή είναι η πιο αήθης πτυχή της κατάστασης. Συνεπώς, πρέπει να αντισταθούμε –με όποιο τρόπο μπορούμε, αλλά πρέπει να αντισταθούμε.

Εν μέσω κρίσης, μειονοτικές ομάδες, όπως οι Ρομά στη Γαλλία ή οι παράνομοι μετανάστες στην Ελλάδα, τριακόσιοι από τους οποίους αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε απεργία πείνας, μετατρέπονται σε αποδιοπομπαίους τράγους. Πώς το σχολιάζετε αυτό;

Είναι πολύ σημαντικό γι’ αυτούς που μας εξουσιάζουν να βλέπουν το λαό διαιρεμένο, αντί ενωμένο εναντίον τους. Με το να σκιαγραφείς ως υπεύθυνους τους ξένους, να αυξάνεις την ξενοφοβία και να ασκείς αντι-μεταναστευτική πολιτική για να αποσπάσεις τη συναίνεση μεγάλου μέρους του πληθυσμού, αποφεύγεις τις συνέπειες της κρίσης, χωρίς να χρειάζεται να εγκαταλείψεις την εξουσία ή την κυρίαρχη θέση σου. Φοβάμαι, δυστυχώς, ότι σχεδόν παντού στον κόσμο τέτοια επεισόδια θα πολλαπλασιαστούν.

Αραβικός κόσμος: η σημασία της εξέγερσης

Στον αραβικό κόσμο αυτή την περίοδο δρουν δυναμικά κινήματα αντίστασης. Πώς σχολιάζετε τις προοπτικές τους;

Αρχικά, πρόκειται για μια ιστορική συγκυρία, η οποία θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις, εφόσον ο αραβικός κόσμος έχει στρατηγική σημασία για τα συμφέροντα των δυτικών και ιμπεριαλιστικών δυνάμεων. Η Τυνησία ήταν ένα καταπληκτικό παράδειγμα δημοκρατικής, λαϊκής εξέγερσης ενάντια σε ένα δεσποτικό καθεστώς. Και το αιγυπτιακό καθεστώς είναι ένα «κλειδί» για την αμερικανική και δυτική παρουσία σε όλη τη Μέση Ανατολή, αποτελώντας τον προνομιακό σύνδεσμο των ΗΠΑ. Το πλέον σημαντικό, όμως, είναι οι αλυσιδωτές αντιδράσεις που θα μπορούσαν να υπάρξουν σε γεωπολιτικό επίπεδο σε αυτή τη στρατηγική περιοχή. Από την Αλγερία μέχρι το Πακιστάν, διαγράφεται ένα τόξο, όπου υπάρχει ανησυχία, τεταμένη ατμόσφαιρα. Και πρέπει να προσθέσουμε και τον δύσκολο χαρακτήρα της κατάστασης στο Ιράν, μιας περιοχής στρατηγικής σημασίας για τον παγκόσμιο καπιταλισμό. Είμαι πεπεισμένος ότι οι δυτικοί θα έκαναν οτιδήποτε προκειμένου να εμποδίσουν την ύπαρξη αποτελεσματικά ανεξάρτητων κρατών στη Μέση Ανατολή. Δεν μιλώ καν για σοσιαλιστικά κράτη, αλλά για κράτη ικανά να αποφασίζουν μόνα τους για τη μοίρα τους και για τον πλούτο τους. Προετοιμάζονται, σίγουρα, για μία πολύ τεταμένη κατάσταση στην περιοχή.

Δεύτερον, πρόκειται για εξεγέρσεις απέναντι σε δεσποτικά και διεφθαρμένα καθεστώτα, τα οποία συναντάμε συχνά στις αραβικές χώρες και είναι διεφθαρμένα με διπλή έννοια: άμεσα, επειδή απομυζούν τον πλούτο της χώρας, και έμμεσα, γιατί αποτελούν σταθερούς και αποφασιστικούς δρώντες εκ μέρους των σύγχρονων δυτικών δυνάμεων. Μου φαίνεται αστείο να βλέπω ξαφνικά όλες τις εφημερίδες να αποθεώνουν τις εξεγέρσεις, ενώ στην πραγματικότητα οι δυτικές χώρες για χρόνια υποστήριζαν την εξουσία του Μπεν Αλί και του Μουμπάρακ. Υπάρχει μία βαθιά νομιμότητα σε αυτά τα κινήματα. Ακόμα κι αν το ιδεολογικό πλαίσιό τους δεν είναι ξεκάθαρο, επαναστατούν στο όνομα της ελευθερίας, ενάντια σε καθεστώτα δεσποτικά και διεφθαρμένα. Δεν μπορούμε παρά να είμαστε με τους εξεγερμένους.

Το τρίτο –και το πιο «σκοτεινό»– σημείο που πρέπει να εξετάσουμε είναι πού μπορεί να οδηγήσει όλο αυτό. Η φύση των καθεστώτων που θα πάρουν τη σκυτάλη παραμένει αδιευκρίνιστη. Προς το παρόν, αυτό που καταστρέφεται είναι η προσωποποίηση του καθεστώτος, η δεσποτική φιγούρα του κράτους, η διαφθορά –αλλά τι προτείνεται στη θέση τους; Τελικά, αυτό θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες, που δεν τους γνωρίζω. Φαίνεται ότι θα προσανατολιστούμε στην απόπειρα εγκαθίδρυσης ενός πιο εκσυγχρονισμένου κοινοβουλευτικού συστήματος. Αυτή θα είναι μια καλή έκβαση, χωρίς να συνεπάγεται ραγδαία αλλαγή της κατάστασης σε επίπεδο διακυβέρνησης, κι ακόμα λιγότερο σε επίπεδο οικονομικής εισχώρησης αυτών των χωρών στην παγκόσμια αγορά.

Προοπτικές αντίστασης στη Δύση

Στο δυτικό κόσμο, ποιες είναι οι πιθανότητες ανατροπής του συστήματος και ποιο ρόλο θα μπορούσε να παίξει η παραδοσιακή Αριστερά;

Προς το παρόν, δε θα έλεγα ότι είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος. Δεν βλέπω να φτάνουμε σε μια επαναστατική ανατροπή του συστήματος μέσα στα επόμενα χρόνια. Διανύουμε ένα προπαρασκευαστικό στάδιο, όπου πρέπει να συντάξουμε τις δυνάμεις μας, να οργανώσουμε κάτι καινούριο. Δεν μπορούμε να έχουμε εμπιστοσύνη στα κόμματα της Αριστεράς αυτή τη στιγμή. Στην Ελλάδα βρίσκονται στην εξουσία, στη Γαλλία μπορεί να ανέλθουν, στην Ισπανία είναι στην εξουσία, στην Αγγλία ήταν, αλλά αυτό δεν μεταβάλλει ριζικά την κατάσταση. Νομίζω ότι σε παγκόσμιο επίπεδο βιώνουμε μια ιδιαίτερη πολιτική κατάσταση, όπου πρέπει να δημιουργήσουμε νέους τρόπους οργάνωσης, δράσης και αντίστασης. Είναι περίπλοκο και χρειάζεται εμπειρία.

Βέβαια, υπάρχουν ήδη κινήματα, και στην Ελλάδα και στη Γαλλία. Όμως αυτά δεν εμπόδισαν τα σκληρά και αντιλαϊκά μέτρα. Από εκεί πρέπει να ξεκινήσουμε: Να ερευνήσουμε αυτά τα κινήματα, να δούμε τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία τους, να συζητήσουμε συλλογικά, να πάρουμε μαθήματα. Δεν πρέπει να αποθαρρυνθούμε. Η κατάσταση θα είναι σαφώς δύσκολη, αφού αναπτύσσονται και αντιδραστικές δυνάμεις της ακροδεξιάς. Θα έχουμε, λοιπόν, εχθρούς στη Δεξιά, ψεύτικους φίλους στην Αριστερά και εχθρούς στην άκρα δεξιά. Δεν θα έκανα λόγο γενικά για «μοναξιά», γιατί μιλάμε για πολύ κόσμο, όμως θα υπάρξει ένα είδος πολιτικής μοναξιάς της αντίστασης. Έτσι είναι και θα πρέπει να μας αρκέσει.

Ποια η θέση της έννοιας του κομμουνισμού σε αυτή την προσπάθεια;

Πρέπει να διατηρήσουμε τη λέξη κομμουνισμός, για τον απλό λόγο ότι χρησιμοποιείται για να ορίσει την ύπαρξη ενός άλλου πιθανού συστήματος, διαφορετικού από τον υπαρκτό καπιταλισμό. Αυτό δεν σημαίνει ότι επαναλαμβάνουμε όσα λέγονταν από τα παλιά κομουνιστικά κόμματα. Σημαίνει απλώς ότι πρέπει να έχουμε μία λέξη η οποία να περιγράφει δυναμικά και λίγο προκλητικά την πραγματική υποκειμενική θέληση να προσανατολιστούμε σε μια άλλη σύσταση της κοινωνίας. Αν δεν έχουμε μια τέτοιου είδους «σημαία», δεν θα καταφέρουμε να σηματοδοτήσουμε καθαρά την επιθυμία να περάσουμε σε μια άλλη αντίληψη της κοινωνίας.

Αυτό είναι απαραίτητο, γιατί το κίνημα θα διαχωριστεί και θα αποδυναμωθεί, όταν θα είναι αναγκασμένο να οπισθοχωρήσει λόγω των συσχετισμών δυνάμεων και, για να ανασυντάξει τις δικές του δυνάμεις, θα χρειαστεί μία ιδέα που να τις περικλείει. Αυτό που χαρακτηρίζει εκείνους που δεν έχουν τίποτα, εκείνους που δεν έχουν χρήματα ή όπλα, είναι ότι έχουν μόνο τις πεποιθήσεις τους. Επομένως, οι πεποιθήσεις έχουν θεμελιακό ρόλο και πρέπει να παραμείνουν στέρεες στις διάφορες δοκιμασίες. Σε αυτό ανταποκρίνεται ο κομμουνισμός από το 19ο αιώνα και νομίζω ότι χρειάζεται κάτι αντίστοιχο. Θα δούμε, λοιπόν, για τις λέξεις. Όμως είναι απολύτως απαραίτητη μια γενική αντίληψη, πραγματική και ζωντανή.

Ποιος θα σηκώσει αυτή τη «σημαία»; Η εργατική τάξη αποτελεί ακόμα το βασικό φορέα των κομμουνιστικών ιδεών;

Το γεγονός ότι η εργατική τάξη ήταν ο φορέας του κομουνισμού, με τη μαρξιστική έννοια, αποτελεί ιστορικό στάδιο του κομμουνισμού. Σήμερα, η υποστήριξη μπορεί να είναι λαϊκή και πιο πλατιά. Είναι ένα ζήτημα μάλλον ιστορικό και τακτικής, παρά απευθείας ιδεολογικό. Θα έλεγα ότι στις μέρες μας υπάρχουν τέσσερις κοινωνικές ομάδες που θα μπορούσαν να είναι φορείς της κομουνιστικής ιδέας: ένα τμήμα της μορφωμένης νεολαίας (των λυκείων και των πανεπιστημίων), η λαϊκή νεολαία (όπως οι νέοι των προαστίων στη Γαλλία), η μάζα των μισθοσυντήρητων (χωρίς ξεκάθαρη διάκριση ανάμεσα στους εργάτες και στους πολύ χαμηλόμισθους υπαλλήλους), καθώς και οι προλετάριοι που έρχονται από άλλες χώρες –οι «χωρίς χαρτιά», οι μετανάστες γενικά. Αυτές οι τέσσερις ομάδες είναι ικανές για δράση και κινητοποίηση αλλά το μεγάλο πρόβλημα είναι η ενότητά τους, το πώς θα συνθέσουν το λαϊκό στρατόπεδο. Και εκεί είναι απαραίτητη η ιδέα. Διότι αυτό που μπορεί να τους ενώσει δεν είναι τα άμεσα συμφέροντα τους, αλλά κάτι πιο ευρύ.

Σε πολλές περιπτώσεις, ο όρος κομμουνισμός έχει αντικατασταθεί με τον όρο αντικαπιταλισμός. Συμφωνείτε;

Αυτό που με ενοχλεί στον όρο αντικαπιταλισμός είναι απλούστατα ότι πρόκειται για μια αρνητική έννοια. Αντίθετα, ο κομουνισμός είχε τη μεγάλη αξία να είναι μια έννοια με θετικό πρόσημο. Πιστεύω ότι, σε βάθος χρόνου, δεν αρκεί να συμβιβαζόμαστε με «αντί» έννοιες. Πρέπει να αναζητούμε έννοιες με θετικό πρόσημο. Εξάλλου, ο αντικαπιταλισμός είναι μια διφορούμενη έννοια, καθώς ακόμα και ακροδεξιά κόμματα δηλώνουν αντικαπιταλιστικά. Όταν στηρίζεσαι σε μια άρνηση, δεν έχεις ικανοποιητικό περιεχόμενο.

http://www.tvxs.gr/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Bugman
Πρύτανης


Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003
Δημοσιεύσεις: 13585
Τόπος: Καλλιθέα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Φεβ 14, 2011 1:01 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Rakis,
Συμφωνούμε ότι αν η Δημοκρατία είναι κατ' επίφαση, στο τίτλο...δεν θα έχουμε τα πλεονεκτήματα της Δημοκρατίας. Έτσι πρέπει να δούμε τι φταίει. Αλλά πρέπει να αποκλείσουμε την περίπτωση ότι οι άνθρωποι είναι άμυαλοι, ότι δεν ξέρουν τι θέλουν. Μια τέτοια άποψη ευθέως έρχεται αντίθετα με την ιδέα της Δημοκρατίας. Επίσης πρέπει να δεχτούμε ότι οι άνθρωποι θέλουν την βελτίωση, και αυτός είναι ένας λόγος να πιστέψουμε ότι θα πετύχουμε την εδραίωση μιας πραγματικής Δημοκρατίας.
Έτσι έχουμε με λίγες προτάσεις αποδώσει αξία στους πολίτες τόσο για τις δυνάμεις τους (δεν είναι άμυαλοι) όσο και για το σκοπό τους (αναζητούν την βελτίωση). Φυσικά πρέπει να ξέρουμε πότε έχουμε Δημοκρατία. Με μια απλή πρόταση μπορούμε να την περιγράψουμε: Δημοκρατία είναι όταν η ανάπτυξη ενός κράτους είναι επιλογή των πολιτών της.
Με αυτήν την πρόταση προσδιορίσαμε μια σχέση κράτους και πολιτών. Μπορούμε τώρα να ξέρουμε αν έχουμε δημοκρατία: Αν δεν έχουμε ανάπτυξη τότε δεν έχουμε Δημοκρατία. Αν έχουμε ανάπτυξη αλλά δεν είναι επιλογή των πολιτών, πάλι δεν έχουμε δημοκρατία. Πρακτικά η ανάπτυξη χρειάζεται. Για το λόγο αυτό στην αρχαία Ελλάδα έπαυαν την δημοκρατία όταν δεν υπήρχαν κοινές συνισταμένες και έδιναν την εξουσία σε ένα Τύραννο με σκοπό την επίτευξη ανάπτυξης, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Από τα παραπάνω βγάζουμε το απλό συμπέρασμα: Όλα αυτά τα χρόνια που μιλάγαμε για δημοκρατία ουσιαστικά δεν είχαμε δημοκρατία. Δεν υπήρχε συναίνεση των πολιτικών...και τελικά περάσαμε σε μια κοινωνία πατρικίων και πληβείων. Οι πατρίκιοι τροφοδοτούν με δικούς τους εκπροσώπους τους υποψήφιους και έτσι συστήνουν πάντα μια Βουλή στα μέτρα τους. Μέλημα των βουλευτών είναι να δώσουν προνόμια στους πατρίκιους, σε συντεχνίες που ελέγχουν τον πλούτο της Ελλάδας. Τους πληβείους τους έχουν φορτώσει με τόσα προβλήματα που αδυνατούν να έχουν λόγο για τα προβλήματά τους. Φτάσαμε στο σήμερα και το κράτος έχει δημιουργήσει τεράστια χρέη για να θρέψει τους πατρίκιους και μπήκαμε σε μια φάση λιτότητας...όχι φυσικά για τους πληβείους ...αλλά για μια μερίδα των πατρικίων που θα γίνουν πληβείοι. Όμως οι δανειστές μας (αυτοί του μνημονίου) δεν ενδιαφέρονται για πατρίκιους και πληβείους. Ενδιαφέρονται να μπει η χώρα μας σε φάση ανάπτυξης. Και αυτό είναι φυσικό...γιατί σε λίγο θα πρέπει να θεραπεύσουν άλλη χώρα, άρα να αφήσουν την δική μας να λειτουργεί θετικά, με ανάπτυξη. Πως καταφέρνουν να μας δανείζουν; Με φορολογία που επιβάλλουν στους πολίτες τους. Μας πληρώνουν οι Ευρωπαίοι για να αναπτυχθούμε. Δεν υπάρχει πιο μεγάλη χάρη από αυτή που μας γίνεται σήμερα. Και δεν μας αφήνουν να αναπτυχθούμε αυτόματα...γιατί δεν πιστεύουν ότι έχουμε την δυνατότητα, για την ώρα. Όχι γιατί δεν μπορεί ο κόσμος, αλλά γιατί δεν έχουμε, σε σύνολο, αξιόπιστους πολιτικούς και αξιόπιστο κρατικό σύστημα.
Ποιο είναι το μυστικό τώρα της επιτυχίας:
Με συντονισμένες ενέργειες οι κύριοι της τρόικας θα δείξουν μια άλλη Ελλάδα στους Έλληνες και με τον τρόπο αυτό θα φέρουν νέα πρόσωπα στη πολιτική σκηνή, πρόσωπα που θα αντιλαμβάνονται το πως λειτουργεί η νέα Ελλάδα, και έτσι θα αποκατασταθεί η Δημοκρατία. Μας έχει επιβληθεί δηλαδή μια Τυραννία αλλά με καλό σκοπό γιατί προέρχεται από τη θέληση όλων των εταίρων μας.
_________________
Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!

Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί!
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Μετάβαση στη σελίδα Προηγούμενο  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Επόμενο
Σελίδα 3 από 8

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center