Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

Ηράκλειτος, ο σκοτεινός φιλόσοφος
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Επόμενο
 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Συζητήσεις για Πρόσωπα
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
john
Πρύτανης


Εγγραφή: 09 Δεκ 2003
Δημοσιεύσεις: 767
Τόπος: ΧΩρΑ Της λΗΘης

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Νοέ 02, 2004 12:55 am    Θέμα δημοσίευσης: Hrakleitos "o skoteinos filosofos" Απάντηση με Συμπερίληψη

opwsdhpote to onoma tou tha eprepe na uparxei sto forum ..kai noithw euthxhs pou ton kanw upload egw Laughing

gia ton hrakleito ta exw xwsei eis to thema "mathimatika h glwsa ths fushs" den exw tipota allo na pw ...peite eseis oti exete na peite kai tha mpw gia supliromatikes plirofories
_________________
λενε πως η φιλοσοφια ξεκιναει με την αμφισβητηση ,,,ομως δεν βλεπω ποτε κανεναν να αμφισβητει τον ιδιο του τον εαυτο ..
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Ouliathis
Πρύτανης


Εγγραφή: 04 Οκτ 2003
Δημοσιεύσεις: 3768
Τόπος: Κύπρος

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Νοέ 02, 2004 1:42 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

« Αιών παις εστί παίζων πεσσεύων. Παιδός η βασιληίη» Που σημαίνει πως ο Αιών είναι ένα παιδί που παίζει ζάρια. Ένα παιδί που βασιλεύει. Αν συγκριθεί αυτό με την σύγχρονη φυσική τα σχόλια περιττεύουν. Ο Αϊνστάιν όταν έλεγε δηλ πως δεν μπορεί να φανταστεί πως είναι δυνατόν ο Θεός να παίζει ζάρια προφανώς δεν είχε διαβάσει τον Ηράκλειτο. Ό άνθρωπος αυτός διέλυσε κάθε φράγμα και σε πείσμα κάθε ανθρώπινης δυνατότητας έφτασε εκεί που έφτασε. Τι άλλο να πει κανείς πέραν του να αναρωτηθεί πως το κατάφερε αυτό!!
_________________
Αυτο που εσείς αποκαλείτε ζωή εγώ το αποκαλώ θάνατο, κι αυτό που εσείς αποκαλείτε θάνατο, εγώ το αποκαλώ ζωή.
Εμπεδοκλής
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
Ouliathis
Πρύτανης


Εγγραφή: 04 Οκτ 2003
Δημοσιεύσεις: 3768
Τόπος: Κύπρος

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Νοέ 02, 2004 1:51 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Και μου ήλθε και κάτι στο μυαλό τώρα ξανασκεφτόμενος την δήλωση του Ηράκλειτου. Γιατί δεν θυμόμαστε την παιδική μας ηλικία;;;;; Μήπως γιατί τότε ο κόσμος ήταν άλλος; Ολοκληρωτικά ασυμβίβαστος με τον σημερινό και έτσι έπρεπε να σβύσει; Λέω τώρα!!!
_________________
Αυτο που εσείς αποκαλείτε ζωή εγώ το αποκαλώ θάνατο, κι αυτό που εσείς αποκαλείτε θάνατο, εγώ το αποκαλώ ζωή.
Εμπεδοκλής
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
kaneis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιούλ 2004
Δημοσιεύσεις: 2376

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Νοέ 02, 2004 2:03 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

ouliathi nomizeis oti to na paizei zaria to paidi exei kapoio logiko ereisma gi auto os atomo kai os prosopo? Rolling Eyes

tora gia to logo pou de thimomaste ta paidika xronia mou fenetai pithano epeidi tote antilamvanomaste ta pramata me tropo pou de sistimatopoiithike.oti einai asimvivastos me ton torino auto einai sigouro.omos pali kala exoume ikanotita palimpedismou!!
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Ouliathis
Πρύτανης


Εγγραφή: 04 Οκτ 2003
Δημοσιεύσεις: 3768
Τόπος: Κύπρος

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Νοέ 02, 2004 2:07 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Γιατί είπα εγώ ότι έχει; Ρωτάς εσύ ποτέ τον σκοπό τι σκοπό έχει; Δεν νομίζω.
_________________
Αυτο που εσείς αποκαλείτε ζωή εγώ το αποκαλώ θάνατο, κι αυτό που εσείς αποκαλείτε θάνατο, εγώ το αποκαλώ ζωή.
Εμπεδοκλής
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
kaneis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιούλ 2004
Δημοσιεύσεις: 2376

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Νοέ 02, 2004 2:12 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

den to pes esi allos ta leei kai ithela na do an simfonouses Cool
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
john
Πρύτανης


Εγγραφή: 09 Δεκ 2003
Δημοσιεύσεις: 767
Τόπος: ΧΩρΑ Της λΗΘης

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Νοέ 03, 2004 8:48 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

aiwn pais esti paizwn peseuwn...pedos h basileie mmm mipws aneferes to concept tou tatoo pou skeftomai na kanw ouliath Smile

enas fantastikos dialogos pisw sthn arxaia ellada ..gia themata peri anemwn kai udatwn me protagonisth ton tobaioklh kai to filo tou triomhdh

eimai egw (san tobaioklhs) me tis idees tou hrakleitou kai ta xonw ..to xw stulei se ena filo (ton legomeno triomhdh) mou einai kai autos trelamenos filosofos kai grafei ena vivlio kai eipe na grapsw kati gia na to valei mesa sto vivlio ..kai eipa na grapsw auto ...

Su o idios karteras ton eautos sou ton idio ….kai to kolas sto toixo kathe stigmh …giati efages prologo apo thn elpida . Oxi tote fonaxe o tobaiokljhs…”elpida den uparxei, prepei na afanistei” ..Otan den elpizw niothw oti eimai eleutheros. Kai tote o triomhdhs akouse kala ola auta pou elege o tobaioklhs me idieterh prosoxh.

Theos einai mia akatapausth roh arithmwn …kai praxewn …pou de stamatei pote ..akatapausth kai apeirh eis to megethos ...pou kaneis mas de mporei na katalabei …kai to megalutero lathos pou mporeis na kaneis sauth th zwh einai …..mesa apo thn elpida na pistepseis oti kapioia stigmh tha apokodhkopoihseis ta panta….ekei exeis kiolas prologo faei apo thn elpida….Mathimatika einai h glwsa tou theou mas …mauth mas milaei ….kai mas deixnei ta meloumena

Kai akousteme kala fonaxe tote o tobaioklhs mesto sumposio….upo thn agaph tou filou triomhdh … o theos einai o megaluteros sofos twn sofwn ….autos mas edeixe to dromo pros th duadikothta ….” Panta theloume auto pou den exoume kai otan exoume auto pou thelame ..meta theloume to allo pou xasame…..kai meis olio oi sofoi eimaste mazemenoi edw gia na mpoume pisw apo tis lexeis kai na poiasoume to ruthmo ths nomoteleias …emeis oi sofoi eimaste edw gia na dwsoume luseis …sth duadikothta tou theou mas….eimaste edw gia na valoume ena orio …efikto orio ….th mataiodoxia ….

poso diskola auta pou thelw na sas pw …..poles fores xexniemai mesth abuso kai buthizomai se ena koma xwirs skepseis …einai megalh h abusos kai apeirh ….alla egw bazw shmadia gia na thimamai …kai na gefuronw tis antithetes taseis ….kai xairomai kai to pinw olo kai to kalo kai to kako ///giati mono etsi mporeis na eisai fusiologikos …..kai alithinos ….kai tote o tobaioklhs fwnazxe “proskunhste apeisth to gnwthi sauton giati mono auto mas edixe to dromo tosa xronia ……kai tote to mati tou edixne na klei sa mikrou paidou …..giati h kardia tou tobaioklh htan ponemenh kai ixere pola gia to mellon pou de tha eprepe na eixe mathei pote tou .

Kai tha sas pw ti einai o kosmos tote eipe o tobaioklhs….” Ena to toxo einai ….pou tentontete kai afhneta apeira …kai pote tou de stamatei na rixnei kai na xanarixnei kai na xalarwnei…..ena toxo pou pernei th dunamh tou apo tis antithetes tou taseis …kai vriskete se isoropia logo autwn….logwn twn antithetwn tasewn…..mesa apo tis antithetes taseis enapokeitai h dunamh …..OOOo kai tote fonaxe o tobaioklhs ….”apistoi auto einai olo kai olo auto pou zhtate sauth th zwh .,…dunamh ….pios tha prospathisei me to toxo tou odusea omws na rixei ….pantws oxi egw ….kai tote oi lexeis tou tobaioklh xathikane alla meinane gia panta xaragmenes sta muala twn akroatwn tou ….


pws to blepete??? ..lete na xtuphsei ta emporika Laughing
_________________
λενε πως η φιλοσοφια ξεκιναει με την αμφισβητηση ,,,ομως δεν βλεπω ποτε κανεναν να αμφισβητει τον ιδιο του τον εαυτο ..
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
elit
Πρύτανης


Εγγραφή: 06 Ιαν 2005
Δημοσιεύσεις: 126

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Ιαν 09, 2005 4:48 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ηράκλειτος

Κατά την φιλοσοφία του Ηρακλείτου,Απόσπασμα 12."Δεν μπορεί κανείς να μπεί δυο φορές στο ίδιο ποτάμι".
Μα αν υιοθετήσει κανείς τον Ηράκλειτο, κανείς δεν μπορεί να μπεί στο ίδιο ποτάμι ούτε μια φορά διότι: "νερό στο οποίο μπαίνει άλλο νερό και άλλα νερά τρέχουν απο πάνω" ..
Η ταχύτητα της αλλαγής του σύμπαντος, η συσχέτιση των δυνάμεων μεταξύ - και + δεν αφήνει πολλά περιθώρια..
απόσπασμα 56. " όσα είδαμε κι επιάσαμε τ' αφήσαμε, όσα ούτε είδαμε ούτε πιάσαμε τα κουβαλάμε επάνω μας"..όμηρος
''Τίποτε το ανθρώπινο δεν μου είναι άγνωστο"..Γκαίτε??
Άραγε στο υποσυνείδητο ή στο ότι "όλα είναι ένα"..Αρα κατα συνέπεια δεν τίθεται θέμα ιδιοκτησίας. Οπότε όλα μας ανήκουν και σε όλα ανήκουμε?
Τ' αφήσαμε.. Τα είχαμε? τα επιάσαμε..
Όπως εύκολα μπορούμε να δεχτούμε την θεωρία του Ηράκλειτου, τόσο εύκολα μπορούμε να υιοθετήσουμε οποιαδήποτε άλλη θεωρία ή μέρη θεωρίας που παραθέτει επιχειρήματα βασιζόμενα είτε στο άγνωστο-θεικό, είτε σε οποιαδήποτε μορφή τέτοιας λογικής.
"Κακοί μάρτυρες είναι τα μάτια και τα αυτιά για τους ανθρώπους που έχουν βάρβαρες ψυχές"
Τι είναι η ψυχή για τον Ηράκλειτο?
Παύει η θεωρία, οταν η ψυχή - ( ψυχοσύνθεση - νόηση -Σχιζοφρένεια κ.ο.κ. ) να είναι υπαρκτή?
Εφόσον όλα είναι ένα, τότε και οι βάρβαρες ψυχές είναι αναπόσπαστο κομμάτι της αρμονίας του συνόλου. Απαραίτητο ως προς την εναντιοδρόμηση και την συνέχεια του σύμπαντος. + όσο και _
"...Κι' αφήνουν παιδιά που κι' αυτά θα πεθάνουν."
Μηδενιστική αντίληψη βασιζόμενη στη πραγματικότητα της λογικής της φυλακής μα και αντιφατική με το "εδιζήσαμην εμετωυτόν".
"Οι περισσότεροι ζουν σαν να έχουν δικιά τους, ξέχωρη λογική".... Θα ήθελε όλοι να είναι στο ίδιο μήκος κύματος και με τις ίδιες αντιλήψεις? Μα αυτή η ποικιλομορφία δεν είναι απαραίτητη για την εναντιοδρόμηση?

Είναι πολλά τα στοιχεία στην Φιλοσοφία του Ηρακλείτου που με γοητεύον, μα κάποιες επιξηγήσεις του ιδίου που δεν με ικανοποιούν..
_________________
Απ' όλα τα χάη του κόσμου, λεύθερος θέλω να πλέω..
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
iason
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Ιούν 2003
Δημοσιεύσεις: 3929
Τόπος: (Γ)Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιαν 10, 2005 12:02 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Φίλε elit.
(Πρώτα μια πολύ πολύ φιλική παρατήρηση: αν μπορείς να γράψεις καθαρότερα (σύνταξη) θα σε καταλαβαίνω και καθαρότερα.)
Δεν θα έλεγα ότι κατάλαβα ότι εξέθεσες κάποια αντίληψή σου για τον Ηράκλειτο αρχικά, μάλλον νομίζω έριξες κάποιους υπαινιγμούς για συζήτηση.

Αυτό που λες ότι δεν μπορεί να μπει κανείς ούτε μια φορά, αν υιοθετήσει το Ηράκλειτο.
Κατ΄ αρχάς, η σκέψη του Ηράκλειτου νομίζω δεν «υιοθετείται». Πρόκειται για μια περίπλοκη σκέψη, που κρύβεται πίσω από έναν λόγο επί της ουσίας αφοριστικό, οπότε, μη υπακούοντας στην τυπική λογική με τη στενή έννοια, αποκτά διαστάσεις που δεν μπορούν να προσδιοριστούν με τυπική ασφάλεια. Τα σωζόμενα αποσπάσματα δεν μπορούν να συγκριθούν ή να συσχετιστούν με τον κλασικό αναλυτικό τρόπο. Αυτό άλλωστε του προσέδωσε τον χαρακτηρισμό του «Σκοτεινού».
Το στοιχείο αυτό έχει ερμηνευθεί ποικιλοτρόπως. Άλλοι διαβλέπουν μυστικιστική διάσταση, άλλοι τον απορρίπτουν αναφανδόν, κλπ. Κατά την αντίληψή μου, λειτουργούν πρωτίστως ως στοχαστικά εναύσματα. Ο Ηράκλειτος είναι ένας στοχαστής που ξεπερνά τη φιλοσοφία -αν μπορεί κάτι τέτοιο να ειπωθεί- και να φανταστεί κανείς ότι ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε τον όρο «φιλόσοφος»...

Μηδενιστής δε νομίζω ότι είναι σε καμιά περίπτωση.
Αντιφατικός ναι, είναι, όμως η αντιφατικότητα δεν ανήκει στη σκέψη του, προέρχεται από τον κόσμο μέσα στον οποίο στοχάζεται. Δεν ευθύνεται αυτός. Και το ίδιο θα ίσχυε βέβαια για τον καθένα. Ούτε νομίζω ότι προτείνει κάποια θεωρία: ο Ηράκλειτος λέει το Είναι, όποιο είναι, όπως είναι. Ούτε νομίζω ότι θα ήθελε κάτι, ούτε επιχειρηματολογεί, ούτε εξηγεί. Απλώς αφορίζει. Κι αυτό μπορεί να τύχει οποιασδήποτε ερμηνείας, αλλά η ερμηνεία αυτή δεν θα ανήκει σε αυτόν. Ο Ηράκλειτος συνιστά μια πρόκληση για την τυπική λογική και σκέψη, διαχρονικά ανατρεπτική και αενάως ενδιαφέρουσα.

Έριξα μερικούς υπαινιγμούς και γω, περιμένω συνέχεια από σένα.
_________________
-Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
elit
Πρύτανης


Εγγραφή: 06 Ιαν 2005
Δημοσιεύσεις: 126

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιαν 10, 2005 1:43 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

iason

Είναι πολλά τα στοιχεία στην Φιλοσοφία του Ηρακλείτου που με γοητεύον, μα κάποιες επιξηγήσεις του ιδίου που δεν με ικανοποιούν.
Αυτό εξέθεσα σαν προσωπική μου άποψη και το δικαιολόγησα θαρρώ με τα λίγα παραδείγματα που προανέφερα.

Η σκέψη-φιλοσοφία των πραγμάτων ενός φιλοσόφου, υιοθετείται. Ή όχι..Αυτό αφορά το άτομο που τον μελετά.

Αναφέρεις: " Πρόκειται για μια περίπλοκη σκέψη, που κρύβεται πίσω από έναν λόγο επί της ουσίας αφοριστικό, οπότε, μη υπακούοντας στην τυπική λογική με τη στενή έννοια, αποκτά διαστάσεις που δεν μπορούν να προσδιοριστούν με τυπική ασφάλεια "

Μπορεί να είναι ωστόσω μια σκέψη απλοική μέσα στο χάσμα της παραφροσύνης..
Ο Νίτσε είχε πει ότι την φιλοσοφία την παραθέτεις με αφορισμό και ποίηση..

Τυπική ασφάλεια? Τυπική λογική? Δεν πιστεύω σ' αυτές τις λέξεις..

Αναφέρει σ' ένα απόσπασμά του: "Απ' όσο έχω ακουστά, κανείς δεν φτάνει σε τούτο: να γνωρίζει ότι το σοφό είναι ξέχωρο απ' όλα."
Και αργότερα θα συμπληρώσει: "Το ένα, το μόνο, το σοφό, και δεν θέλει και θέλει να έχει το όνομα του Δία."

Πρωσοπικά θεωρώ, ότι πράγματι ήτο φιλόσοφος και μάλιστα σπουδαίες φράσεις κατέγραψε η ανθρωπότητα από εκείνον. Μα συνάμα, είμαι σίγουρος ότι ουδέποτε όχι μόνον δεν ξεπέρασε την φιλοσοφία όπως άστοχα αναφέρεις, μα δεν κατάφερε να αρμονιστεί με τις σκέψεις του. Θαρρώ ότι δεν κατάφερνε να μορφοποιήσεις τις σκέψεις του γιατί δεν κατέλυγε με διάυγεια κάπου, καθώς συνεχώς μάχονταν με κάτι άλλο. Η εναντιοδρόμηση, το + και το -, η μεγάλη ανακάλυψή του, ήταν και η μοιραία για εκείνον στάση. Για τον λόγο τούτο, επικαλείται το θεικό ουράνιο κτλ κτλ

Είπες: Μηδενιστής δε νομίζω ότι είναι σε καμιά περίπτωση.
Για μένα το : "...Κι' αφήνουν παιδιά που κι' αυτά θα πεθάνουν." ίσως είναι μια έκφραση καταθλιπτικής φύσεως σε μια στιγμή ψυχολογικής έντασης του Φιλοσόφου. Ϊσως μια πικρή αλήθεια, ίσως το οτιδήποτε, μα εμένα το απόφθεγμα αυτό μου γεννά μηδενισμό.

Είπες: Αντιφατικός ναι, είναι, όμως η αντιφατικότητα δεν ανήκει στη σκέψη του, προέρχεται από τον κόσμο μέσα στον οποίο στοχάζεται.
Ο κόσμος μέσα στον οποίο εσύ, εγώ, άλλοι πριν από εμάς και μετά από εμάς που θα στοχάζονται, θα εμπειριέχει πολλά στοιχεία. Αντιφάσεις, Πολέμους, Εξεργέσεις κτλ. Αυτό ωστόσω δεν θα δικαιολογεί κανέναν μας να είναι αντιφατικός, ή πολεμοχαρής, ή οτιδήποτε άλλο.. Η φιλοσοφία, το φιλοσοφίν, έχει και δεν έχει σχέση με τον κόσμο που ζούμε τώρα.

Ο αφορισμός, απλά σαν αφορισμός, είναι αφορισμός..
_________________
Απ' όλα τα χάη του κόσμου, λεύθερος θέλω να πλέω..
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
iason
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Ιούν 2003
Δημοσιεύσεις: 3929
Τόπος: (Γ)Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιαν 10, 2005 9:20 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Μετά από τα προηγούμενα, αισθάνθηκα προς στιγμήν τον πειρασμό, να πιάσω ένα ένα τα σημεία σου και να εκθέσω τις διαφωνίες μου. Δεν θα το κάνω. Δεν θα το κάνω, καθώς πιστεύω (γνώμη είναι αυτή) ότι δεν έχεις πιάσει την «κεντρική ιδέα» της σκέψης του. Σε εισαγωγικά! επειδή μάλλον τέτοια κεντρική ιδέα δεν υπάρχει στον Ηράκλειτο. Το μόνο που θα κάνω θα είναι να παραθέσω ένα απόσπασμα από ένα βιβλίο, που δίνει μια ενδιαφέρουσα ιδέα παρόμοια γι΄ αυτό που θέλω να πω.

Όσο για τη φράση ότι αφήνουν παιδιά που κι αυτά θα πεθάνουν και τα λοιπά... όχι φίλε μου, μην υποβιβάζεις τον Ηράκλειτο σε πεσιμιστή! Αξίζει κάτι περισσότερο. Αν λες τέτοια, έχεις αρκετή δουλειά μπροστά σου μέχρι να πεις ότι έχεις καταλάβει τον Ηράκλειτο...

Υπόδειξη: τα δυο πιο ενδιαφέροντα έργα που έχω δει για τον Ηράκλειτο είναι δυο βιβλία, τα οποία και συνιστώ σαν πρώτη ύλη.
α) «Ο Ηράκλειτος και η φιλοσοφία», του Κώστα Αξελού [«ακαδημαϊκή προσέγγιση»] και
β) κάποιες απομαγνητοφωνημένες ομιλίες που έκανε για τον Ηράκλειτο στην Αμερική ένας Ινδός, ο Ραζνίς, [«εμπειρική προσέγγιση»], και που βγήκαν εκεί κάπου στο 1980 σε βιβλίο μεταφρασμένες με τίτλο «Η κρυμένη αρμονία, Ομιλίες πάνω σε άποσπάσματα του Ηράκλειτου», το βιβλίο δεν υπάρχει αλλά όποιος θέλει μπορώ να του το στείλω με Η/Τ (σε ηλεκτρονική μορφή).

Αποσπάσματα από το δεύτερο βιβλίο, για τα περί «διαύγειας»:
«...
Υπάρχουν δύο είδη άνθρώπων. Γιά νά καταλάβεις τον Αριστοτέλη δεν χρειάζεσαι καμιά αλλαγή στό είναι σου, χρειάζεσαι πληροφόρηση. Το σχολείο μπορεί νά σού προσφέρει κάποιες πληροφορίες γιά τή λογική, γιά τή φιλοσοφία, μπορείς νά συλλέξεις κάποιες γνώσεις και μ αυτές νά κατανοήσεις τον Αριστοτέλη. Γιά νά τον καταλάβεις δε χρειάζεσαι αλλαγή, χρειάζεσαι μερικές γνώσεις παραπάνω. Το είναι σου μένει το ίδιο, έσύ μένεις έσύ. Δε χρειάζεσαι διαφορετική συγκρότηση συνείδησης.
Ο Αριστοτέλης είναι κρυστάλλινος. Γιά νά τον καταλάβεις, άρκεΐ μιά μικρή προσπάθεια· ο καθένας που διαθέτει ένα μέτριο μυαλό και κάποια κρίση μτορεΐ νά τον καταλάβει. Αλλά η κατανόηση τού Ηράκλειτου είναι δύσκολη γιατί οι γνώσεις που διαθέτετε δεν βοηθούν πολύ. Η μεγάλη μόρφωση δεν βοηθά σ αυτή την περίπτωση. Θά χρειαστείτε διαφορετική ποιότητα ύπαρξης — πράγμα δύσκολο νά γίνει. Θά χρειαστείτε μιά μεταμόρφωση. Γι αυτό τον ονομάζουν σκοτεινό.
Αλλά δεν είναι! Οι άνθρωποι βρίσκονται χαμηλότερα άπό το επίπεδο εκείνο ύπαρξης όπου ο Ηράκλειτος μπορεί νά κατανοηθεί. Οταν φτάσεις σ αυτό το επίπεδο ύπαρξης, ξαφνικά παύει νά είναι σκοτεινός. Γίνεται μιά άπό τις πιό φωτεινές υπάρξεις. Δεν είναι ο Ηράκλειτος σκοτεινός, έσύ είσαι τυφλός. Νά το θυμάσε πάντα αυτό, γιατί άν τον πεϊς σκοτεινό ρίχνεις την ευθύνη σ αυτόν, προσπαθείς νά αποφύγεις τή μεταμόρφωση που μπορεί νά σού συμβεί όταν τον αντικρίσεις. Μήν πεις, «Είναι σκοτεινός». Πές, «Είμαι τυφλός, τα μάτια μου είναι Κλειστά!»
Ο ήλιος υπάρχει. Μπορείς νά σταθείς μέ το πρόσωπο στον ήλιο, μέ τα μάτια κλειστά και νά λές ότι ο ήλιος είναι σκοτεινός. Κι ακόμα συμβαίνει καμιά φορά νά στέκεσαι μπροστά στον ήλιο μέ τα μάτια ανοιχτά, αλλά, επειδή το φως του είναι πολύ δυνατό, τα μάτια σου νά τυφλώνονται προσωρινά. Τα μάτια σου είναι ανοικτά, ο ήλιος είναι μπροστά σου, αλλά είναι πολύ δυνατός γιά τα μάτια σου.
Αυτό συμβαίνει και μέ τον Ηράκλειτο. Δεν είναι σκοτεινός. Η είσαι τυφλός, η τα μάτια σου είναι κλειστά.
Άλλα υπάρχει και μιά τρίτη περίπτωση: ο Ηράκλειτος είναι μιά ύπαρξη τόσο φωτεινή που, όταν τον κοιτάς, τα μάτια σου χάνουν την ικανότητα νά βλέπουν, το φως είναι πάρα πολύ γιά σένα. Δεν είσαι συνηθισμένος σέ τόσο φως. Γι΄ αυτό πρίν ατενίσεις τον Ηράκλειτο πρέπει νά κάνεις μερικές προετοιμασίες. Οταν μιλά ο Ηράκλειτος φαίνεται αινιγματικός, μοιάζει νά του αρέσουν τα αινίγματα γιατί εκφράζεται αντιφατικά.
...Αυτοί που γνωρίζουν πάντα εκφράζονται αντιφατικά. Υπάρχει κάποιος λόγος που συμβαίνει αυτό. Δεν είναι αινιγματικοί, είναι πολύ απλοί. Ομως τί νά κάνουν; Αν η ζωή η ίδια είναι μιά αντίφαση, τί άλλο μπορούν νά κάνουν; Μπορείς, γιά νά αποφύγεις τις αντιφάσεις, νά φτιάξεις τακτοποιημένες και ξεκάθαρες θεωρίες, αλλά θά είναι λαθεμένες θεωρίες· μέσ την πραγματικότητα της ζωής δεν θά ναι αληθινές. Ο Αριστοτέλης είναι σαφής, είναι καθαρός- μοιάζει μέ περιποιημένο κήπο. Ο Ηράκλειτος είναι άγριο δάσος. Μέ τον Αριστοτέλη δεν υπάρχει δυσκολία· εκείνος αποφεύγει την αντίφαση, έχει φτιάξει ένα τακτοποιημένο, καθαρό δόγμο, ένα δόγμα ελκυστικό.
...Η ζωή δεν είναι λογική. Είναι Λόγος, αλλά δεν είναι λογική. Είναι κόσμος,* δεν είναι χάος* — αλλά δεν είναι λογική. Πρέπει νά καταλάβετε τή λέξη «Λόγος» γιατί ο Ηράκλειτος τή χρησιμοποιεί συχνά. Και επίσης πρέπει νά κατανοήσετε τή διαφορά μεταξύ «λόγου» και «λογικής».
...Λογική είναι μιά θεωρία γιά την αλήθεια. Λόγος είναι η ίδια η αλήθεια. Ο Λόγος είναι υπαρξιακός. Η λογική δεν είναι. Η λογική είναι κατηγόρημα της νόησης, της θεωρίας.
...Ο Ούΐτμαν, ένας άπό τους μεγαλύτερους ποιητές στον κόσμο, λέει κάπου, «Αντιφάσκω μέ τον εαυτό μου γιατί είμαι άπέραντος». Μέ τή λογική γίνεσαι στενόμυαλος — δεν μπορείς νά είσαι απέραντος.
Ο Αριστοτέλης λέει το Α είναι Α, ποτέ Β. Αυτό είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της Δυτικής σκέψης· φεύγε τις αντιφάσεις...
...»
_________________
-Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
elit
Πρύτανης


Εγγραφή: 06 Ιαν 2005
Δημοσιεύσεις: 126

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Ιαν 11, 2005 2:03 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

iason

Δεν θα το κάνω, καθώς πιστεύω (γνώμη είναι αυτή) ότι δεν έχεις πιάσει την «κεντρική ιδέα» της σκέψης του. Σε εισαγωγικά! επειδή μάλλον τέτοια κεντρική ιδέα δεν υπάρχει στον Ηράκλειτο.
Λοιπόν..
1. δεν έχω πιάσει την κεντρική ιδέα της σκέψης του η οποία δεν υπάρχει..

Όσο για τη φράση ότι αφήνουν παιδιά που κι αυτά θα πεθάνουν και τα λοιπά... όχι φίλε μου, μην υποβιβάζεις τον Ηράκλειτο σε πεσιμιστή! Αξίζει κάτι περισσότερο.
2. Για μένα, η ανάλυση του αποφθέγματος αυτού, με οδηγεί στον μηδενισμό. Δεν είπα ότι είναι μηδενιστής, είτε πεσιμιστής. Μην συγχέεις τις φράσεις μου.

Αν λες τέτοια, έχεις αρκετή δουλειά μπροστά σου μέχρι να πεις ότι έχεις καταλάβει τον Ηράκλειτο...
Και εσύ αγαπητέ που τον κατάλαβες και τόσο τον θαυμάζεις, και απέκτησες κρίση και δικαίωμα για το πια μάτια τον αντικρύζουν σωστά ή όχι,, μην μου παραθέτεις σκέψεις άλλων. Γνωρίζεις αυτά που είπαν για εκείνον και όχι αυτά που εκείνος είπε..Διότι θαρρώ εως στιγμής, κατάλαβες τους άλλους και όχι τον Ηράκλειτο..

Τα μεγάλα αγάλματα, μικραίνουν τους ανθρώπους και όσο εσύ θα κοιτάς το άγαλμά του θα παραμένεις μικρός...


Φιλικά..
_________________
Απ' όλα τα χάη του κόσμου, λεύθερος θέλω να πλέω..
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
kaneis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιούλ 2004
Δημοσιεύσεις: 2376

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Ιαν 11, 2005 2:29 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

elit ekei pou les gia tin poikilomorfia,exeis akousei pote gia poikilomorfi enotita?i logiki os aporreia tou Logou einai mia antikeimeniki,afou enas einai o logos,opos ena einai to dna sou.fantasou kathe kittaro na nomize oti exei diko tou dna!omos to koino auto de ta empodizei na einai to ena diaforetiko ap t alla
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
elit
Πρύτανης


Εγγραφή: 06 Ιαν 2005
Δημοσιεύσεις: 126

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Ιαν 11, 2005 2:52 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Το ένα διαφορετικό από τα άλλα, μα όχι ίδια με τα δικά σου ή του άλλου..
_________________
Απ' όλα τα χάη του κόσμου, λεύθερος θέλω να πλέω..
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
kaneis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιούλ 2004
Δημοσιεύσεις: 2376

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Ιαν 11, 2005 4:03 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

nai ma ipotithetai oti to simpan(i ola ta simpanta) einai ena,pou diakatexetai apo enan katholiko logo.den iparxei allos logos gia na sigkrithei.ara nomizo oti katalavainoume ti leei o hrakleitos an theorisoume to simpan san enan organismo,pou ola ta meri tou ipakououn ston idio logo,akrivos san kittara.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Συζητήσεις για Πρόσωπα Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Επόμενο
Σελίδα 1 από 10

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center