Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

Γνώθι σαυτόν ή αλλιώς αυτογνωσία
Μετάβαση στη σελίδα Προηγούμενο  1, 2, 3, 4  Επόμενο
 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
iason
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Ιούν 2003
Δημοσιεύσεις: 4108
Τόπος: (Γ)Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Οκτ 25, 2004 10:35 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Κούρε, κάποια μέρα θα εκπλαγείς, όταν ανακαλύψεις ότι αυτό που σε κρατάει στη ζωή είναι ο κροκόδειλος. Σ΄ αυτόν τα χρωστάς όλα. Το κυνήγι του ανώτερου εαυτού απλά είναι ο εύσχημος μύθος που δίνει νόημα στο κυνήγι.
Η αυτογνωσία είναι ανέφικτη, είναι μύθος που μας συνέχει. Στον καθένα ο μύθος παίρνει άλλη μορφή, άλλη στον Κούρο άλλη στη Μέδουσα άλλη στον ιάσονα... Οι μύθοι φτάνουν μέχρις εμάς φιλτραρισμένοι από χίλια φίλτρα. Οι σοφοί της κλασικής εποχής τα είχαν καλά με την εξουσία και τρώγαν και πίναν έχοντας ο καθένας μερικές ντουζίνες δούλους να τρέχουν από τη λάντζα μέχρι τα χρηματιστήρια που κονομούσαν, και υποτιμούσαν τους «σοφιστές» που δίδασκαν ότι η γνώση δεν πρέπει να είναι κτήμα των ολίγων...
Τώρα, αν υπήρχε και κάποιος Σωκράτης που τα ζούσε αλλιώτικα, τρέχα γύρευε να βγάλεις άκρη από αυτά που λέει ένας τρελοπλάτωνας... Η αξία της κλασικής παιδείας είναι το ότι σου μαθαίνει να σκέφτεσαι, όχι το ΤΙ να σκέφτεσαι. Το θέμα είναι να ισορροπείς σ΄ αυτόν τον θεότρελο κόσμο χωρίς να τα παίρνεις τοις μετρητοίς.
Ζήσε την υποκειμενική σου αλήθεια, ρούφα την, σου φτάνει. Άσε τους ουρανούς και τις αντικειμενικές αλήθειες. Η δική σου αλήθεια μετράει. Και να γνωρίσεις την αντικειμενική αλήθεια, αν δεν είναι δική σου δε θα ωφελήσει. Όλες αυτές οι ασκήσεις που λες για την υποκειμενική τους αλήθεια τις έκαναν. Αυτά τώρα σε σένα τα λέω Κούρε, γιατί σε εκτιμώ, και συγνώμη. Αυτό το τρελό εξωφρενικό εξωπραγματικό κυνήγι της μεταφυσικής έχει παρατραβήξει πια. Κι ο λαός σοφός είναι όταν λέει «είπανε στον χαζό να χ**σει κι αυτός πήγε και ξεκωλιάστηκε»... Όταν σε άλλες εποχές παραγίνουν οι άνθρωποι πρακτικοί πάλι θα ξαναγυρίσουν στη μεταφυσική, ε ρε τι σου είναι ο άνθρωπος...

Για να σε πειράξω πάλι: χωρίς την αυτογνωσία που λες, τι σου λείπει; Μπορείς να το προσδιορίσεις με ακρίβεια; Αν μπορείς, την έχεις ήδη την αυτογνωσία! Αν δεν μπορείς... τότε έπαιξες κι έχασες! Wink
_________________
-Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
vv
Πρύτανης


Εγγραφή: 11 Ιαν 2004
Δημοσιεύσεις: 700

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Οκτ 25, 2004 1:37 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

iason έγραψε:
Οι σοφοί της κλασικής εποχής τα είχαν καλά με την εξουσία και τρώγαν και πίναν έχοντας ο καθένας μερικές ντουζίνες δούλους να τρέχουν από τη λάντζα μέχρι τα χρηματιστήρια που κονομούσαν, και υποτιμούσαν τους «σοφιστές» που δίδασκαν ότι η γνώση δεν πρέπει να είναι κτήμα των ολίγων...


Πές τα Χρυσόστομε, σ' αυτούς που έχουν εξιδανικεύσει τους αρχαίους και τους έχουν κάνει Θεούς, αυτούς, την κοινωνία τους και τις συνθήκες στις οποίες ζούσαν!!! Πες τα, γιατί όλο ακούμε "πω, πω... οι αρχαίοι, ΖΟΥΣΑΝ και ζούσαν και ζούσαν και ΞΑΝΑΖΟΥΣΑΝ"! Είπα, σε λίγο θα πούμε ότι είχαν πιει κι αθάνατο νερό!

Όσον αφορά το μήνυμα του Κούρου, συμφωνώ ΑΠΟΛΥΤΑ! Η μεταφυσική αποτελεί τη βάση της φιλοσοφίας, έστω κι αν στα λόγια αυτή "παραγκωνίζεται".
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
georgemaus
Πρύτανης


Εγγραφή: 26 Μάρ 2004
Δημοσιεύσεις: 712

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Οκτ 25, 2004 5:32 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

(Λοιπόν επειδή εγώ δε μπορώ χωρίς την προσωπική μου ιατρό -και επειδή με πιάνουν τα μελαγχολικά μου- καλώ την plus να πάρει θέση εδώ μέσα...
Γιατί κάθε φόρουμ θέλει τον ιατρό του!

Plus?...)
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
plus
Καθηγητής


Εγγραφή: 15 Ιούλ 2004
Δημοσιεύσεις: 67
Τόπος: Όπου μας πάει η επιστήμη...

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Οκτ 25, 2004 6:05 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ξεχνάς αγαπητέ george ότι κάνω αγροτικό, συνεπώς όλο το πρωί ακούω τα παράπονα κατοίκων όλων των χωριών που εξυπηρετώ, τα οποία, πίστεψέ με, δεν αφορούν μόνο τις ασθένειες αλλά και τα προβλήματα των χωραφιών, του Ο.Γ.Α, του δάκου και του περονόσπορου κτλ. Έχω περάσει στη φιλοσοφία του αγρότη πλέον και προσπαθώ να προσαρμοστώ. Επιπλέον, το διάβασμα που έχω είναι πολύ και μου επιτρέπει μόνο να μπαίνω και να διαβάζω τι γράφετε αλλά όχι και να σκέφτομαι ώστε να απαντήσω.

Για να μη θεωρεί ότι "διέλυσα" το θέμα της Μέδουσας, θα ήθελα να πω (αν και δυστυχώς δεν έχω διαβάσει τι γράφετε παραπάνω και λυπάμαι αν βρεθώ κι εκτός θέματος) ότι τον εαυτό του τον γνωρίζει καλύτερα κάποιος αν βρεθεί ξαφνικά μόνος σε άγνωστο μέρος, όταν θα βρεθεί εντελώς αντιμέτωπος με τον εαυτό του.
_________________
Ωράς, ω άνθρωπε, ότι σιγάς και ούκ έχεις ειπείν?
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Yahoo Messenger
Ouliathis
Πρύτανης


Εγγραφή: 04 Οκτ 2003
Δημοσιεύσεις: 3832
Τόπος: Κύπρος

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Οκτ 25, 2004 6:09 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ω βέβαια τα είχαν κάνει πλακάκια οι αρχαίοι σοφοί με την εξουσία, γι αυτό καταδίκασαν τον Σωκράτη, και γι αυτό θανατώθηκε ο Ζήνων, έτσι γλίτωσε στο τσακ και ο Αριστοτέλης, κυνηγήθηκαν και εξοντώθηκαν οι Πυθαγόρειοι μέχρι ενός στην Ιταλία, ενώ ο Διογένης ζούσε με καμιά εικοσαριά δούλους στο ίδιο πιθάρι. Μάλλον στους σημερινούς φιλόσοφους θα αναφέρεστε και όχι στους αρχαίους, μιας και για τον τελευταίο αρχαίο φιλόσοφο η ολιγάρκεια ήταν σήμα κατατεθέν. Σήμερα όμως κάθε χοντρομπαλάς φαταούλας που ρουφάει τα πάντα στο πέρασμά του μπορεί να το παίξει φιλόσοφος έτσι απλά επειδή είναι καλός στο Σκράμπλ και μπορεί να συνδυάζει λέξεις. Τι κι αν ένας τέτοιος χρειάζεται γιατρό τρείς φορές την μέρα; Τον εαυτό του μπορεί να μην είναι σε θέση να τον κουμαντάρει αλλά την φιλοσοφία μπορεί. Και δεν πα να τονίζανε ιδιαίτερα την ανάγκη της ισσόροπης ανάπτυξη του λογιστικού, θυμικού και επιθυμιτικού οι αρχαίοι!! Αυτοί δούλους είχανε!!
_________________
Αυτο που εσείς αποκαλείτε ζωή εγώ το αποκαλώ θάνατο, κι αυτό που εσείς αποκαλείτε θάνατο, εγώ το αποκαλώ ζωή.
Εμπεδοκλής
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
Medousa
Πρύτανης


Εγγραφή: 07 Ιούλ 2004
Δημοσιεύσεις: 343

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Οκτ 25, 2004 8:14 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ωστε δεν είχαν πιεί αθάνατο νερό?

Και γω που νόμιζα.... Sad Sad
_________________
Θέληση είναι εκείνο που σε υποχρεώνει να νικάς,όταν το λογικό σου ,σου λέει οτι έχασες.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
iason
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Ιούν 2003
Δημοσιεύσεις: 4108
Τόπος: (Γ)Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Οκτ 25, 2004 8:21 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Άρα, Ouliathis, ομολογείς ότι δεν είναι η «φιλοσοφία» που μετράει, αλλά το πρόσωπο. Άρα, η αυτογνωσία δεν είναι αξία αυτοδύναμη και ουδέτερη, αλλά αξία που βρίσκει το νόημά της μέσα στο προσωπικό πλαίσιο. Άρα, όποιος κάνει λόγο συνεκδοχικά για «αρχαίους φιλοσόφους», κινδυνεύει να βάλει στο ίδιο τσουβάλι φαταούλες και Σωκράτηδες. Άρα, κάθε εποχή δικαιούται να έχει τους φαταούλες και τους Σωκράτηδες, άρα θα ήθελα να μου εξηγήσεις το ΚΡΙΤΗΡΙΟ με το οποίο εσύ διακρίνεις τους μεν από τους δε. Να μου δείξεις δηλαδή πού εσύ τραβάς τη διαχωριστική γραμμή. (Εγώ ας πούμε προσπάθησα να εξηγήσω ότι τη γραμμή αυτή δεν είμαι σε θέση να τη διακρίνω καθαρά.) Ειλικρινά θα με βοηθούσες να καταλάβω καλύτερα αυτό που λες.
_________________
-Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Medousa
Πρύτανης


Εγγραφή: 07 Ιούλ 2004
Δημοσιεύσεις: 343

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Οκτ 25, 2004 8:28 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Στο οτι οι φαταούλες δεν θα έπιναν το κώνειο με τόση αταραξία ,με την οποία το είχε πιεί ο Σωκράτης....
_________________
Θέληση είναι εκείνο που σε υποχρεώνει να νικάς,όταν το λογικό σου ,σου λέει οτι έχασες.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
georgemaus
Πρύτανης


Εγγραφή: 26 Μάρ 2004
Δημοσιεύσεις: 712

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Οκτ 25, 2004 8:44 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Plus δε ξεχνώ οτι κάνεις το αγροτικό σου, αλλά σίγουρα θα βγεις δυνατώτερη απ'αυτή τη δοκιμασία...ίσως κάποτε μάλιστα, θα θυμάσαι με τά πιό όμορφα συναισθήματα την περίοδο αυτή. Και που ξέρεις ίσως αγαπήσεις και μιά πλευρά της επαρχίας που μέχρι τώρα αγνοούσες...

Τώρα να υποθέσω οτι το παρατραβήξαμε όλοι λιγάκι στο θέμα που συζητάμε;
Πάντως αυτό που θέλω να επισημάνω πάλι, είναι πως το συγκεκριμένο θέμα είναι η αυτογνωσία και όχι η φιλοσοφία. Είχαμε δεν είχαμε, πάλι για τη φιλοσοφία συζητάμε και φτάσαμε ως δια μαγείας ξανά στη περίφημη συνειδητότητα και στον δαίμονα μέσα μας, λες και δε μπορούμε πια να ξεφύγουμε από το θέμα αυτό.
Ο άνθρωπος είτε το θέλουμε είτε όχι, είναι φτιαγμένος για να είναι και εσωτερικός και εξωτερικός. Αλλοιώς δεν είχαν κανένα λόγο ύπαρξης οι αισθήσεις...
Μία ερώτηση. Στο κόσμο αυτόν, έρχονται όλοι για να γίνουν φιλόσοφοι;
Κι άλλη μία. Αν τολμήσουμε μιά ιεράρχηση, σ'αυτήν θα είναι πρώτοι στη γραμμή οι φιλόσοφοι;
Απαντώ στη πρώτη. Όχι, δε μπορεί σ'αυτό το κόσμο όλοι να έρχονται για να γίνουν φιλόσοφοι. Άλλοι γεννιούνται με χάρισμα να γίνουν αγρότες, άλλοι ξυλουργοί, άλλοι γιατροί κτλ. Μήπως το γνώθι σ'αυτόν στη συγκεκριμένη περίπτωση -η ένας πρώτος σημαντικός σταθμός τέλος πάντων- είναι να ανακαλύψει κανείς τη κλίση του; Γιατί σώνει και καλά να θέλουμε να ξεφύγουμε από το κόσμο του φαίνεσθαι; Γιατί τόσο μίσος για το κόσμο του φαίνεσθαι;
Έστω οτι είναι τρία αδέρφια που αγαπιούνται πολύ. Ο ένας ανακαλύπτει οτι του αρέσει στη ζωή να γίνει γιατρός. Πηγαίνει λοιπόν και μαθαίνει τη τέχνη της ιατρικής. Ο άλλος ανακαλύπτει οτι του αρέσει να απομονώνεται και γίνεται απίστευτα εσωτεριστής. Ο τρίτος γίνεται σύμφωνα με την κλίση του αγρότης. Οι δύο, αγρότης και γιατρός είναι χρήσιμοι φανερά. Ο τρίτος; Σε ποιά περίπτωση θα ήταν ο τρίτος -ο εσωτεριστής- χρήσιμος πέρα από τον εαυτό του;
Απαντώ και σύμφωνα με τη ταπεινή μου γνώμη, λέω πως ο τρίτος θα ήταν χρήσιμος για τους άλλους δύο και τους υπόλοιπους ανθρώπους στις εξής περιπτώσεις...
Στη πρώτη, που θα χρησιμοποιούσε τη περίοδο της μόνωσής του για να βρει πράγματα που δεν είχαν το χρόνο και την δυνατότητα να βρούν οι άλλοι δύο. πχ μιά όμορφη ιστορία η ένα καινούριο και καλύτερο τρόπο διοίκησης η μιά καινούρια εφεύρεση κτλ. (στη προκειμένη η μόνωση συμβαίνει, χωρίς να περιφρονείτε ο κόσμος του φαίνεσθαι, αλλά αντλώντας από μέσα του, προσφέρει σ'αυτόν κάτι καινούριο)
Οι παραπάνω ασκητές είναι οι υγιείς και χρήσιμοι φιλόσοφοι (Πλάτωνας)

Στη δεύτερη περίπτωση, που η μόνωση θα επέτρεπε στον ασκητή να επιστρέψει κάποτε και να πει στους δύο αδερφούς του οτι ανακάλυψε κάτι πολύ μεγάλο. Οτι ο κόσμος του φαίνεσθαι είναι μιά τεράστια απάτη και οτι υπάρχει κάτι καλύτερο, κάτι υπέροχο μία μαγική συνειδητότητα που όμοιά της δεν υπάρχει. Και να παρουσιάσει με αποδείξεις και αδιάσειστα στοιχεία αυτό το ενδεχόμενο ωστε να πάρει και τους υπόλοπους αδερφούς σ'αυτό το δρόμο...

Υπάρχει κάτι τέτοιο σήμερα; Ανακάλυψε κανείς με αδιάσειστα στοιχεία, κάτι διαφορετικό από το κόσμο του φαίνεσθαι ωστε να μας παρασύρει με ασφάλεια μαζί του;
Πολύ αμφιβάλω. Και αν ναι, θα ήθελα να μας το πει. Αν όχι, παρακαλώ πολύ να το σκεφτεί, γιατί το να αποκλείει κανείς τόσο εύκολα το κόσμο της πραγματικότητας, είναι σα να ανοίγει ένα παράθυρο στη τρέλλα...

Τι μένει λοιπόν από τη παραπάνω βιαστική σκέψη μου; Οτι οι ασκητές χρειάζονται. Αλλά οι ασκητές που δε περιφρονούν και δεν φοβούνται τη πραγματικότητα, εκείνοι που αντλούν απ'αυτήν και απομονώνονται για να ανταποδώσουν στη πραγματικότητα κάτι καινούριο...
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
vv
Πρύτανης


Εγγραφή: 11 Ιαν 2004
Δημοσιεύσεις: 700

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Οκτ 25, 2004 10:46 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ouliathis έγραψε:
Σήμερα όμως κάθε χοντρομπαλάς φαταούλας που ρουφάει τα πάντα στο πέρασμά του μπορεί να το παίξει φιλόσοφος έτσι απλά επειδή είναι καλός στο Σκράμπλ και μπορεί να συνδυάζει λέξεις. Τι κι αν ένας τέτοιος χρειάζεται γιατρό τρείς φορές την μέρα; Τον εαυτό του μπορεί να μην είναι σε θέση να τον κουμαντάρει αλλά την φιλοσοφία μπορεί. Και δεν πα να τονίζανε ιδιαίτερα την ανάγκη της ισσόροπης ανάπτυξη του λογιστικού, θυμικού και επιθυμιτικού οι αρχαίοι!! Αυτοί δούλους είχανε!!


Δυστυχώς, η πικρή αλήθεια είναι πως ΕΙΧΑΝΕ ΔΟΥΛΟΥΣ! Τώρα το ν' αναφέρουμε τους περιθωριακούς κυνικούς ως παράδειγμα, εμένα δεν μου λέει ΤΙΠΟΤΑ. Εξ άλλου η ΛΟΓΙΚΗ λέει πως από έναν μικρό αριθμό παραδειγμάτων, ΔΕΝ εξάγουμε ΠΟΤΕ γενικότητες (εν προκειμένω, για ΟΛΟΥΣ τους φιλοσόφους της αρχαιότητας, και για ΟΛΟΚΛΗΡΗ την αρχαιότητα).

Δεν πα να 'ναι και κήτος! Τι σημασία έχει αφού στη φιλοσοφία είναι ΑΦΤΑΣΤΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ; Δεν πα να μην μπορεί και να κουνηθεί ή να φροντίζει τον εαυτό του! "Όσα η αλεπού δε φτάνει τα κάνει κρεμαστάρια", λεέι η γνωστή παροιμιούλα.
Και γιατί να μας ενδιαφέρει η ζωή του, δηλαδή η ηθική του, όταν ο φιλόσοφος είναι γνωσιοθεωρητικός ή οντολογός, ή αναλυτικός; Δεν κατάλαβα, φιλοσοφία είναι η ζωή κάποιου και μόνο, ή η ηθική φιλοσοφία και ο υπαρξισμός;

Κλασικό παράδειγμα ο Σόπενάουερ. Μιλούσε περί της λύτρωσης του θανάτου κτλ, αλλά "την είχε δεμένη τη γομάρα του". Αλλά αυτός είναι "νεώτερος".

Δεν πειράζει, πάμε και στους φίλους σας: Ο Αρίστιππος ο ηδονιστής δε λέει ΤΙΠΟΤΑ; Η σχολή ολόκληρη του ηδονισμού δε λεεί τίποτα; ο ηδονιστής (ναι, καλά ακούσατε) ΣΩΚΡΑΤΗΣ δε λέει τίποτα;


Έχει επεξεργασθεί απο τον/την vv στις Δευ Οκτ 25, 2004 10:49 pm, επεξεργάσθηκε 1 φορά συνολικά
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Ouliathis
Πρύτανης


Εγγραφή: 04 Οκτ 2003
Δημοσιεύσεις: 3832
Τόπος: Κύπρος

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Οκτ 26, 2004 12:14 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Η απάντηση μου Ιάσονα είναι δες τα παραπάνω που έγραψα από ορθή γωνία. Πως δηλαδή πουθενά δεν είπα πως κάθε αρχαίος είναι και ένας Σωκράτης και επίσης δεν υπονοώ πως κάθε σημερινός είναι και ένας φαταούλας. Υπονοώ όμως πράγματι ότι ο τρόπος του ζην θα πρέπει τουλάχιστον να συμφωνεί με τον λόγο. Είναι αρκετό αυτό; Ίσως όχι, αλλά τουλάχιστον ξέρω πως αυτός δεν προσπαθεί να με κοροιδέψει γιατί τότε θέλει να κοροϊδεύει και τον εαυτό του πράγμα εμφανώς παράλογο. Όποιος δεν θέλει να κοροϊδεύει τον εαυτό του μου λέει εμένα την αλήθεια; Όχι απαραίτητα αλλά απαραίτητα μου λέει την αλήθεια του. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που έχω μια προτίμηση στους αρχαίους σοφούς. Σε αυτά που έγραψε ο georgemaus τώρα να πω πως μετά την πρώτη αρχή της φιλοσοφίας που είπαμε πριν, υπάρχει και η δεύτερη το παν μέτρον άριστον, που προφανώς οριοθετεί και το νόημα της αυτογνωσίας. Δεν υπάρχει αμφιβολία σε αυτό. Είπε και κάτι άλλο πολύ ενδιαφέρων. Αν δηλαδή ανακάλυψε κάποιος με αδιάσειστα στοιχεία κάτι διαφορετικό από τον κόσμο του φαίνεσθε οπότε να μας τα δείξει και εμάς. Αλλά εδώ όμως πρέπει να σκεφτούμε το εξής κατά την δική μου γνώμη πάντα. Αν η αλήθεια έχει απλώς σχέση με μια ντεντεκτιβίστικη λογική να το πω έτσι, που είναι ισοδύναμο με το να λέμε πως η αλήθεια είναι έξω από εμάς, τότε δεν χρειάζεται να πολυψάχνουμε εμείς, κάποιος θα βρεθεί να μας την πει. Εάν όμως αυτή έχει διαφορετική φύση και μια εξαιρετικά πρόχειρη φιλοσοφική μελέτη είναι αρκετή για να δείξει ότι αυτό είναι που υποστηρίζεται, τότε στοιχεία τέτοιου είδους δεν θα πάρει ποτέ. Δηλαδή κανένας (τουλάχιστον από τους αρχαίους) δεν είπε ακούστε την αλήθεια να σας την πω εγώ, αλλά πως το φιλοσοφείν με την έννοια της συνέχειας προκαλεί στο τέλος ευδαιμονία.
Το ποιο ακριβώς είναι το περιεχόμενο της τελευταίας δεν προσδιορίζεται!! Πάντως ο Εμπεδοκλής έφτασε στο σημείο να πει πως είναι Θεός, και αυτό το είπε έχω την εντύπωση γιατί κατέρχονταν προς το ένα σύμφωνα με την Πυθαγόρεια παράδοση του λόγου των αριθμών, που μικραίνει προς το άπειρο όσο αυξάνονται αυτοί ενώ μεγαλώνει όσο αυτοί μειώνονται, γιατί το 1 με το 2 έχει λόγο διπλάσιου ενώ 2 με τρία ημιόλιο δηλ ένα και το μισό του, 3 με 4 επίτριτο και πάει λέγοντας. Και είναι η Τρίτη αρχή της φιλοσοφίας να εξετάζει τα πράγματα από την άποψη του ενός και του πλήθους, του πέρατος και του απείρου. Να γιατί Ιάσονα αν θυμάσαι ο σοφός σύμφωνα με τον Σωκράτη δεν είναι κατακριτέος αν δεν ξέρει από όμορφα λόγια και κολακείες, ή αν καταπιάνεται με δουλικές δραστηριότητες, ή αν πέφτει στο πηγάδι όπως ο Θαλής, γιατί ενώ οι άλλοι ανέρχονται αυτός κατέρχεται. Αυτό κι αν είναι παράθυρο στην τρέλα.
_________________
Αυτο που εσείς αποκαλείτε ζωή εγώ το αποκαλώ θάνατο, κι αυτό που εσείς αποκαλείτε θάνατο, εγώ το αποκαλώ ζωή.
Εμπεδοκλής
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
Ouliathis
Πρύτανης


Εγγραφή: 04 Οκτ 2003
Δημοσιεύσεις: 3832
Τόπος: Κύπρος

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Οκτ 26, 2004 12:29 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Φίλε VV τώρα είδα το μύνημά σου αφού ήδη έγραψα το που πάνω (κυπριακή διάλεκτος). Νομίζω πάντως πως λίγο πολύ απαντάει στον προβληματισμό σου. Δεν αντιλαμβάνομαι πάντως οφείλω να πω γιατί ο Σωκράτης ήταν ηδονιστής!!! Επειδή περηφανεύτηκε στην Διοτίμα αν θυμάμαι καλά για τις ερωτικές του επιδόσεις μάλλον εννοείς. Ο Σωκράτης όμως δεν έμεινε γι αυτό στην ιστορία αλλά για τον τρόπο του θανάτου του.
_________________
Αυτο που εσείς αποκαλείτε ζωή εγώ το αποκαλώ θάνατο, κι αυτό που εσείς αποκαλείτε θάνατο, εγώ το αποκαλώ ζωή.
Εμπεδοκλής
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
ΕΚΤΩΡ
Αντιπρύτανης


Εγγραφή: 04 Φεβ 2004
Δημοσιεύσεις: 95
Τόπος: ΑΘΗΝΑΙ

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Οκτ 26, 2004 2:44 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Οuliathis ναι το ανθρωπινο ειδος εχει καταγωγη Θεια, και επειδη ο Διας δεν λεει να επεμβει δυστυχως, ερχομαι ξανα και εγω απο μακρυα (αποσταση 1/4 ετους φωτος) να υπενθυμισω το αυτονοητο οτι η συναισθηση της αγνοιας μας ειναι το πρωτο και κυριο βημα προς την γνωση. Και κοντα στο 'ΓΝΩΘΙ Σ'ΑΥΤΟΝ' ας προσθεσουμε και το 'ΓΝΩΘΙ ΜΑΘΩΝ' (να κανεις κτημα σου οτι μαθαινεις) του Περιανδρου ουτως ωστε ολοι μας συνεχισουμε μια (διαρκη) κριτικη του εαυτου μας και μια προσπαθεια συνεχη για επιβολη στα παθη μας που θα μας φερει πιο κοντα στο 'εναρετον' και θα μας εξυψωσει απο την ανθρωπινη φυση μας στο Θειο που ειναι νομιζω και το ζητουμενο μας.

Σας βρισκω ξανα με χαρα και σας στελνω ολη την αγαπη μου και την εκτιμηση μου, θα ειμαι για λιγο καιρο ξανα εδω και 'αν δεν το ακουτε καλα μου παιδια, το καλα ακονισμενο κ' αστραποβολο ξιφος μου διαγραφει ηδη τις πρωτες σφυριχτες φιγουρες στον αερα αναζητωντας πλαδαρα μυαλα και ξεχειλωμενες σκεψεις να τρυπηση (με περισση χαρα), φυλαχτειτε λοιπον...'

Μη θρεφοντας καμμια αυταπατη οτι σας ελειψα ,δηλωνω παρων και παλι..
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Kouros
Πρύτανης


Εγγραφή: 30 Ιούν 2004
Δημοσιεύσεις: 639
Τόπος: ΑΘΗΝΑ

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Οκτ 26, 2004 2:50 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Iason, εκείνο που με κρατά στην ζωή είναι η Αρμονία του Κόσμου. Αυτήν έδωσε ζωή στον κροκόδειλο και αυτήν κάποια στιγμή θα του την αφαιρέσει.
Για λόγους που ακόμα τους ψάχνω.
Το πρόβλημα είναι ότι ο κροκόδειλος κάνει τα δικά του και δεν μου επιτρέπει να επιστρέφω σ'αυτήν την συνειδητοποίηση, πιο συχνά απ'ότι μου συμβαίνει (παρά μόνο να σκέφτομαι ίσως γι'αυτήν και πιο συχνά να προσεύχομαι με τρόπο τέτοιο, που ο Ouliathis μας θυμίζει με την υπογραφή του).
Ο κροκόδειλος, ούτως ή άλλως έχει πεπερασμένη διάρκεια ύπαρξης. Σήμερα είναι, αλλά μετά από ογδόντα χρόνια δεν θα είναι. Οπότε είναι και λογικά αδύνατο να στηρίζομαι σάυτόν. Ή θα στηρίζομαι στην τυχαιότητα (αν η ζωή δεν έχει νόημα), είτε στην αναγκαιότητα (αν έχει). Ο καθένας διαλέγει και παίρνει. Πάντως σίγουρα δεν στηριζόμαστε σ'αυτόν.
Το ότι η αυτογνωσία είναι ανέφικτη είναι μεγάλη κουβέντα. Τόσο όσο και η πεποίθηση ότι είναι. Μου θυμίζει τον δογματισμό του άθεου, απέναντι στον δογματισμό του πιστού, ενώ κανείς τους δεν μπορεί ν'αποδείξει αυτό που ισχυρίζεται. Με μια διαφορά. Ενώ στην μία περίπτωση - την θετική - η έρευνα μπορεί να συνεχιστεί, στην δεύτερη - την αρνητική - αυτήν αναγκαστικά σταματάει. Διότι όπως λέει και ο Ηράκλειτος "αν κανείς δεν ελπίζει δεν θα βρεί το ανέλπιστο, εφόσον δεν θα υπάρχει έρευνα και δρόμος" (το ωραίο είναι ότι τελικά αυτός βρήκε το ανέλπιστο και το ονόμασε Λόγο. Τώρα αν εσένα δεν σ'αρέσει το "Ανώτερος εαυτός", προτίμησε τον Λόγο. Υπάρχει μεγάλη διαφορά; Εκτός και αν διαφωνείς και με την ύπαρξη του Λόγου οπότε τότε πάμε αλλού).

Στα όσα αναφέρεις για τους Έλληνες φιλόσοφους και το πόσο καλά αυτοί περνούσαν, νομίζω ότι σου απάντησε επαρκώς ο Οuliathis. Εγώ να προσθέσω σ'αυτήν την "μαύρη λίστα" και τον Αναξαγόρα, που κατηγορήθηκε για ασέβεια και καταδικάστηκε ερήμην σε θάνατο, επειδή τόλμησε να ονομάσει τον ήλιο πυρακτωμένη πέτρα.
Να σου θυμίσω ακόμα ότι αν Πλάτωνας δεν πολιτεύτηκε, όπως ήταν προσχεδιασμένο να γίνει, οφείλεται στο σοκ που βίωσε με τον θάνατο του Σωκράτη και στην συνειδητοποίηση του μεγέθους της βλακείας των ανθρώπων.
Διότι ιασον, όπως έχω υποστηρίξει σε κάποιο άλλο μύνημα μου, εκείνο που αντιτίθεται στην διεύρυνση της συνειδητότητας και στην επιδίωξη της σοφίας, τόσο μέσα μας όσο και έξω μας, δεν ήταν το ιουδαικόχριστιανικό κατεστημένο (όπως είχες πει κάπου αλλού μιλώντας για τις φιλοσοφικές σχολές), αλλά ήταν - και είναι - ο εγωκεντρισμός και ότι αυτός τεκμαίρεται σαν ηθική στάση (δηλαδή η άνεσή μου και η εξολόθρευση είτε συμβολικά, είτε κυριολεκτικά, όσων και ότι μου την απειλεί).
Ο πληγωμένος εγωκεντρισμός ενός πιθήκου με σκέψη ήταν, που έβαλε φωτιά στην σχολή του Πυθαγόρα (επειδή ο τελευταίος δεν τον έκρινε κατάλληλο για την είσοδο στην σχολή του) και όχι το ιουδοχριστιανικό κατεστημένο (αυτό έβαλε φωτιά σε άλλους αληθινούς φιλόσοφους και όχι μόνο).
Αυτός ο εγωκεντρισμός δεν έλειψε ούτε από την αρχαία Ελλάδα (η οποία ήταν μία αρχαία κοινωνία με τις προκαταλήψεις και τις αντιλήψεις μιας αρχαίας κοινωνίας, γι'αυτό λοιπόν μακριά απ'εμένα τυχόν κατηγορίες για απόπειρα εξιδανίκευσης αυτής της κοινωνίας. Μιλάω ΜΟΝΟ για τους φιλόσοφους).

Εν'τέλει, αυτός ο εγωκεντρισμός είναι, που με τα χιλιάδες προσωπεία του προσπαθεί να κάψει κάθε ευγενή διαίσθηση της ανώτερης ψυχής μας και να φράξει τον δρόμο που θα μας οδηγήσει σ' αυτήν (και αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία για την συνέχεια της κουβέντας μας, όταν και θα μιλήσουμε πιο συγκεκριμένα και απτά ίσως, για το ζήτημα της αυτογνωσίας).
Για να φθάσω τέλος και στο τελευταίο ερώτημά σου, που ζητάς να σου απαντήσω με ακρίβεια (και δόξα τον Ύψιστο, πολύ καλά κάνεις) όπου και θα πω τα εξής.
Αυτογνωσία = Γνώση του εαυτού.
Γνώση = διανοητική και βιωματική κατανόηση ενός αντικειμένου που συνεπάγεται τον έλεγχο και τον χειρισμό του. Την κυριότητά μας πάνω σε αυτό. Ή θά μαστε οι κύριοι του αντικειμένου ή θά' μαστε οι δούλοι του. Όσο συμβαίνει το πρώτο είμαστε ελεύθεροι απέναντι σ'αυτό, όσο συμβαίνει το δεύτερο είμαστε έρμαια των βουλών του, άρα εξαρτημένοι από αυτό, δηλαδή δεσμευμένοι.
Στην περίπτωσή μας ενοούμε διανοητική και βιωματική κατανόηση του εαυτού μας, ώστε να παύσει η εξάρτησή μας από αυτόν και να ελευθερωθούμε από τα δεσμά του.
Διότι το πρόβλημα δεν είναι ο εγωκεντρικός εαυτός, ο πίθηκος, ο κροκόδειλος, ή όπως αλλιώς θέλουμε να το ονομάσουμε (άρα georgemaus δεν τίθεται θέμα άρνησης των αναγκών αυτού του εαυτού), αλλά η υποδούλωσή μας σε αυτόν και στις ανάγκες του. Ο Σωκράτης π.χ. έπινε όσο και οι υπόλοιποι αλλά δεν μεθούσε όπως οι άλλοι.
Επομένως georgemaus και Παρασκευή, για ποιο είδος ζωής μιλάτε ότι πρέπει να ζούμε;Γι'αυτό που πίνουμε και μεθάμε, ή γι'αυτό που πίνουμε και παραμένουμε οι εαυτοί μας; Μιλάτε για το πρώτο αλλά σαν να ξεχάσατε το δεύτερο. Πολύ βασικό αυτό έτσι;
Επομένως όσο δεν διαθέτω αυτογνωσία δεν υπάρχω σαν αληθινό ελεύθερο υποκείμενο που μπορεί ν'ασκήσει την βούλησή του, αλλά δέσμιος και άβουλο αντικείμενο των διαθέσεων του εαυτού μου.

Το ότι την προσδιορίζω την αυτογνωσία ιασον δεν σημαίνει όμως ότι την κατέχω κιόλας, για τον πολύ απλό λόγο ότι όσα γράφω εδώ είναι ένας διανοητικός - λεκτικός προσδιορισμός και στον βαθμό που αυτός είναι σωστός, καλύπτει μόνο το μισό σκέλος (το διανοητικό σκέλος), των απαιτήσεων της γνώσης. Απομένει και το βιωματικό σκέλος, που συνεχώς ξεχνάμε και που συνεχώς προσπαθώ να επαναφέρω στο προσκήνιο.
Οπότε φίλε μου το παιχνίδι δεν τελείωσε ακόμα...

Eκτωρ καλώς ήρθες. Πολύ καλά τα λές. Θα τολμούσα να πω ότι τα λές ακόμα καλύτερα και από τον παιχνιδιάρη ιασον. Λέμε τώρα... Very Happy
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΕΚΤΩΡ
Αντιπρύτανης


Εγγραφή: 04 Φεβ 2004
Δημοσιεύσεις: 95
Τόπος: ΑΘΗΝΑΙ

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Οκτ 26, 2004 3:07 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ναι , οι Ελληνες θανατωσαν τον Αναξαγορα , αυτοι ομως και τον γεννησαν..
ναι Ελληνες θανατωσαν τον Σωκρατη αλλα και αυτον Ελληνες τον κανανε... και τον Ζηνωνα κλπ , ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΜΕΓΑΛΕΙΟ !!! Ποιος αλλος λαος (με δουλους η χωρις, τρωγοντας ο ενας τον αλλο η μη) εβγαλε τοσους μεγιστους Ανθρωπους και τοσο φθονερα ανθρωπακια ; ΚΑΝΕΙΣ , ποιος δημιουργησε το συνολο των επιστημων ; τεχνων ,κλπ ξανα ΚΑΝΕΙΣ, ολα οι Ελληνες , για αυτο υβριστε τους αν δεν τους αντεχετε, εξιψωστε τους αν τους θαυμαζετε αλλα για ονομα του οποιου σας Θεου παρακαλω αναγνωριστε τους και ξεχωριστε τους, ειτε αρεσει σε μερικους ειτε οχι ειναι μοναδικοι στην ιστορια αυτου του πλανητη, ειναι ΕΛΛΗΝΕΣ.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Μετάβαση στη σελίδα Προηγούμενο  1, 2, 3, 4  Επόμενο
Σελίδα 3 από 4

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center