Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

ΚΑΛΟ ΚΑΚΟ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ

 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
KOSTAS GIAVASOGLOU
Πρύτανης


Εγγραφή: 19 Ιούν 2011
Δημοσιεύσεις: 186

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Ιούν 23, 2022 12:44 pm    Θέμα δημοσίευσης: ΚΑΛΟ ΚΑΚΟ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ Απάντηση με Συμπερίληψη

ΚΑΛΟ ΚΑΚΟ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ
Το καλό πρέπει να καθορίζεται από τις μεταβαλλόμενες ανάγκες της κοινωνίας (Ντιντερό) και όχι από κάποια αμετάβλητη αποκάλυψη ή δόγμα. Η συνείδηση δεν είναι η φωνή του Θεού αλλά ο φόβος της αστυνομίας (Ντιντερό). Η άγνοια και οι φόβοι δημιούργησαν του θεούς, η φαντασία, ο ενθουσιασμός ή ο δόλος, τους κόσμησαν, ή τους παραμόρφωσαν , η αδυναμία τους λατρεύει, η ευπιστία τους συντηρεί, τα έθιμα τους σέβονται, η τυραννία τους υποστηρίζει ώστε να στρέψει την τυφλότητα των ανθρώπων στην εξυπηρέτηση των δικών της συμφερόντων. Η πίστη στον Θεό υποστηρίζει ο Ντιντερό συνδέεται με την υποταγή στον δεσποτισμό. Αυτά τα δύο πάνε μαζί. Ο υλισμός μπορεί να είναι υπεραπλούστευση του κόσμου, κατά πάσα πιθανότητα η ύλη εμποτίζεται από τη ζωή και είναι αδύνατον να περιοριστεί η ενότητα του συνειδητού σε ύλη και κίνηση μόνο, αλλά αποτελεί ένα καλό όπλο κατά της εκκλησίας.
Να μεταδίδουμε τη γνώση και να ενισχύουμε την βιομηχανία, η βιομηχανία θα οδηγήσει στη γνώση και στην ειρήνη και η γνώση θα δημιουργήσει μια νέα φυσική ηθικότητα.
Ότι συμβάλει στην ευημερία των ανθρώπων είτε προέρχεται από το υλικό πεδίο, είτε από το πνευματικό, είναι καλό. Όμως ο υλισμός αποδομεί πλήρως την θρησκεία και την εκκλησία. Είναι το μόνο αποτελεσματικό όπλο αποδέσμευσης από αυτά τα όπια που κοιμίζουν τον λαό. Τούτο δεν σημαίνει βεβαίως ότι πρέπει να στραφούμε στον υλισμό, όμως στην κριτική σκέψη και στον καθαρό λόγο απαλλαγμένοι από δόγματα και αυθεντίες. Ο διαφωτισμός δεν προωθεί την αθεϊα απόλυτα, αλλά την κριτική έρευνα, τη διαλεκτική σκέψη, την μαθηματική έρευνα τη φιλοσοφική μαθηματική έρευνα, τον εσωτερισμό. Δεν νοείται συγκέντρωση δύναμης βασιζομένη στην εξΆ αποκαλύψεως αλήθεια διότι κάτι τέτοιο προσβάλλει την ελευθερία των ανθρώπων. Η θρησκεία και δει ο χριστιανισμός λειτουργεί σε πνευματικό επίπεδο εκτός του κόσμου αυτού. Προβάλλει ηθικούς κανόνες με βάση του οποίους θα πρέπει να ζει ο άνθρωπος, έχει συμβάλει στην δημιουργία ηθών και εθίμων τα οποία ακολουθήθηκαν επί χιλιάδες έτη και τελικά απετέλεσαν την νομοθεσία των χριστιανικών κρατών, όμως μακριά από ελέω θεού αυθεντίες. Λειτούργησε ως αγάπη, αλτρουισμός, αλληλεγγύη, βοήθεια στους αδύναμους κοινωνική πρόνοια αλληλεγγύη. Και τελικά το τρίπτυχο της γαλλικής επανάστασης η οποία πρέσβευε τη αθεϊα είναι ΕΛΕΥΘΕΡΊΑ ΙΣΟΤΗΤΑ ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑ. Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται εκ φύσεως ελεύθεροι το φυσικό δίκαιο του Ρουσώ, το οποίο ακριβώς πρεσβεύει και η χριστιανική θρησκεία, όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι απέναντι στον θεό και απέναντι στον νόμο. ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑ όλοι οι άνθρωποι είναι αδέλφια μεταξύ τους προερχόμενοι από την ίδια μητέρα και πατέρα. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ αυτό προέρχεται από την ΑΓΑΠΗ που δίδαξε ο Ιησούς. Να βοηθάμε τους αδύναμους αδελφούς μας, όμως από θέση ισότητας πάντοτε. Ο χριστιανισμός συνέβαλε στη δημιουργία αρχών και αξιών κάτω από τις οποίες ευρίσκονται τα χριστιανικά κράτη της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας η οποία χωρίστηκε σε Ανατολική και Δυτική.
Η σκέψη είναι το υπέρτατο ανθρώπινο κριτήριο αξιολόγησης κάθε αλήθειας και κάθε αγαθού. Αν απελευθερωθεί η λογική σε μερικές γενεές θα κτίσει την ουτοπία.
Ελεύθερη βούληση όταν ασκείται και υπάρχει κάποιας μορφής αυθεντία με κανόνες υπέρ των συμφερόντων τους, πάντα κάτι κακό θα συμβεί ακόμη και αν δεν βλάπτει άλλους. Κάτι κακό σε εκείνον που την ασκεί ή νομίζει ότι την ασκεί, και αυτό διότι είναι σίγουρο ότι θα προσκρούσει σε δόγματα της εκκλησίας, του κράτους, των οργανωμένων συμφερόντων.
Ένας άνθρωπος με τις καλύτερες προθέσεις χωρίς να θέλει να βλάψει κανένα αποφασίζει να πάει ευθεία και τελικά τον σταματάνε γιατί δεν υπακούει στους νόμους οι οποίοι λένε ότι δεν πρέπει να πηγαίνει ευθεία αλλά πλαγίως, κυκλικά, δια της τεθλασμένης και πρέπει να πληρώσει το τίμημα που είναι θάνατος ή να ζήσει αφού πονέσει πολύ και φυσικά επιλέγει το δεύτερο και είναι υποχρεωμένος να πονέσει αλλά και να κάνει συμβιβασμούς επειδή θέλησε να πάει ευθεία. Αυτή είναι η κατάσταση η οποία κυριαρχεί τον 17 αιώνα κάτω από την ελέω θεού βασιλεία υπό την επικυριαρχία της εκκλησίας της ιερής εξέτασης που καταπνίγει κάθε ελευθερία.
Έτσι λοιπόν ο άνθρωπος έλαβε το μάθημά του το οποίο λέει ότι πρέπει να υπακούς στους κανόνες και όχι στη λογική διότι οι κανόνες έχουν τεθεί για να εξυπηρετούν τα συμφέροντα των ολίγων εκκλησίας βασιλέως φεουδαρχών.
Αυτή την κατάσταση πολέμησε ο Διαφωτισμός κύριοι εκπρόσωποι του οποίου ήταν ο Βολταίρος, ο Ντιντερό, ο Ρουσώ . Η ελεύθερη βούληση υπακούει στη λογική, όμως η λογική εκβάλλεται του συστήματος των κανόνων οι οποίοι λένε τυφλή υποταγή στον βασιλέα ως εκπρόσωπο του θεού επί της γης και στον αρχιερέα στην εκκλησία ως αντιπρόσωπο του θεού επί της γης.
Υπήρξε όντως στροφή στον υλισμό διότι μόνο αυτός είναι σε θέση να βελτιώσει την ζωή των ανθρώπων στο υλικό πεδίο διότι δεν ενέχει αφηρημένα νοητά στοιχεία της μεταφυσικής, της υπέρβασης, της εξΆ αποκαλύψεως αλήθειας, αλλά μιας αλήθειας που αφορά την φυσική υπόσταση όλων των ανθρώπων και την προσπάθεια για καλυτέρευση της ζωής τους. Ο άνθρωπος σε αυτόν τον κόσμο ζει, κινείται, κάνει οικογένεια. Πρέπει λοιπόν να βελτιώσουμε τις συνθήκες ζωής του, να υπάρξει δικαιοσύνη και ισότητα μακριά από συμφέροντα των ολίγων. Ότι αισθανόμαστε, βλέπουμε υπάρχει μέσα στον κόσμο αυτόν και τίποτα πέραν αυτού. Η ζωή είναι μέσα στον κόσμο αυτόν από εδώ έως εκεί. Πρέπει λοιπόν να την κάνουμε καλύτερη, δικαιότερη, με ισότητα, αλληλεγγύη, κοινωνική προστασία, πρόνοια, παιδεία, και προστασία για τους αδύναμους.
Οι θρησκείες, οι βασιλείς, οι άρχοντες, η ολιγαρχία, πατήσανε επάνω στο υπερβατικό το επέκεινα, την εξΆ αποκαλύψεως αλήθεια, υποσχόμενοι ζωή έξω από τον κόσμο αυτόν καλύτερη σε αυτούς οι οποίοι υπακούνε στο σύστημα για να εδραιώσουν την εξουσία τους.
Ο Διαφωτισμός λέει : αυτή είναι η ζωή, αυτός είναι ο κόσμος, μέσα σε αυτόν ζούμε. Πραγματικό είναι ότι αντιλαμβανόμαστε με τις αισθήσεις μας. Η επιστήμη ασχολείται με την μελέτη του σύμπαντος και την επιστήμη ακολουθούμε. Όμως μόνο η αίσθηση δεν επαρκεί για να βρούμε την αλήθεια, απαιτείται και διάνοια, τα μαθηματικά, οι επιστήμες.
Μόνο η διάνοια παράγει αληθή γνώση. Η αίσθηση χωρίς την διάνοια είναι απατηλή, αλλά και η διάνοια χωρίς την αίσθηση μπορεί να μη είναι πλήρης, μπορεί να είναι τυφλή.
Ο κόσμος αυτός είναι και τίποτα άλλο πέραν αυτού. Ο κόσμος αυτός σε σχέση με εμάς είναι πραγματικός και η αλήθεια κατακτιέται με επιστημονική και μαθηματική έρευνα και διαλεκτική, ένα εσωτερικό διάλογο με τον ίδιο τον εαυτό μας για να ανακαλύψουμε τα αίτια και τα συναίτια των πραγμάτων. Δεν ζούμε έξω από τον κόσμο αυτό, δεν ζούμε μέσα σε μια χρονοκάψουλα εκτός αυτού παρακολουθούντες τα τεκταινόμενα, αλλά είμαστε το μέρος του συνόλου και ζούμε μέσα στον χώρο και τον χρόνο, αυτό που ονομάζεται χωροχρονικό συνεχές εντός του οποίου τα πάντα υπάρχουν και εξελίσσονται και η ύλη δημιουργείται ως μια καμπυλότητα του χωροχρονικού συνεχούς προς την τέταρτη διάσταση όπως ορίζει η σωματιδιακή αστροφυσική ενώ ο χρόνος αλλάζει τα πάντα ραγδαία και το αμέσως επόμενο διάστημα δεν έχει να κάνει σε τίποτα με το προηγούμενο παρά μόνο ότι αποτελεί συνέχεια αυτού. Αυτό διότι τα πάντα έχουν μεταβληθεί πλήρως και ο κόσμος την επόμενη στιγμή είναι τελείως διαφορετικός από πριν. Όμως στην μεταβολή αυτή έχουν συντελέσει κάποια αίτια του παρελθόντος όπου καθορίζουν την πορεία. Όπως λέει ο Ηράκλειτος ο άνθρωπος δεν ακούει, ή ακούει μόνο αυτά που θέλει αυτός να ακούσει, κοιτάζει αλλά δεν κατανοεί, ουρλιάζουν οι σειρήνες, οι μάντεις, αλλά ουδέν κατανοεί, επαναλαμβάνει συνέχεια τα ίδια λάθη. Δεν είναι λοιπόν οι αισθήσεις που παράγουν την γνώση αλλά η διάνοια η οποία φτιάχνεται από την παιδεία, από τις εμπειρίες του παρελθόντος και τη γνώση του παρελθόντος και τελικά η πρόοδος της επιστήμης και της τεχνολογίας που κάνει καλύτερη τη ζωή του ανθρώπου.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Σελίδα 1 από 1

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center