Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

ΟΙ ΤΥΡΑΝΝΟΙ !!

 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
mars
Πρύτανης


Εγγραφή: 09 Μάϊ 2007
Δημοσιεύσεις: 197

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιούν 01, 2020 12:13 pm    Θέμα δημοσίευσης: ΟΙ ΤΥΡΑΝΝΟΙ !! Απάντηση με Συμπερίληψη

[3] Μηκέτι χαλέπαινε, ὦ Χάρων· πλησίον γὰρ
αὐτὸς οὗτος, ὡς ὁρᾷς, πολλούς τινας ἡμῖν ἄγων,
μᾶλλον δὲ ὥσπερ τι αἰπόλιον ἀθρόους αὐτοὺς
τῇ ῥάβδῳ σοβῶν. ἀλλὰ τί τοῦτο; δεδεμένον τινὰ
ἐν αὐτοῖς καὶ ἄλλον γελῶντα ὁρῶ, ἕνα δέ τινα
καὶ πήραν ἐξημμένον καὶ ξύλον ἐν τῇ χειρὶ ἔχοντα,
δριμὺ ἐνορῶντα καὶ τοὺς ἄλλους ἐπισπεύδοντα.
οὐχ ὁρᾷς δὲ καὶ τὸν Ἑρμῆν αὐτὸν ἱδρῶτι ῥεόμενον
καὶ τὼ πόδε κεκονιμένον καὶ πνευστιῶντα;
μεστὸν γοῦν ἄσθματος αὐτῷ τὸ στόμα. τί ταῦτα,
ὦ Ἑρμῆ; τίς ἡ σπουδή; τεταραγμένῳ γὰρ ἡμῖν ἔοικας.

ΕΡΜΗΣ
Τί δ᾽ ἄλλο, ὦ Κλωθοῖ, ἢ τουτονὶ τὸν ἀλιτήριον
ἀποδράντα μεταδιώκων ὀλίγου δεῖν λιπόνεως
ὑμῖν τήμερον ἐγενόμην;

ΚΛΩΘΩ
Τίς δ᾽ ἐστίν; ἢ τί βουλόμενος ἀπεδίδρασκε;

ΕΡΜΗΣ
Τουτὶ μὲν πρόδηλον, ὅτι ζῆν μᾶλλον ἐβούλετο.
ἔστι δὲ βασιλεύς τις ἢ τύραννος, ἀπὸ γοῦν
τῶν ὀδυρμῶν καὶ ὧν ἀνακωκύει, πολλῆς τινος
εὐδαιμονίας ἐστερῆσθαι λέγων.

ΚΛΩΘΩ
Εἶθ᾽ ὁ μάταιος ἀπεδίδρασκεν, ὡς ἐπιβιῶναι
δυνάμενος, ἐπιλελοιπότος ἤδη
τοῦ ἐπικεκλωσμένου αὐτῷ νήματος;

ΕΡΜΗΣ
[4] Ἀπεδίδρασκε, λέγεις; εἰ γὰρ μὴ
ὁ γενναιότατος οὗτος, ὁ τὸ ξύλον, συνήργησέ
μοι καὶ συλλαβόντες αὐτὸν ἐδήσαμεν,
κἂν ᾤχετο ἡμᾶς ἀποφυγών· ἀφ᾽ οὗ γάρ μοι
παρέδωκεν αὐτὸν ἡ Ἄτροπος, παρ᾽ ὅλην
τὴν ὁδὸν ἀντέτεινε καὶ ἀντέσπα, καὶ τὼ πόδε
ἀντερείδων πρὸς τὸ ἔδαφος οὐ παντελῶς
εὐάγωγος ἦν· ἐνίοτε δὲ καὶ ἱκέτευε καὶ
κατελιπάρει, ἀφεθῆναι πρὸς ὀλίγον ἀξιῶν
καὶ πολλὰ δώσειν ὑπισχνούμενος. ἐγὼ δέ,
ὥσπερ εἰκός, οὐκ ἀνίειν ὁρῶν ἀδυνάτων
ἐφιέμενον. ἐπεὶ δὲ κατ᾽ αὐτὸ ἤδη τὸ στόμιον
ἦμεν, ἐμοῦ τοὺς νεκρούς, ὡς ἔθος,
ἀπαριθμοῦντος τῷ Αἰακῷ κἀκείνου
λογιζομένου αὐτοὺς πρὸς τὸ παρὰ τῆς σῆς
ἀδελφῆς πεμφθὲν αὐτῷ σύμβολον, λαθὼν
οὐκ οἶδ᾽ ὅπως ὁ τρισκατάρατος ἀπιὼν ᾤχετο.
ἐνέδει οὖν νεκρὸς εἷς τῷ λογισμῷ, καὶ ὁ Αἰακὸς
ἀνατείνας τὰς ὀφρῦς, «Μὴ ἐπὶ πάντων, ὦ Ἑρμῆ,»
φησί, «χρῶ τῇ κλεπτικῇ, ἅλις σοι αἱ ἐν οὐρανῷ
παιδιαί· τὰ νεκρῶν δὲ ἀκριβῆ καὶ οὐδαμῶς
λαθεῖν δυνάμενα. τέτταρας, ὡς ὁρᾷς, πρὸς
τοῖς χιλίοις ἔχει τὸ σύμβολον ἐγκεχαραγμένους,
σὺ δέ μοι παρ᾽ ἕνα ἥκεις ἄγων, εἰ μὴ τοῦτο φής,
ὡς παραλελόγισταί σε ἡ Ἄτροπος.» ἐγὼ
δὲ ἐρυθριάσας πρὸς τὸν λόγον ταχέως ὑπεμνήσθην
τῶν κατὰ τὴν ὁδόν, κἀπειδὴ περιβλέπων οὐδαμοῦ
τοῦτον εἶδον, συνεὶς τὴν ἀπόδρασιν ἐδίωκον
ὡς εἶχον τάχους κατὰ τὴν ἄγουσαν πρὸς τὸ φῶς·
εἵπετο δὲ αὐθαίρετός μοι ὁ βέλτιστος οὗτος,
καὶ ὥσπερ ἀπὸ ὕσπληγγος θέοντες
καταλαμβάνομεν αὐτὸν ἤδη ἐν Ταινάρῳ·
παρὰ τοσοῦτον ἦλθε διαφυγεῖν.

[ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ, ΚΑΤΑΠΛΟΥΣ Ή ΤΥΡΑΝΝΟΣ]

ΑΠΟΔΟΣΙΣ

ΚΛΩΘΩ
[3] Μην αγανακτείς, Χάροντα· καταφθάνει
ο ίδιος αυτοπροσώπως, όπως βλέπεις, φέρνοντάς
μας πολύ κόσμο, ή καλύτερα κυνηγώντας
τους όλους μαζί με το ραβδί του σαν κοπάδι
κατσικιών.

Μα τί είναι τούτο;
Ανάμεσά τους βλέπω κάποιον δεμένο και
έναν άλλο να γελάει κι έναν ακόμη που έχει
ένα σακούλι κρεμασμένο στον ώμο και
κρατάει στο χέρι ένα ξύλο, κοιτάζει αυστηρά
και παροτρύνει τους άλλους να βιαστούν.
Δεν βλέπεις και τον ίδιο τον Ερμή, που είναι
καταϊδρωμένος, με κατασκονισμένα πόδια
και λαχανιασμένος; Του κόπηκε η αναπνοή
απ᾽ το λαχάνιασμα. Τί συμβαίνει, Ερμή;
Γιατί αυτή η βιασύνη; Ταραγμένος μάς φαίνεσαι.

ΕΡΜΗΣ
Τί άλλο, Κλωθώ; Κυνηγώντας αυτόν εδώ
τον καταραμένο, που δραπέτευσε, παρά λίγο
σήμερα να μην πρόφταινα το καράβι.


ΚΛΩΘΩ
Ποιός είναι; Και τί ήθελε και προσπαθούσε
να δραπετεύσει;

ΕΡΜΗΣ
Αυτό το τελευταίο είναι ολοφάνερο,
ότι προτιμούσε να συνεχίσει να ζει.
Είναι κάποιος βασιλιάς ή τύραννος,
όσο τουλάχιστον φαίνεται από τους
θρήνους του και από όσα ξεφωνίζει,
λέγοντας ότι έχει στερηθεί μεγάλη ευημερία.


ΚΛΩΘΩ
Και προσπαθούσε, ο ανόητος, να δραπετεύσει,
σαν να μπορούσε να συνεχίσει τη ζωή του,
ενώ ήδη έχει τελειώσει το νήμα που ήταν
καθορισμένο να κλωστεί γι᾽ αυτόν;


ΕΡΜΗΣ
[4] Προσπαθούσε, είπες, να δραπετεύσει;
Αν δεν με βοηθούσε αυτός ο λεβέντης,
αυτός με το ξύλο, να τον πιάσουμε και
να τον δέσουμε, ήδη θα είχε φύγει και
θα είχε εξαφανιστεί. Γιατί από την πρώτη στιγμή
που μου τον παρέδωσε η Άτροπος, σε όλο
τον δρόμο αντιστεκόταν και τραβούσε προς
τα πίσω και, στυλώνοντας τα πόδια του
στο έδαφος, δεν σε διευκόλυνε καθόλου
να τον καθοδηγήσεις.
Μερικές φορές μάλιστα ικέτευε και εκλιπαρούσε·
ζητούσε να τον αφήσουμε για λίγο και υποσχόταν
να δώσει πολλά.
Εγώ βέβαια, όπως ήταν φυσικό,
δεν τον άφηνα, καθώς έβλεπα ότι οι επιθυμίες του
αυτές δεν ήταν δυνατό να πραγματοποιηθούν.
Όταν λοιπόν φτάσαμε πια μπροστά στην είσοδο,
κι εγώ άρχισα, όπως το συνηθίζω, να καταμετρώ
τους νεκρούς για τον Αιακό, κι εκείνος να τους
αντιπαραβάλλει με τον κατάλογο που του είχε
στείλει η αδελφή σου, δεν κατάλαβα πώς αυτός
ο τρισκαταραμένος σηκώθηκε κι έφυγε
.
Έλειπε λοιπόν ένας νεκρός κατά την αντιπαραβολή,
και ο Αιακός σήκωσε τα φρύδια και μου είπε:
«Μη χρησιμοποιείς παντού το κλέψιμο, Ερμή·
φτάνουν τα παιχνίδια που παίζεις στον ουρανό·
τα θέματα των νεκρών είναι καθορισμένα,
και κανείς δεν ξεφεύγει με κανέναν τρόπο.
Όπως βλέπεις, ο κατάλογος έχει καταγραμμένους
χίλιους τέσσερις, ενώ εσύ ήρθες και μου έφερες
έναν λιγότερο· εκτός αν μου πεις ότι σε ξεγέλασε
η Άτροπος».
Εγώ κατακοκκίνισα με τα λόγια αυτά, και αμέσως
θυμήθηκα όσα έγιναν στον δρόμο, και, καθώς
κοιτάζοντας τριγύρω δεν τον είδα αυτόν πουθενά,
κατάλαβα ότι δραπέτευσε κι άρχισα να τον κυνηγώ
όσο μπορούσα γρηγορότερα, παίρνοντας τον δρόμο
που οδηγούσε προς το φως. Με ακολούθησε,
με δική του πρωτοβουλία, αυτός ο εξαιρετικός
άνθρωπος και, τρέχοντας σαν να ήμασταν
σε αγώνες δρόμου, τον προφτάσαμε σχεδόν κοντά
στο Ταίναρο· τόσο έλειψε να μας ξεφύγει.


Η μοίρα των ζωντανών θαμμένων,
είναι πολύ χειρότερη από την μοίρα των νεκρών.


Έχει επεξεργασθεί απο τον/την mars στις Πεμ Ιούν 18, 2020 3:11 pm, επεξεργάσθηκε 1 φορά συνολικά
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
mars
Πρύτανης


Εγγραφή: 09 Μάϊ 2007
Δημοσιεύσεις: 197

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιούν 08, 2020 3:35 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

35 Οὐκ ἔστι τὸν λάθρα τι ποιοῦντα ὧν συνέθεντο

πρὸς ἀλλήλους εἰς τὸ μὴ βλάπτειν μηδὲ βλάπτεσθαι

πιστεύειν ὅτι λήσει͵ κἂν μυριάκις ἐπὶ τοῦ παρόντος

λανθάνῃ• μέχρι γὰρ καταστροφῆς ἄδηλον εἰ καὶ λήσει.

[Επίκουρος, Κύριαι Δόξαι]

ΑΠΟΔΟΣΙΣ

(35. Κανένας απ’ αυτούς που κρυφά πράττουν
και παραβαίνουν τα όσα συμφώνησαν μεταξύ τους οι άνθρωποι
ώστε να μη βλάπτουν και να μη βλάπτονται δεν είναι δυνατό
να πιστεύει πως θα μείνει απαρατήρητος, έστω κι αν μέχρι
τώρα έχει ξεφύγει χιλιάδες φορές. Γιατί δεν είναι βέβαιο
πως θα ξεφεύγει μέχρι το τέλος της ζωής του.)
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
mars
Πρύτανης


Εγγραφή: 09 Μάϊ 2007
Δημοσιεύσεις: 197

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Ιούν 14, 2020 9:58 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

ΤΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΠΑΡΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΛΑΖΟΝΕΙΑΣ

¨ὕβρις φυτεύει τύραννον·
ὕβρις, εἰ πολλῶν ὑπερπλησθῇ μάταν,
ἃ μὴ ᾽πίκαιρα μηδὲ συμφέροντα,
ἀκρότατον εἰσαναβᾶσ᾽
αἶπος ἀπότομον ὤρουσεν εἰς ἀνάγκαν,
ἔνθ᾽ οὐ ποδὶ χρησίμῳ
χρῆται. τὸ καλῶς δ᾽ ἔχον
πόλει πάλαισμα μήποτε λῦσαι θεὸν αἰτοῦμαι.
θεὸν οὐ λήξω ποτὲ προστάταν ἴσχων.

εἰ δέ τις ὑπέροπτα χερσὶν ἢ λόγῳ πορεύεται,
δίκας ἀφόβητος οὐδὲ δαιμόνων ἕδη σέβων,
κακά νιν ἕλοιτο μοῖρα,
δυσπότμου χάριν χλιδᾶς,
εἰ μὴ τὸ κέρδος κερδανεῖ δικαίως
καὶ τῶν ἀσέπτων ἔρξεται
ἢ τῶν ἀθίκτων θίξεται ματᾴζων.¨
τίς ἔτι ποτ᾽ ἐν τοῖσδ᾽ ἀνὴρ βέλη θεῶν
ἔρξεται ψυχᾶς ἀμύνων; εἰ γὰρ
αἱ τοιαίδε πράξεις τίμιαι,
τί δεῖ με χορεύειν;

οὐκέτι τὸν ἄθικτον εἶμι γᾶς
ἐπ᾽ ὀμφαλὸν σέβων,
οὐδ᾽ ἐς τὸν Ἀβαῖσι ναόν,
οὐδὲ τὰν Ὀλυμπίαν,
εἰ μὴ τάδε χειρόδεικτα
πᾶσιν ἁρμόσει βροτοῖς.
ἀλλ᾽, ὦ κρατύνων, εἴπερ ὄρθ᾽ ἀκούεις,
Ζεῦ, πάντ᾽ ἀνάσσων, μὴ λάθοι
σὲ τάν τε σὰν ἀθάνατον αἰὲν ἀρχάν.
φθίνοντα γὰρ Λαΐου παλαιὰ
θέσφατ᾽ ἐξαιροῦσιν ἤ-
δη, κοὐδαμοῦ τιμαῖς Ἀπόλλων ἐμφανής·
ἔρρει δὲ τὰ θεῖα.

[Σοφοκλής, Οιδίπους Τύραννος, 873-910]

(Η αλαζονεία γεννά την τυραννική εξουσία.
Η αλαζονεία, αν μεν πολλά μάταια παραφουσκώσει,
που είναι ακατάλληλα κι ασύμφορα, αφού σκαρφαλώσει
στην πιο ψηλή κορφή, συνήθως σε άβυσσο απόκρημνη
γκρεμίζεται ολέθρου, όπου με πόδι σίγουρο δεν πατάει.
Το θεό (νόμο) παρακαλώ να μην πάψει να παλεύει
για της πόλης το καλό.
Θεός (νόμος) ας είναι πάντα ισχύς μου και σκέψη μου.

Αν κανείς υπεροπτικά με πράξεις ή με λόγια προχωρεί,
χωρίς την δίκη να φοβάται, όποιος δε σέβεται τα ιερά
τεμένη των θεών (νόμων), και χωρίς να σέβεται
τους δαίμονες (συμπαντικές δυνάμεις), αυτόν
ας τον βρει κακή μοίρα για την ανόσια υπερηφάνεια του,
αν δίκαια δεν κερδίσει το κέρδος που ζητά,
κι αν κυνηγά τα ανόσια.
Αν κερδίζει παράνομα κέρδη
κι αν δεν ξορκίζει την ασέβεια
κι αν βεβηλώνει μανιακός τ᾽ ανέγγιχτα,
πως θα το καυχηθεί πως θα γλιτώσει
την ψυχή απ᾽ των θεών (νόμων) τα βέλη;
Αν είναι να τιμούν ανόσιες πράξεις,
γιατί να σέρνω το χορό στην ιερά πανήγυρη;

Ποτέ προσκυνητής να μην κινήσω
για των Δελφών τον ιερό τον ομφαλό
ούτε για το μαντείο των Αβών
ούτε και για την Ολυμπία,
αν οι χρησμοί δεν συνταιριάξουν με τα πράγματα
μπροστά στα μάτια των ανθρώπων.
Αλλ᾽, ω παντοκράτορα Ζευ,(Ζην-Ζωή) αν αληθεύει
τ᾽ όνομά σου, του σύμπαντος κόσμου δυνάστη,
να μη νοθεύσεις την αθάνατη ισχύ σου.
Αμφισβητούν το κύρος των χρησμών
που παλαιόθεν δόθηκαν στον Λάιο·
ο Απόλλων (νόμος του φωτός) φανερά
πουθενά δεν τιμάται·
ρημάξανε τα θεία.)

Επενδύστε…. άμοιροι και σκοτεινοί θνητοί.
Επενδύστε στον χρηματιστήριο της έπαρσης και της αλαζονείας.
Είναι σίγουρη τοποθέτηση και η ανταπόδοση με μαθηματική ακρίβεια
βεβαία και μη αναστρέψιμη.
Η Δημιουργία (Ζωή), ανταμείβει πάντα όλα τα όντα της
που της εναντιώνονται και λειτουργούν ως ανασταλτικοί παράγοντες
στον αέναο κύκλο της.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Σελίδα 1 από 1

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center